عروسک عمو نوروز با کتاب میهمان خانه‌های کودکان ایرانی

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عصر روز 23 اسفند در حالی که چند روزی به خداحافظی ننه سرما و استقبال از عمو نوروز باستانی ایرانیان باقی نمانده است آیینی در سینما تئاتر کانون برگزار شد تا یکی دیگر از نمادهای نوروز باستانی سرزمین کهن ایران به ایرانیان و فارسی زبانان سراسر جهان معرفی شود.
ساخت این عروسک و نشستن آن بر سفره هفت سین نوروز 90 وعده‌ای بود که ماه‌ها پیش مدیر عامل و مسوولان کانون آن را اعلام کرده بودند و عصر روز دوشنبه وزیر آموزش و پرورش و جمع زیادی از مسوولان این وزارت خانه و کانون در کنارهنرمندان و خبرنگاران رسانه‌های جمعی شاهد تحقق این وعده بودند.
در این میان علاوه بر سخنرانی حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، سید صادق رضایی مدیر عامل ‌و حمید رضا شاه آبادی معاون تولید کانون، همچنین مجید قادری طراح عروسک عمو نوروز و شکوه قاسم نیا نویسنده و شاعر کودکان، برنامه‌ای نمایشی برای معرفی عروسک به حاضران تدارک دیده شده بود.
یک گروه هنری در این آیین به اجرای نمایش عمو نوروز بر اساس کتابِ "قصه‌ی عمو نوروز و خاله نوبهار" نوشته شکوه قاسم نیا پرداختد و در آن عمو نوروز بقچه‌ای را به خاله نوبهار هدیه کرد که در پایان مراسم گره آن به دست وزیر آموزش و پرورش باز شد.
درون این بقچه، عروسک عمو نوروز قرار گرفته بود که برای اولین بار چهره آن به نمایش گذاشته شد.
این عروسک 30 سانتی متری قرار است به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی کانون برای تولید عروسک و معرفی آداب و رسوم ایرانیان به کودکان و نوجوانان در آغاز سال 1390 توسط یک شرکت ایرانی به تولید انبوه برسد و به خانه‌های کودکان و نوجوانان راه یابد.
عروسک عمو نوروز به گفته‌ی حمید رضا شاه آبادی معاون تولید کانون تنها با هدف پاسخ گویی به یک نیاز فرهنگی، تولید و عرضه می‌‌شود و در ذیل مفهوم مهندسی فرهنگی قابل بررسی است.
وی برای روشن شدن این سخن خود توضیح داد که سیاست گذاران کانون چه در زمان ساخت عروسک‌های دارا و سارا، چه در زمان رونمایی از عروسک عمو نوروز ـ آن گونه که برخی از رسانه‌ها در آن زمان به این تقابل دامن می‌زدند ـ قصد مقابله با هیچ عروسک یا نمادی از فرهنگ بیگانه را نداشته‌اند بلکه هدف رجوع به فرهنگ خودی و توجه های به داشته‌هایی است که فرهنگ ما را تقویت می کند.
او افزود: مفهوم تهاجم فرهنگی موضوعی نیست که آن را نادیده بگیریم و اساسا تنها اختصاص به ایران ندارد بلکه همه کشورهایی که ـ حتی در غرب ـ می‌خواهند به لحاظ فرهنگی مستقل باشند با این مشکل روبرو هستند.
معاون تولید کانون ادامه داد: فرهنگ مهاجم از کاستی‌ها و خلاهای فرهنگ‌ها برای تهاجم فرهنگی بهره می‌گیرد و رفتار ما نباید منفعلانه و تنها در جهت پاسخ گویی به رفتارهای آنان باشد بلکه ابتدا باید عناصر فرهنگی به خوبی شناخته شود و پس از آن بچه‌ها آن را درک کنند و آن وقت است که خود به خود در برابر این تهاجم مصون می‌شوند.
شاه‌آبادی با قدردانی از مجید قادری طراح و فرزانه بابایی مدل سازعروسک و دیگر دست‌اندکاران آن، به این نکته هم اشاره کرد که تولید این عروسک فرهنگی به صورت کامل به تولید کننده ایرانی در گیلان واگذار شده است و این مایه افتخار ماست.
