فرانسه كتاب‌هاي سلطنتي كره را بازگرداند

به گزارش لیزنا به نقل از گنجينه باز نسخه هاي خطي، در همين راستا دومين مجموعه از كتاب‌هاي سلطنتي كره جنوبي كه به مدت 145 سال در فرانسه نگهداري مي‌شدند، به كشور اصلي خود بازگردانده شدند.

77 نسخه از كتاب‌هاي سلطنتي 297 جلدي كره جنوبي در فاصله‌ دو هفته‌اي پس از ارسال نخستين مجموعه از اين كتاب‌ها به كره، وارد فرودگاه بين‌المللي اينچئون شده و به صورت رسمي به مقامات سئول تحويل داده شدند.

اين متون كه مشتمل بر پروتكل‌هاي مربوط به سنن و مراسم سلطنتي كره بوده و بخشي از كتابخانه سلطنتي سلسله «جوسئون» را تشكيل مي‌دهند كه به زودي در موزه ملي كره در شهر سئول به نمايش درخواهند آمد.

اين كتاب‌ها كه پيرو توافق‌نامه روساي جمهور كره و فرانسه در ماه نوامبر طي چند مرحله از فرانسه به كره باز خواهند گشت، در سال 1866 و در زمان حمله ارتش فرانسه به جزيره «گانگاوا» به سرقت رفته و تاكنون در كتابخانه ملي فرانسه نگهداري مي‌شدند.

در ماه مارس نيز، مقامات دو كشور پس از رايزني‌هاي بلند مدت برنامه‌ ويژه‌اي را براي زمان انتقال كتاب‌ها تنظيم كردند كه بر اساس آن، دو مرحله انتقال به پايان رسيده و دو مرحله بعدي نيز در ماه مه صورت خواهد گرفت.