روز اسناد ملی سال آینده به تقویم افزوده می شود

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، علیرغم حذف روز اسناد ملی از تقویم، آرشیو ملی ایران مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس این آرشیو را با حضور دکتر حسینی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و صاحبنظران و کارکنان این سازمان در روز 19 اردیبهشت 1390، در سالن کنفرانس گنجینه اسناد برگزار کرد.

آرشیو، کتابخانه و موزه سه رکن اساسی هویت ملی هر کشور است.

دکتر  سید امیرمسعود شهرام نیا، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان بیان داشت: " در 17 اردیبهشت 1349 در مجلس دوم قانون تأسیس سازمان اسناد ملی به تصویب رسید و اجرایی شد. در هر کشوری آرشیو، کتابخانه و موزه سه رکن اساسی هویت ملی هر کشور است. به همت همکاران و صاحبنظران این عرصه پس از فعالیت 41 ساله آرشیو ملی ایران رشد خوبی داشته  و همگام با آرشیوهای مطرح دنیا در حال پیش روی است. همکاری دستگاه ها بیشتر شده، سرعت انتقال اسناد و وضعیت نگهداری آن ها رو به بهبودی است. امید است با همت و همکاری چالش ها بیشتری را پشت سر بگذاریم."

 

تعدد مراکز آرشیوی چالش بسیار بزرگی است.

وی در ادامه تصریح کرد: " تعدد مراکز آرشیوی چالش بسیار بزرگی است. آرشیو های جداگانه سایر مراکز به این چالش ها دامن می زنند که حتی درهایشان به روی محققین بسته است. در صدد هستیم که آرشیو الکترونیکی را راه اندازی کنیم و در حال تدوین آیین نامه ای در این زمینه هستیم و دستورالعمل هایی هم تا به حال نگارش شده است. آرشیو ملی ایران قطب اصلی نگهداری تمامی اسناد ملی ایرانی است."

دکتر شهرام نیا درباره «حذف روز اسناد ملی از تقویم» تصریح کرد: " پس از حذف روز اسناد ملی از تقویم، همکاران بسیار تلاش کردند . مکاتباتی در این زمینه انجام شد. سرانجام با پیگیری های متعدد دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهندس واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور قول داده اند که سال بعد این مناسبت به تقویم افزوده شود."

وی در ادامه تأکید کرد: " امروز از مجموعه و گنجینه عظیمی رو نمایی خواهد شد که با همکاری وزیر محترم اقتصادی و دارایی به آرشیو ملی ایران منتقل شده است. از جمله اسناد قديمي منتقل شده از وزارت امور اقتصادي و دارايي مي­ توان به انواع اولين و قديمي­ ترين اسناد و اوراق بهادار كشور همچون براتها، بليط قطار راه آهن، انواع سفته، چك، انواع تمبرهاي منتشر شده و منتشر نشده، قبوض عوارض، نوار چسب­هاي حقوق انحصاري، بارنامه، حواله، كوپن، اظهارنامه، بليط، فرم­هاي قرضه، قرضه ملّي، اسناد خزانه، بن، پروانه شكار،گذرنامه و اوراق سهام اشاره كرد. بيش از 600 برگ انواع حكم، رقم، فرمان و ساير اسناد تاريخي مربوط به دوره­ هاي قاجار و پهلوي نيز از جمله ديگر اسناد  اين مجموعه است كه ارزش مادي آن غير قابل تخمين مي باشد."

اسناد تاریخی مبین تاریخ است و تاریخ را شفاف می کند. اگر اسناد نباشد همه تاریخ مبهم است.

سپس حجت­ الاسلام و المسلين ميرتاج­ الديني، معاون پارلماني رئيس جمهور ابراز سخنرانی کرد: " اسناد ملی یک کشور بیانگر هویت آن کشور است. اسناد تاریخی مبین تاریخ است و تاریخ را شفاف می کند. اگر اسناد نباشد همه تاریخ مبهم است. چه بسا که یک سند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد. اقدام وزارت امور اقتصاد و دارایی مبنی بر انتقال اسنادی باارزش به آرشیو ملی ایران  کاری بسیار شایسته و ارزشمند است. امید است این حرکت الگویی برای سایر وزارتخانه ها شود."

در ادامه لوح سپاسی به خاطر همکاری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به وی اهدا شد و نیز از سایر همکاران این وزارتخانه مانند رحمت الله کرمی، احمد صادقی، ابراهیم حکیمی، محمد غلامی، فریدون قربانپور و مهدی نخعی تشکر و قدردانی به عمل آمد.

حفظ و نگهداری بهینه اسناد تاریخی از دغدغه های اصلی جامعه امروزی است.

دکتر شمس الدین حسینی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در بیاناتش اذعان داشت: "برخی آثار منتقل شده به آرشیو ملی ایران به سال 1288 مربوط است. بسیار سپاسگزارم که همکاران آرشیو ملی ایران با روی گشاده از انتقال اسناد استقبال کردند. در مرداد ماه سال قبل مصوبه هیئت وزیران برای انتقال اسناد گرفته شد."

در ادامه وزارت امور اقتصادی و دارایی از کارکنان مسئول در انتقال اسناد مذکور با ارائه لوح تقدیر به سید امیر مسعود شهرام نیا، نرگس محسنی، فریبا فرزام، محسن روستایی، ناصر قره داغی،پرویز محمدپور، جلال طاهری،نسرین نگاهبان، ملیحه حاجی زاده مقدم تقدیر به عمل آوردند.

در این مراسم از یاوران اسناد نیز تقدیر به عمل آمد. به همین منظور به مریم بصیر، کارشناس اسناد سازمان تبلیغات اسلامی، زهره حجازی نسب ،کارشناس اسناد سازمان انتقال خون، محمود رضاییان، کارشناس اسناد وزارت دارایی، کوروش صدرایی، کارشناس اسناد سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، اصغر قاسمی، کارشناس اسناد سازمان حفاظت محیط زیست و حسین زرینی، کارشناس بخش اسناد قوه قضاییه لوح تقدیر اهدا شد.

سهیلا آهن پنجه، نیک نفس، معصومه یزدی خسروشاهی و مهدی عرب به عنوان آرشیو داران برتر سازمان اسناد معرفی شدند و از آن ها تقدیر به عمل آمد.

در ادامه از دکتر صدر واثقی به عنوان اهداگر برتر نیز سپاسگزاری شد که اسناد فاخری را از سال 1266-1359 به این سازمان اهدا کرده اند.

سپس کلیپی برای یادبود مرحوم دکتر سیف الله وحید نیا پخش شد. دکتر وحید نیا به «پدر خاطره نگاری ایران» معروف است و به عنوان مصاحبه شونده برتر نمایشگاه زندگی و آثار وی به مدت دو روز درنمایشگاه ساختمان گنجینه اسناد برپاست.

اسناد تاریخ شفاهی به اسناد تازه یاب معروفند که بسیار فاخر و ارزشمند می باشند.

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی در بیاناتش تأکید کرد: "اسناد تاریخ شفاهی به اسناد تازه یاب معروفند که بسیار فاخر و ارزشمند می باشند. بنابر این آرشیو ممالک به محلی برای حفظ و نگهداری این اسناد نیاز دارند که آن ها را مانند اسناد مکتوب حفظ و نگهداری کنند."

در پایان این مراسم، از اسناد منتقل شده به سازمان اسناد توسط دکتر حسینی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد و حاضرین از نمایشگاه اسناد منتقل شده و نمایشگاه  زندگی و آثار مرحوم دکتر سیف الله وحید نیا بازدید کردند.

خبرنگار: الهه حسینی