تنها 15 درصد دانشجویان با هزینه دولت تحصیل می کنند

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، احمد شعبانی با اشاره به مشخصه ‌های استادان در دنیای کنونی، تاکید کرد: وظیفه استاد مانند دوران گذشته نقل مطالب یا آموزش پاسخ محور نیست؛ مهم ترین شرط استادی، احراز درجه اجتهاد در حوزه‌ی تخصصی است.

وی گفت: امروز افتخاری است برای تمام دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه شهید بهشتی که 50 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

ماموریت دانشگاه ها در دنیای کنونی

وی همچنین به ماموریت دانشگاه‌ ها در دنیای کنونی اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی در هر سازمانی نقش برجسته ای در موفقیت آن ایفا می کند و در دانشگاه‌ها که خود وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارند، لازم است این نقش‌ها بسیار بارزتر نمود پیدا کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: نیروی انسانی را در دانشگاه‌ها به اشکال مختلف می توان طبقه بندی کرد که شاید مهم‌ترین بخش آن استادان و دانشجویان باشند. استادانی که قرار است آموخته های خود را ارائه دهند و دانشجویانی که آینده‌سازان میهن اسلامی در عرصه‌های ملی و بین المللی هستند.

آمار دانشجویان در دانشگاه های برخوردار

شعبانی با تحلیل کمیت و کیفیت دانشجویان در کشور، گفت: در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، هزینه تحصیل 15 درصد از دانشجویان (معادل 600 هزار نفر) از منابع مالی دولتی تامین می شود و تنها 15 درصد از این تعداد هستند که در دانشگاه‌های برخوردار مشغول به تحصیل اند.

وی شاخص اصلی دانشگاه‌های برخوردار را نسبت متناسب استاد به دانشجو عنوان کرد و افزود: به عبارت دیگر 5/2 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های برخوردار تحصیل می کنند و اگر قرار است در سطح ملی و بین‌المللی تاجی بر سر جامعه زده شود، باید نگاهمان به دست همین دانشجویان باشد.

وی هزینه تحصیل یک دانشجو را در مقاطع مختلف، معادل 100 میلیون تومان برآورد کرد و اظهار داشت: این رقم معادل ایجاد شغل برای 10 نفر در کشور است.

درصد پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد

شعبانی در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده توسط سازمان سنجش در خصوص پذیرفته‌شدگان کنکور کارشناسی ارشد گفت: از کل داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1389، 1/34  درصد از دانشگاه های دولتی، 3/16 درصد از دانشگاه پیام نور، 5/40 درصد از دانشگاه آزاد اسلامی، 9/6 درصد از دانشگاه غیر انتفاعی و 1/2 درصد از دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد بوده که درصد پذیرش آنها به ترتیب 10درصد، 4/1درصد، 1درصد، 2/1 درصد و 8/0 درصد است.

رئیس دانشگاه وظیفه اصلی دانشگاه‌ها را تربیت نیروی انسانی برای آینده عنوان کرد و افزود: اگر نیروهای تربیت شده از کیفیت، مهارت و توان لازم برخوردار باشند دیگر نباید نگران بیکاری بود.

وی در ارتباط با آسیب شناسی فعالیت‌های دانشگاه اظهار داشت: بایستی نگاه جدی به فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه داشت، پذیرفتنی نیست در دانشگاهی که ورودی دانشجویان آن جزء 5/2 درصد جمعیت دانشجویی برخوردار کشور است، 30 درصد اعضای هیئت علمی آن در تولید علم -که مرحله اول تولید ثروت است- مشارکت نداشته باشند.