کد خبر: 45045
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 دی 1400 - 14:07

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

در سالروز شهادت موسس دارالفنون صورت گرفت:

نمایش قرآن کتابت شده به سفارش امیرکبیر در موزه قرآن رضوی

منبع : لیزنا
قرآن کتابت شده به سفارش میرزا تقی خان امیرکبیر در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی در معرض نمایش گذاشته شد.
نمایش قرآن کتابت شده به سفارش امیرکبیر در موزه قرآن رضوی

به گزارش لیزنا، مهدی قیصری‌نیک؛ معاون امور موزه‌های رضوی، این قرآن را کتابت شده به خط نسخ چهارده سطري با ترجمه به خط نستعليق عنوان کرد که توسط عبدالوهاب شيرازي در تاریخ 1261 هـ .ق به سفارش میرزا تقی‌خان امیر کبیر کتابت شده است.

وی این قرآن را داراي 266 برگ عنوان کرد که جلد لاکی روغني آن ممتاز و دورو بوده و توسط میرزا احمد مذهِّب در سال 1262هـ .ق ساخته شده است.

قیصری همچنین به شاخصه‌های هنری به کار رفته در نسخه شریف اشاره داشت و گفت: صفحه اول و دوم این قرآن مذهّب و مرصّع است و فهرست نام سوره‏ها به خط رقاع و قلم زر بر زمینه لاجورد نوشته شده است.

وی ادامه داد: این نسخه دارای نشان‏های ترنجي و سرسوره‏های مذهّب است و فواصل آيات ستاره‌نشان و بين سطور طلا اندازي شده است.

قیصری تصریح کرد: نسخه قرآن مذکور به دست بانو مهرآسا سپهبدی در ۲۶ محرم ۱۳۵۰ قمری، مصادف با ۱۳۱۰ شمسی به موزه رضوی اهدا شده است.

این قرآن از تاریخ 20 دی ماه سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر به مدت یک هفته در قسمت ورودی موزه قرآن و هدایای رهبری از ساعت 8 تا12 در معرض بازدید عموم قرار خواهد داشت

از میان انبوه نسخه‌های دست‌نویس قرآن، مرقعات، جلدهای لاکی و آثار هنری موجود در مخازن آستان قدس رضوی، قریب به یکصد اثر منتخب در موزه قرآن و نفایس در معرض بازدید زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار گرفته است.