آموزش خط بريل در غرفه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ، اين كتابخانه كه با 270 نفر عضو ثابت، پرمخاطب‌ترين كتابخانه نابينايان كشور به‌شمار مي‌رود، در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به ارائه خدمات به متقاضيان همكاري با كتابخانه عمومي آيت‌الله خامنه‌اي قم مي‌پردازد.

«حسن عبدلي» مدير اين كتابخانه با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در استان قم در زمينه كتابخواني مخاطبان كم‌بينا و نابينا به خبرنگار ما گفت: «در استان قم نزديك به 1200 نفر نابينا وجود دارد كه در اين ميان 350 نفر از آنها مشغول به تحصيل هستند. از اين ميان 270 نفر هم عضو كتابخانه ما هستند. كتابخانه  آيت‌الله خامنه‌اي قم اين ويژگي را دارد كه 8 نفر از اعضاي آن در مقطع دكترا تحصيل مي‌كنند. همچنين 52 نفر از اعضاي كتابخانه ما كودك و نوجوان و باقي اعضا تا مقطع ديپلم تحصيل كرده‌اند.»

وي امكانات موجود در اين كتابخانه و استفاده از آن را رايگان عنوان كرد و افزود: «كتابخانه آيت‌الله خامنه‌اي قم با به‌كارگيري نيروهاي مجرب و متخصص اين آمادگي را دارد تا به ديگر كتابخانه‌هاي كشور نيز خدماتي ويژه نابينايان و كم‌بينايان ارائه دهد. در اين رابطه تاكنون اقدامات زيادي صورت گرفته است كه مي‌توان به ارسال كتاب‌هاي تبديل شده به زبان بريل از اين كتابخانه به ديگر كتابخانه‌هاي كشور اشاره كرد.»

مدير كتابخانه عمومي آيت‌الله خامنه‌اي قم امكانات موجود در اين كتابخانه را شامل كتاب‌هاي تبديل شده به زبان بريل، كتاب‌هاي گويا، نوار كاست كتاب و دستگاه‌هاي چاپ و توليد كتاب به زبان بريل عنوان كرد و اظهار داشت: «همكاري نويسندگان و طراحان با اين كتابخانه مي‌تواند نقش موثري در پوشش مخاطبان خاص كتاخواني داشته باشد. ناشران و نويسندگان مي‌توانند با مراجعه به كتابخانه ما يا غرفه كتابخانه مستقر در نمايشگاه بين‌اللملي كتاب بخش فعاليت‌هاي جنبي، آثارشان را براي تبديل شدن به زبان بريل در اختيار نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور قرار دهند تا از اين راه كتاب‌هايشان در دسترس مخاطبان كم‌بينا و نابينا نيز قرار گيرد.»

گفتني است غرفه شماره دو نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در سالن فعاليت هاي جنبي نمايشگاه واقع در زيرزمين شبستان، راهروي غربي قرار دارد.