کد خبر: 46155
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 مرداد 1401 - 08:54

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مقتل سیدالشهداء در قدیمی‌ترین نسخه خطی لهوف ابن‌طاووس تحلیل شد

منبع : لیزنا
مقتل سیدالشهداء در قدیمی‌ترین نسخه خطی لهوف سید بن طاووس با قدمت 4 قرن موجود در گنجینه رضوی، تحلیل و معرفی شد.
مقتل سیدالشهداء در قدیمی‌ترین نسخه خطی لهوف ابن‌طاووس تحلیل شد

به گزارش لیزنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دهشت، استاد حوزه و دانشگاه و عضوکمیسیون تبلیغ شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، سخنران این مراسم ضمن پرداختن به ابعادی از شخصیت سید بن طاووس، به وجود بیش از 60 اثر منسوب به این عالم شیعه اشاره کرد که از میان آن لهوف به بیان واقعه جانگداز کربلا پرداخته است.

وی این اثر را دارای نوآوری‌هایی در سبک نوشتار، نگاه به موضوع و نتیجه‌گیری دانست و سبک تحلیل کتاب را سبکی نو در چینش مطالب عنوان کرد.

دهشت، لهوف را در بردارنده سه مسلک عنوان کرد که در ابتدا با اشاره به وقایع قبل از نبرد مقدمه‌ای را برای ورود به شرح ماوقع در واقعه عاشورا بیان می‌کند و در ادامه به جنگ و شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان می‌پردازد.

این استاد دانشگاه ، وجود کتاب لهوف در قفسه‌های کتب ادعیه حرم امام حسین(ع) را تحقق آرزوی نویسنده آن عنوان کرد تا از طریق مطالعه مقتل وارده در آن، به معرفت زیارت دست یابند.

وی همچنین لهوف را آموزه‌ای برای اهل معرفت عنوان کرد و گفت: گریه کننده بر امام حسین(ع) باید یاری‌گر ایشان باشد که مدافعان حرم و در راس ایشان شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز لبیک گویان بر ندای هل من ناصر ینصرنی امام هستند.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصادق اشکوری، فهرست نگار و نسخه پژوه، اقدم بودن نسخ خطی را از شاخصه های برتر بودن نسخه عنوان کرد و نسخه معرفی شده را یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های لهوف عنوان کرد که در کتابخانه مرکزی نگهداری می‌شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل حافظیان، از فهرست‌نگاران و نسخه‌پژوهان به نام نیز در این جلسه، ضمن برشمردن نکات مورد توجه در تشخیص نسخ خط معتبر، بر تصحیح منابع بر پایه قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی موجود تاکید کرد.

«اللُّهوف علی قتلی الطُّفوف» از تألیفات رضی الدین علی بن موسی بن طاووس از علمای مشهور شیعه در قرن هفتم هجری، کتابت شده به سال 1077 هجری قمری که در این جلسه معرفی و رونمایی شد، یکی از نسخه‌های خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی است که به بیان تاریخ کربلا  و واقعه عاشورا پرداخته است.

این نسخه توسط داودبن عبدعلی بن شریف نجفی در 19 سطر و 67 برگ به خط نسخ است که در سال 1367 به مجموعه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ملحق شده است.

این مراسم از طریق لینک   https://webinar.aqr.ir برای علاقه‌مندان در دسترس قرار گرفت.