كتابخانه مركزي استان گلستان تا 2 سال آينده داير مي‌شود

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، سيد حسين علوي- مديركل كتابخانه‌هاي استان گلستان- در حاشيه بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با اعلام اين خبر، گفت: هزينه ساخت كتابخانه مركزي استان گلستان از محل اعتبارات سفر دوم رياست‌جمهوري تامين خواهد شد و براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته ظرف 2 سال آينده تكميل و به بهره‌برداري مي رسد.

وي با اشاره به هدفگذاري سال گذشته نهاد كتابخانه‌هاي كشور در استان گلستان مبني بر افزايش تعداد كتابخانه‌ها از 30 كتابخانه احداثي در طول 31 سال دوران انقلاب اسلامي به 60 كتابخانه يعني افزايش 2 برابري تعداد كتابخانه‌ها، گفت: اين هدف با توسعه كتابخانه‌ها در سطح استان به خصوص راه‌اندازي كتابخانه در مناطق روستايي و با حمايت استاندار و حمايت‌هاي مادي و معنوي اداره كل امور روستايي استان گلستان در سال 89 با جديت پيگيري شد چنانچه در اين راستا مجوز احداث 20 كتابخانه اخذ شد و اقدامات لازم جهت اخذ مجوز 10 كتابخانه باقي مانده نيز همچنان ادامه دارد.

وي خاطرنشان كرد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و با هماهنگي استانداري مقرر شد تا فضاهاي بلااستفاده در سطح مناطق روستايي استان گلستان با اولويت ساخت كتابخانه تجهيز و مورد استفاده قرار گيرد كه در اين راستا اداره كل امور روستايي استان نيز به ازاي هر كتابخانه اعتبارات جداگانه‌اي را اختصاص خواهد داد.

علوي به موضوع ساخت 11 كتابخانه مشاركتي با اخذ مجوز از نهاد كتابخانه‌هاي كشور نيز اشاره كرد و گفت: در راستاي توسعه كتابخانه‌ها در سطح استان و افزايش منابع كتابخانه‌اي در مجموع بيش از 4 ميليارد ريال كتاب در سطح استان اهدا كه 2 ميليارد ريال از اين رقم از سوي وزارت ارشاد و مابقي از سوي مردم و خريد از منابع استاني انجام شد.

وي تجهيز منابع چندرسانه‌اي و راه‌اندازي بخش كودك را در اكثر كتابخانه‌هاي استان گلستان از ديگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اعلام كرد.

علوي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر 50 كتابخانه فعال در سطح استان گلستان مشغول ارايه خدمات به اعضا است گفت: هم‌اكنون نزديك به 40 هزار نفر در سطح استان عضو كتابخانه‌هاي عمومي منطقه هستند.

مديركل كتابخانه‌هاي استان گلستان به ساخت دو كتابخانه از محل اعتبارات استاني هم اشاره كرد و گفت: بر اين اساس اجازه ساخت 2 كتابخانه با اعتباري نزديك به 7 ميليارد ريال در دو شهري كه تاكنون فاقد كتابخانه بودند شامل فراغي و اينچه‌برون صادر شد.

وي همچنين افزود: در سفر رياست‌جمهوري به استان گلستان نيز مجوز ساخت 26 كتابخانه صادر شد كه از محل اعتبارات فرهنگي سفر سوم در سال 89 زمين‌ها اخذ و پروژه‌ها كلنگ‌زني شده و هم‌اكنون در مرحله ساخت است.

علوي در ادامه به اجراي طرح «شبكه اجتماعي دوستداران كتاب» در سطح استان گلستان اشاره كرد و گفت: بر اساس اين طرح كه داراي مصوبه شوراي برنامه‌ريزي كتابخانه‌هاي عمومي كشور است شناسنامه مطالعاتي همه شهروندان استاني در سه محور دانش‌آموزي، اداري و خانواده تهيه مي‌شود.

وي پيش‌بيني كرد: با اجراي اين طرح كه يك ميليارد ريال از محل برنامه‌هاي فرهنگي سفر سوم رياست‌جمهوري دريافت كرده است، شاهد رشد دوبرابري تعداد اعضا در سال جاري باشيم.

علوي ميزان مشاركت شهرداري‌ها در توسعه كتابخانه‌هاي استان در سال 88 را حدود 1 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: با تعاملات مثبت صورت گرفته در طول سال گذشته بالغ بر حدود 2 ميليارد ريال اعتبار از اين محل جذب شد كه از رشد 200 درصدي برخوردار بود اين در حالي است كه براساس قانون سهم شهرداري‌ها در اين بخش در استان گلستان به حدود 5 ميليارد ريال بالغ مي‌شود كه متاسفانه هرگز محقق نمي‌شود.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: برخي مشكلات موجود در اين زمينه از جمله درآمد مستمر يا درآمد كل در اواخر سال 89 برطرف شد و انشاءالله در سال 90 شاهد رشد خوبي در حوزه جذب سهم نيم درصدي شهرداري‌ها باشيم.

علوي در پايان رويكرد امسال كتابخانه‌هاي استان را با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري، توجه جدي به موضوع كتاب‌نخوان‌ها اعلام كرد و اظهار اميدواري كرد: با فعال‌سازي شبكه اجتماعي دوستداران كتاب، اين امر تحقق يابد.