فعاليت­هاي آتی سازمان اسناد و كتابخانه ملي تبیین شد

به گزارش لیزنا، روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: در ابتداي اين نشست كه به منظور بررسي و ترسيم چشم­انداز آينده فعاليت­هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در سطح ملي و بين­المللي برگزار شده است معاونين اسناد ملي، كتابخانه ملي و مديران مراكز استاني اين سازمان به تشريح وضعيت فعلي اين سازمان در حوزه­هاي مربوطه پرداختند.

اسحاق صلاحي نيز در سخناني با اشاره به ركودي كه در طول پنج ماه گذشته در فعاليت­هاي اين سازمان ايجاد شده خواستار توجه بيشتر به شأن و جايگاه واقعي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در منظومة دستگاه­هاي فرهنگي كشور شد و خواستار ايجاد برخي تغييرات در ساختار تشكيلاتي اين دستگاه متناسب با اهداف، وظايف و انتظاراتي كه از اين سازمان مي­رود شد و افزود: بايد فعاليت­هاي اين سازمان بر اساس مأموريتي كه در اساسنامه تشكيل آن ذكر شده و به صورتي تأثيرگذار در فضاي فرهنگي داخلي و منطقه­اي طرح­ريزي شود.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه با اشاره به فعاليت­هاي حوزه ايران­شناسي و اسلام­شناسي در سازمان تحت مديريت خود خواستار خروج از استراتژي دفاعي در اين حوزه شد و گفت: نبايد كار ما فقط اين باشد كه بنشينيم و پاسخگوي شبهاتي باشيم كه از دنياي بيرون و در حوزه مسائل اصلي مرتبط با مذهبمان وكشورمان به ما وارد مي­شود، بلكه مركز ايران­شناسي واسلام­شناسي كتابخانه ملي بايد به گونه­اي عمل كند كه مراكز فكري در كشورهاي ديگر بيايند و به فكر پاسخ دادن به انديشه و افكاري شوند كه توسط اين مركز توليد مي­شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به معاونين سازمان دستور داد كه فهرستي از اساتيد و بزرگان مرتبط با حوزه­هاي فعاليت­هاي سازمان را تهيه كرده و در كوتاه­ترين مدت ممكن جلساتي منظم و متداول با حضور اين نخبگان در سازمان اسناد وكتابخانه ملي طرح­ريزي و برگزار شود.

اسحاق صلاحي در ادامه با تأكيد بر لزوم رعايت انسان محوري در كليه سطوح خواستار رعايت كامل دستورات رئيس جمهور در خصوص نيروهاي شركتي و رفع تبعيضات موجود در زمينه امور معيشتي اين دسته از نيروها شد.

رئيس سازمان اسناد وكتابخانه ملي با اشاره به لزوم خدمات­دهي اين سازمان در حوزه­هاي تخصصي خود در تمامي سطوح جامعه گفت: برخي از خدمات تخصصي در اين سازمان قابل ارائه مي­باشد كه دانش و فن­آوري ارائه آن خدمات با استانداردهاي بالا و قابل رقابت در عرصه جهاني در اين سازمان موجود مي­باشد و ما بايد كاري كنيم كه اين خدمات در سطح ملي و دستگاه­هاي دولتي و اداري كشورمان تعميم يابد.

همچنين صلاحي اطلاع­رساني و فرهنگ­سازي استفاده از اسناد را از اولويت­هاي آرشيو ملي كشور دانست و گفت: رويكرد آرشيو ملي بايد در جهتي باشد كه احساس نياز به مراجعه  به اسناد در اولويت همه كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي كشور وجود داشته باشد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه كتابخانه ملي بايد كاملاً در فضاي كاري ناشران كشور باشد بر لزوم كاهش روزهاي مورد انتظار ناشران براي صدور فيپا تأكيد كرد و گفت: در مرحله اول دورة فعاليت­هاي جديد سعي خواهيم كرد با اتخاذ ساز و كاري مناسب و علمي و برون­سپاري فهرست­نويسي پيش از انتشار، زمان صدور فيپا را به نصف مدت زمان فعلي كاهش دهيم و همزمان باعث اشتغال بخشي از دانش­آموختگان نخبه رشته كتابداري نيز در اين بخش شويم.