وی تاکید کرد که کارخانه ایرانی سازنده عروسک بدون هیچ چشم‌داشتی و حتی بدون عقد قرارداد مالی تاکنون پای در این راه گذاشته است و به نظر من احساسِ‌علاقه، محبت و همدلی گروه تولید کننده این عروسک انرژی و قوه محرکه‌ی پیشرفت کشور در این عرصه خواهد بود.
در ادامه این آیین مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده و طراح عروسک عمو نوروز به 20 سال تجربه خود در طراحی و تولید اسباب بازی اشاره کرد و گفت در دنیای امروز اسباب بازی یک کالای فرهنگی و عروسک به واقع فرهنگی‌ترین کالا به شمار می‌رود و تولید عروسک با شخصیت‌های انسانی تاثیر بسیار زیادی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان می‌شود.
قادری ادامه داد: تولید عروسک برای کانون یک برنامه راهبردی است و مدیر عامل کانون از زمان تصدی این مسوولیت بر ساخت عروسک عمو نوروز تاکید کرد و اکنون خوشحالیم که این عروسک رونمایی می‌شود.
وی افزود: بازی با عروسک یک نیاز اساسی برای دختران و حتی پسران 6 تا 12 ساله است و بچه‌ها در این سنین به 50 نوع عروسک نیاز دارند و امیدوارم دانش فنی ایران به آن حد نصاب لازم نزدیک شود و بتوانیم نیازهای فرهنگی کودکان‌مان را از این راه تامین کنیم.
این گزارش می‌افزاید محسن زواره اردستانی تولید کننده این عروسک از این که در به ثمر رسیدن این امر ملی نقشی ایفا کرده است اظهار خوشحالی کرد و به صراحت گفت که با یورش چین به بازار اسباب بازی ایران در چهار سال گذشته حتی یک عروسک هم تولید نکرده است در حالی که عروسک‌های ایرانی به لحاظ کیفیت می‌توانند با عروسک‌های مشابه خارجی رقابت کنند.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست که در هیات دولت مسایل و مشکلات این گروه از تولید کنندگان را مطرح کند.
زواره به این نکته هم اشاره کرد که تاکنون به عنوان یک تولید کننده اسباب بازی تنها تقلید کننده بوده و به ساخت عروسک‌هایی مشابه نمونه‌های خارجی دست می‌زده است و این برای اولین بار است که یک عروسک ایرانی تولید می‌کند.
در این مراسم همچنین کتاب قصه‌ی عمو نوروز و خاله نوبهار نوشته‌ی شکوه قاسم‌نیا با تصویرگری فریبا بندی و تقویم جدید سال 1390 کانون با تصاویری از شخصیت‌های این کتاب به صورت رسمی معرفی شد و در اختیار حاضران قرار گرفت.
قاسم نیا نویسنده و شاعر سرشناس عرصه‌ی ادبیات کودک ونوجوان در این آیین در سخنانی کوتاه نگارش این اثر را افتخاری کودکانه برای حس کودکانه خود دانست و اظهار امیدواری کرد که در نگارشِ "داستان"ی خوب، موفق بوده باشد.
وی افزود گام اول در معرفی سنت‌های نوروزی به نظر من معرفی اصل داستان عمو نوروز به کودکان بود که من به آن پرداختم و از این پس می‌توان به وجوه دیگری از این سنت کهن در آثار ادبی و هنری برای بچه‌ها توجه بیشتری نشان داد.
در این آیین وزیر آموزش و پرورش و مدیر عامل کانون هم سخنرانی کردند و در پایان با اهدای لوح‌های تقدیر از دست‌اندرکاران ساخت این عروسک همچنین از دو مدیر پیشکسوت کانون که به تازگی بازنشسته شده‌اند قدردانی شد.
محمد حسین فروتن مشاور مدیر عامل و مدیر سابق روابط عمومی کانون با 30 سال سابقه و شعبان قاسم‌لو ذیحساب سابق کانون با 40 سال سابقه‌ی خدمت در این مراسم به صورت رسمی مسوولیت‌های خود را به علی گنج کریمی مدیر جدید روابط عمومی و امور بین‌الملل و مسعود ناظمی ذیحساب جدید و سرپرست امور مالی کانون سپردند.