کد خبر: 45754
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 19:21

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نان مختص به حوزه علمی خاصی نیست

منبع : موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری
دهقانی در خصوص سامانه نان گفت: در این سامانه تمام دغدغه خاطر و نیازهای کشور در تمام ابعاد ثبت می شود و مختص به حوزه علمی خاصی نیست.
نان مختص به حوزه علمی خاصی نیست

به گزارش لیزنا، به منظور تعاملات علمی بیشتر و همکاری در زمینه های پژوهشی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه به همراه مدیر حوزه علمیه فارس از ISC در تاریخ 28 اردیبهشت 1401 بازدید کرد. 

این جلسه با حضور ریاست موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقه ای دکتر نرجس ورع، دکتر حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC، مدیر گروه رتبه بندی ISC دکتر صراطی، مدیر اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مرکز منطقه ای و ISC و از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین اسحاقی، قائم مقام معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی، مدیر ترویج معاونت پژوهش حوزه های علمیه و دبیر جشنواره علامه حلی کشوری، حجت الاسلام والمسلمین حسین محققیان، کارشناس مسئول مدیریت مطالعات و برنامه ریزی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فرهنگیان، مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حسین مومنی، مدیر دفتر و مسئول امور استان های معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه فارس حجت الاسلام علی حسین کراری، معاون پژوهش حوزه علمیه فارس، حجت الاسلام مسعود توانی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه فارس، حجت الاسلام سید عبدالرسول موسوی، مسئول موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه استان فارس برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر دهقانی ضمن بیان خوش‌آمدگوئی و تشکر از حضور میهمانان، اظهار امیدواری کرد که دو مجموعه با تشکیل کارگروه های مناسب همکاری های علمی مشترک موفقیت آمیزی را به انجام برسانند.

در ادامه، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: هدف از این نشست بررسی وضعیت نمایه سازی نشریات حوزوی، نمایه سازی همایش های حوزه و همچنین بررسی پایگاه اطلاع رسانی نیاز ها و اولویت های پژوهشی حوزه می باشد.

رییس ISC در ادامه گفت: مرکز منطقه ای با مجموعه حوزه از سالیان پیش همکاری های علمی مشترک داشته است که تاسیس شاخه در مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم(مکتا)‏ و همچنین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه‏ از این قبیل می باشد.

در ادامه دهقانی گفت: تشکیل جلسه هم اندیشی به منظور نمایه سازی نشریات حوزه و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی شاخص ها و ارزیابی نشریات مختص حوزه هر چه سریعتر برگزار می شود تا سردبیران حوزه نیز با شاخص های ISC آشنایی کامل یابند.

دهقانی در خصوص سامانه نان گفت: در این سامانه تمام دغدغه خاطر و نیاز های کشور در تمام ابعاد ثبت می شود و مختص به حوزه علمی خاصی نمی باشد.

در این نشست رییس ISC گفت: پایگاه اطلاع رسانی نیازها و اولویت های پژوهشی حوزه نیز با دارا بودن حدود 12 هزار مجموعه نیازهایی که در آن گردآوری شده است در سامانه نان ثبت می شود. در همین راستا، کارگذار این مورد حوزه علمیه خواهد شد که در سامانه نان ثبت می شود و روند ثبت نیازها توسط حوزه در سامانه بدون توقف ادامه خواهد داشت و هر دو وب سرویس با اتصال به یکدیگر فعالیت خواهند کرد.

در ادامه دکتر فلاحتی به معرفی خدمات و سامانه های موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) که از ادغام دو سازمان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تشکیل شده است، پرداخت.

وی در ابتدا به معرفی تاریخچه و هدف از تاسیس مرکز منطقه ای پرداخت و در ادامه به معرفی سامانه های این سازمان همچون پایگاه‌های اطلاعاتی و نحوه جستجو و دریافت مقالات، سامانه جامع مدیریت نشریات، پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون، سامانه ارسال نشریات XML، سامانه ژورنال یاب، اطلس علم ایران، سامانه همایش های معتبر علمی و سامانه تولید منابع برون متنی پرداخت.

در ادامه، وی به معرفی سامانه همی ISC همچون سامانه نشریات علمی، نمایه استنادی علوم، رصدخانه علم جهان اسلام، فهرست مندرجات نشریات فارسی، سامانه جامع ثبت و اطلاع رسانی همایش های معتبر علمی، سامانه DOR، سامانه نان، سامانه نماگر کوید 19 و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی پرداخت.

در ادامه دکتر ورع گفت: مرکز منطقه ای برای نمایه سازی نشریات حوزه بر اساس شاخص های مصوب اعلام آمادگی می کند و نشریات حوزه نیز می توانند در پایگاه های اطلاعاتی این سازمان نمایه شوند.

وی افزود: ارزیابی نشریات بر اساس 50 شاخص کمی و کیفی در حال انجام است که در همین راستا نشریات حوزه نیز می توانند پس از ارزیابی و کسب امتیازات لازم در ISC نمایه سازی شوند.

ورع گفت: مرکز منطقه ای برای برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف همچون نشریات به طور خاص برای سردبیران نشریات حوزه اعلام آمادگی می کند.

معاون پژوهش و فناوری ISC نیز در ادامه در خصوص پایگاه داده های غنی ISC صحبت کرد و سپس در خصوص رتبه بندی های ISC و همچنین رتبه بندی ISC که مختص سازمان D8 انجام می شود که در اختیار این سازمان است.

در این نشست مقرر شد با معرفی رابط های اجرایی، همایش های حوزه نیز پس از رعایت ضوابط مربوط در ISC نمایه سازی شوند. علاوه براین، طرح میراث نسخ مکتوب نیز با همکاری مشترک دو مجموعه گسترش می یابد و نسخ خطی حوزه نیز در پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون مرکز منطقه ای نمایه می شود.

سپس در پایان این نشست، دو طرف در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین به بحث و گفتگو پرداختند.