کد خبر: 45921
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 خرداد 1401 - 08:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

حضور ایران در کنفرانس انجمن آرشیویست‌های کانادا (aca)

منبع : لیزنا
کنفرانس سالانه انجمن آرشیویست‌های کانادا از 25 تا 28 خرداد 1401 با موضوع «ناپایداری: بازتعریف قدرت آرشیوی» در دانشگاه بریتیش کلمبیا با حضور آرشیویست‌هایی از کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران برگزار شد.
حضور ایران در کنفرانس انجمن آرشیویست‌های کانادا (aca)

به گزارش لیزنا، کنفرانس سالانه انجمن آرشیویست‌های کانادا از 25 تا 28 خرداد 1401 با موضوع «ناپایداری: بازتعریف قدرت آرشیوی» در دانشگاه بریتیش کلمبیا با حضور آرشیویست‌هایی از کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران برگزار شد.

 در این کنفرانس مقاله ای از ایران با موضوع «نقش آرشیو ها در حاکمیت داده و چالش هایی که با آن مواجهند: یک مرور»  تهیه شده توسط دکتر سعید رضایی شریف آبادی عضوهیأت علمی دانشگاه الزهرا و سارا سلطانی دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی این دانشگاه در روز جمعه 17 ماه جون 2022 (۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۱) ارائه شد.

در چکیده این مقاله آمده است: با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و تولید داده، موضوع حاکمیت داده ها و مسائل مربوط به داده ها از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

 در این زمینه، این سوال مطرح می شود که چه کسی باید مسئول  این حوزه باشد. همچنین، داده ها بخش مهمی از حافظه تاریخی هر کشور را تشکیل می دهند و آرشیوها باید نقش بسزایی در حفظ آنها ایفا کنند.

مطالعات نشان می دهد در حالی که تحقیقات زیادی در مورد حاکمیت داده ها انجام شده است، در مورد نقش آرشیو و چالش های آن‌ها در این زمینه فعالیت بسیار اندکی انجام شده است. بنابراین، پژوهش حاضر به بررسی نقش و چالش های آرشیوها در حاکمیت داده ها می‌پردازد.

در توضیح این کنفرانس گفته شده؛ امروزه از آرشیوها برای توانمندسازی، پرکردن شکاف‌ها، آموزش و تجلیل از صداها و دیدگاه‌های کسانی استفاده می‌شود که به طور سنتی از این کار منع شده‌اند.

 این کنفرانس این امکان را می‌دهد که دیدگاه‌های سنتی غربی بازنگری و مسیری برای همبستگی بیشتر ایجاد شود و از کار خود بر اساس ارزش‌های جمعی در رابطه با کارهای آرشیوی حمایت کنیم.  امید است که با روش‌های متعددی که این حرفه برای بازتعریف آرشیو و کار بایگانی به کار می‌گیرد، در کانون توجه قرار گیرد.