نخستین جشنواره «کتاب نفیس و نسخ خطی» برپا می‌شود

 

به گزارش لیزنا، محمود اسماعیلی دبیر این جشنواره با بیان این مطلب افزود: جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران که نخستین دوره برگزاری را تجربه می‌کند، با هدف ارتقای کیفی جریان تولید کتاب نفیس در صنعت نشر ایران و ارائه راهکارهای تولید بهینه کتاب نفیس، بسترسازی به منظور معرفی میراث مکتوب ایران از طریق چاپ حداکثر عناوین نسخ خطی نفیس، کمک به ارتقای علمی محتوای کتب نفیس ایرانی، تشویق ناشران به چاپ کتب نفیس، ترویج فرهنگ استفاده از کتب نفیس و ارتقای دانش عمومی درباره نگهداری و حفظ نسخ خطی برگزار خواهد شد. 

وی بیان کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره «کتاب نفیس و نسخ خطی» بعدازظهر اولین روز فعالیت این نمایشگاه با حضور چهره‌هایی چون بهاء الدین خرمشاهی (مترجم و حافظ پژوه)، سعید آبادی ( رئیس کمیسیون ملی یونسکو)،علی ایمانی ( استاد دانشگاه و مؤلف کتاب خط کوفی در ایران)، بهرام کلهرنیا (مدرس گرافیک و هنر دانشگاه) و همچنین استادان حوزه چاپ، گرافیک، صحافی و جلدسازی برگزار می‌شود.

اسماعیلی افزود: در این مراسم، کتاب نفیس و سه جلدی «خط و خوشنویسی» تالیف سید محمد وحید موسوی جزایری با مقالاتی پیرامون خوشنویسی رونمایی می‌شود. این کتاب شامل مقالاتی با موضوع «خطوط کوفی»، خوشنویسی سنتی با موضوع «خطوط نسخ و ثلث"»و همچنین گرایشهای معاصر با موضوع «تایپوگرافی» است.

دبیر جشنواره «کتاب نفیس و نسخ خطی» گفت: برگزارکنندگان این جشنواره سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی با حمایت معنوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کمیته ملی یونسکو در ایران هستند. در ضمن موسسه فرهنگی هنری فرانگر سبز نیز به عنوان مجری نسبت به برگزاری این جشنواره ملی اقدام می‌كند.

‌علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره می توانند به ساختمان گنجینه اسناد کتابخانه ملی به نشانی بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، خیابان شهید بهزاد حصاری(رازان جنوبی) مراجعه نمایند و کتابهای نفیس آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه را برای خرید سفارش دهند.