کد خبر: 45968
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 تیر 1401 - 15:37

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

امضای تفاهم نامه موسسه پژوهشی میراث مکتوب با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس

منبع : لیزنا
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موسسه پژوهشی میراث مکتوب تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
امضای تفاهم نامه موسسه پژوهشی میراث مکتوب با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس

به گزارش لیزنا، اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز میراث مکتوب در گفتگویی با اشاره به عدم پیگیری مطالبات منعقد شده در تفاهم نامه‌ها میان مراکز فرهنگی، ارزشمند بودن تفاهم را در تسهیل و سرعت بخشیدن به موارد همکاری دو مرکز عنوان کرد.

وی با مثبت ارزیابی کردن ارتباطات این مرکز و کتابخانه آستان قدس رضوی طی 3 دهه گذشته، به نوع مراودات پژوهشی فی مابین اشاره کرد.

ایرانی با بیان اینکه وجود نسخه‌های خطی منحصر به فرد می‌تواند زمینه‌ساز ترویج علم و فرهنگ باشد، کتابخانه آستان قدس رضوی را دارای سهمی بزرگ در حفظ، نگهداری، مرمت و تحقیق بر روی نسخ خطی عنوان کرد که نسخه‌های متعددی از این مرکز توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است.  

وی پایه و اساس فعالیت مرکز میراث مکتوب را شناسایی و پژوهش و انتشار متون علمی بازمانده از گذشتگان عنوان کرد و این فعالیت را مبتنی بر همکاری مستمر با کتابخانه‌های معتبر برشمرد.

ایرانی تفاهم‌نامه منعقد شده با کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را زمینه ساز برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مشترک عنوان کرد و ارتباط علمی این دو مرکز را الگویی برای ایجاد تعاملات از سوی دیگر مراکز مطالعاتی با مرکز میراث مکتوب برشمرد.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز تسهیل دسترسی به منابع پژوهشی و توجه به نیات واقفان در ایجاد دسترسی پژوهشگران به منابع وقفی را بخشی از عملکرد این سازمان در راستای فراگیری و تسهیل امر پژوهش عنوان کرد.

برقراری ارتباط فرهنگی و علمی با اسلام شناسان و ایران شناسان خارجی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های نسخه‌شناسی، تصحیح متون، فهرست نویسی، نمایه‌سازی، همکاری و مشارکت در چارچوب و انتشار آثار در زمینه نسخ خطی به صورت نسخه برگردان، تصحیح انتقادی متون کهن، کتاب شناسی‌ها و تبادل تصاویر نسخه‌های خطی از جمله مواردی بود که در امضای این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفت.