احتمال بازنگري در جايزه «كتاب فصل»

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، هفته گذشته شاهد خبري بر روي خروجي برخي رسانه‌ها بوديم كه حكايت از منتفي شدن تغيير آئين‌نامه جايزه «كتاب سال» داشت كه چندي پيش احتمال بازنگري در آن از سوي دبير علمي آن (مجيد حميدزاده) مطرح شده بود.

بر اين اساس براي جويا شدن از اين موضوع با علي شجاعي صائين مديرعامل خانه كتاب (مؤسسه مجري جايزه كتاب فصل) گفت‌وگو كرديم؛ وي در اين باره گفت: درباره كتاب سال بحثي مطرح نبود اما درباره جايزه كتاب فصل پيشنهادي مطرح شد. 

وي افزود: پيشنهاد شده در انتخاب برگزيده‌ها، آثار با نگاه بازتري ديده شوند تا تعداد آثار بيشتري در هر گروه معرفي شود كه اين موضوع به بحث گذاشته خواهد شد. 

مديرعامل خانه كتاب در ادامه با اشاره به برگزاري شانزده دوره جايزه كتاب فصل و سپري شدن 4 سال از آغاز اين جايزه اضافه كرد: اين موضوع از آن رو مطرح شد كه اگر پيشنهاد يا نگاه انتقادي به جايزه وجود دارد، ابتدا از هيأت علمي جايزه و بعد هم از داوران و ناشران بتوانيم پيشنهاداتي را دريافت كنيم و هم اكنون در حال دريافت پيشنهادات و بحث و گفت‌وگو در اين زمينه هستيم؛ اگر مباحث به جمع‌بندي رسيد در هيأت امنا مطرح و موارد در صورت تصويب، از اين دوره بر اساس تغييرات جديد داوري صورت مي‌گيرد؛ در غير اين صورت براي دوره‌هاي آتي اين امر محقق خواهد شد. 

شجاعي صائين در ادامه درباره تغيير در ميزان جوايز به برگزيدگان ابراز داشت: در اين راستا پيشنهادي مطرح نشده، اما خود نيز موافق نيستيم؛ اگر در نهايت به جمع‌بندي رسيديم اين كار عملي مي‌شود؛ اما اگر تعداد برگزيدگان افزايش يابد عملاً جوايز بيشتري اهدا خواهد شد. 

شجاعي صائين در خاتمه سخنان خود اضافه كرد: اين پيشنهاد همچنان مطرح است و ما براي اجراي آن، تا زمان آغاز داوري دوره هفدهم جايزه «كتاب فصل» كه تقريباً يك ماه ديگر است، زمان داريم.