کد خبر: 45762
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 ارديبهشت 1401 - 17:42

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

لزوم فرهنگ‌سازی و تاکید بر فواید سامانه نظام ایده‌ها و نیازها

منبع : خبرگزای صدا وسیما
رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران گفت: ما هیچ مشکل زیرساختی، سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در ایجاد سامانه نان نداریم، بلکه چالش اصلی باورپذیری و اعتماد به منفعت این سامانه در بین کلیه ذینفعان است که باید با فرهنگ‌سازی و تاکید بر فواید سامانه آن را ترویج کنیم تا همه ذی نفعان در توسعه آن مشارکت کنند.
لزوم فرهنگ‌سازی و تاکید بر فواید سامانه نظام ایده‌ها و نیازها

به گزارش لیزنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا سامانه‌ای به نام نان (نظام ایده‌ها و نیازها) راه اندازی کرد تا صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و نهاد‌های اجرایی نیاز‌های مرتبط با فناوری خود را در آن ثبت کنند و از طرف دیگر هم پژوهشگران، مخترعان و صاحبان طرح‌های نو، طرح خود را از طریق آن در اختیار علاقمندان قرار دهند تا روی آن سرمایه گذاری کنند.

وزارت علوم با هدف ماموریت‌گرا کردن پژوهش‌ها همچنین توسعه طرح‌های فناورانه توسط صاحبان صنایع این سامانه را راه اندازی کرده است؛ البته پیشتر سامانه‌هایی مانند فن بازار (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، ساتع (شورای عالی عتف) ساجد (دانشگاه آزاد اسلامی) و توانیران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز با اهداف مشابهی راه‌اندازی شده بودند، اما قرار است سامانه نان ضمن رفع نواقص این سامانه‌ها آن‌ها را یکپارچه، به هم متصل و به عنوان سامانه‌ای جامع در این زمینه برای صاحبان نیاز و مالکان ایده عمل کند.

سامانه نان از مدتی قبل در دسترس است، هر چند برخی بخش‌های این سامانه هنوز کامل نشده یا در حال تغییر است و برخی قسمت‌ها مانند گزارشات تحلیلی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و قابل استناد نیست.

به میان‌کنش‌پذیری داده‌ها نیاز داریم

رضایی شریف آبادی عضو گروه مشاوران سامانه نان در مورد شکل‌دهی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، همچنین دستاورد‌های فناوری و نیاز‌ها در این حوزه گفت: ایده تشکیل این سامانه به طور کلی ایده خوبی است. البته مراکز مختلف کار‌های موازی و مشابهی در این زمینه انجام می‌دهند که هر کدام نیاز‌های بخشی را برطرف می‌کند.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) افزود: یکپارچگی سامانه‌ها مشکلی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و هنوز هم درگیر آن هستیم. ما به میان‌کنش‌پذیری داده‌های اینگونه سامانه‌ها نیاز داریم که همه ذی‌نفعان را به هم وصل کند تا امکان تبادل اطلاعات بین آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: از سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون از جمله وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی انتظار می‌رود در توسعه سامانه نان نقش آفرینی کنند.

همکاری همه ذی‌نفعان لازم است

رضایی گفت: اکنون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی سامانه نان شده و فقط وزارت علوم ذی نفع نیست؛ بنابراین مهمترین مساله این است که سایر ذینفعان هم به اندازه وزارت علوم باور کنند این سامانه برای آن‌ها هم منفعت نسبی دارد، در این صورت سامانه موفق خواهد بود.

عضو کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه الزهرا با بیان مثالی در این زمینه گفت: مثلا اگر قرار باشد نظام جامع همکاری بین کتابخانه‌های دانشگاهی راه اندازی کنیم، در صورتی این نظام موفق خواهد شد که همه مشارکت کنندگان حق خود را ادا کنند و این طور نباشد که مثلا یک دانشگاه فقط امانت دهنده کتاب و منابع اطلاعاتی و رفع کننده نیاز کاربران سایر کتابخانه‌های دانشگاهی باشد و بقیه سهم خودشان را ادا نکنند. اگر بقیه همکاری نکنند، چنین نظامی موفق نخواهد شد.

وی گفت: مشکل ما در تجربیات ناموفق قبلی این بوده که همه ذی نفعان جهت پیشبرد اهداف سامانه همکاری و مشارکت لازم را نمی‌کردند.

سردبیر فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی (کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی) و گنجینه اسناد (سازمان اسناد و کتابخانه ملی) با اشاره به سامانه نان، درباره مشکلات و چالش‌های سامانه گفت: ما هیچ مشکل زیرساختی، سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در ایجاد سامانه نان نداریم، بلکه چالش اصلی باورپذیری و اعتماد به منفعت این سامانه در بین کلیه ذینفعان است که باید با فرهنگ‌سازی و تاکید بر فواید سامانه آن را ترویج کنیم تا همه ذی نفعان در توسعه آن مشارکت کنند.

استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ادامه داد: برای نمونه ما هم اکنون بیش از ۴۴۰ انجمن علمی داریم که هزاران نفر استاد دانشگاه، دانشجو، صاحبنظر و متخصص در زمینه‌های گوناگون در آن‌ها فعال هستند. وزارت علوم می‌تواند با عقد قرارداد و یاری گرفتن از انجمن‌های علمی ضعف در مشارکت در سامانه‌هایی مانند نان را حل کنند.

رضایی شریف آبادی ادامه داد: این سامانه می‌تواند حلقه وصل همه ذی نفعان باشد به شرطی که همه این موضوع را باور کنند، اگر فقط وزارت علوم و تعداد معدودی از ذینفعان آن را بپذیرند، معلوم نیست این سامانه بالقوه مشکل‌گشا، در وصل کردن ارتباط بین ایده‌ها و نیازها، تا چه میزان موفق شود.

وی افزود: هم اکنون تعداد زیادی ایده از سویی و تعداد زیادی نیاز از سوی دیگر در این سامانه ثبت شده، قطعا اطلاع رسانی در رفع نیاز‌ها به واسطه ایده‌های ثبت شده در سامانه نان می‌تواند سایر ذینفعان بالقوه را برای مشارکت در موفقیت سامانه تشویق کند.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ضمن تاکید مجدد بر نقش انجمن‌های علمی ادامه داد: وزارت علوم می‌تواند در بلندمدت به انجمن‌های علمی تحت پوشش کمیسیون انجمن‌های علمی کشور بیشتر اعتماد کند و از آن‌ها بخواهد بخشی از کار را انجام دهند تا اعتماد ذینفعان نسبت به کارایی و مفید بودن سامانه نان جلب شود.

وی تصریح کرد: سامانه نان حاصل تلاش تعداد زیادی از متخصصان و صاحبنظران حوزه‌های گوناگون است که موفقیت آن می‌تواند در حل مشکلات و رفع نیاز‌ها بسیار موثر باشد.