ضرورت توجه به نياز نسلهاي آينده در ساخت كتابخانه

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان قزوين ، محمدحسين خاكساران افزود: به طور قطع ساخت و تجهيز كتابخانه ها براساس نيازسنجي آينده جامعه، از گامهاي اساسي در توسعه پايدار است.

وي اظهار داشت: براي ساخت و راه اندازي يك كتابخانه همانند ساير طرحهاي عمراني، هزينه­هاي بسياري مي شود ولي اثربخشي اين اقدامات در گرو برنامه ريزي مدون براي ساخت كتابخانه هايي با استانداردهاي بالا و مناسب در تمامي زمانها است .

خاكساران تصريح كرد: برخي از كتابخانه ها در فضايي محدود احداث مي شوند در حاليكه پس از گذشت چند سال نياز به گسترش مخزن كتابخانه و يا راه اندازي بخش هاي متفاوت فرهنگي و يا برگزاري جلسات مختلف در يك كتابخانه است به همين دليل نياز به فضايي بيشتري خواهد بود.

اين كتابدار پيشكسوت استان ادامه داد: با توجه به مطالب فوق بايد كتابخانه ها در فضاهاي وسيع تري ساخته شوند تا در صورت نياز،  امكان گسترش كمي و كيفي آن ها وجود داشته باشد.

وي افزود: بوستانها بهترين فضا را براي ساخت كتابخانه دارند، زيرا فضايي سرسبز كه امكان تجديد قواي روحي فرد را فراهم مي كند در صورتي كه همجوار كتابخانه باشد موجب تقويت انگيزه مطالعه در افراد و افزايش نشاط آن ها مي شود.

خاكساران تاكيد كرد: البته بايد بوستان هاي فاقد وسايل بازي براي اين كار در نظر گرفته شود، با اينكه تامين امنيت و آرامش مراجعان از اهميت بسياري برخوردار است.

وي همچنين اظهار داشت: در صورتي كه كتابخانه ها فضاهايي براي برگزاري نمايشگاه آثار هنري و  برگزاري جلسات فرهنگي داشته باشد، نه تنها آمار اعضاي كتابخانه ها افزايش پيدا كرده است بلكه آثار  هنرمندان استان بيشتر شناخته مي شوند.

اين عضو شوراي اسلامي شهر قزوين اضافه كرد: استان قزوين داراي افراد فرهيخته و هنرمند بسياري است كه شايسته است نوجوانان و جوانان به ويژه دانش آموزان با آن ها آشنا و آثار آن ها را بشناسند، كه محيط كتابخانه از بهترين فضاها براي اين انجام اين مهم است.

خاكساران ، راه اندازي سالنهاي مطالعه را از ديگر نيازهاي ضروري شهر اعلام كرد و گفت: به سالنهايي نياز داريم كه دانش آموزان بتوانند در آن با آرامش به مطالعه كتاب هاي درسي خود پرداخته و در محيط رقابت سالمي  براي تحصيل قرار بگيرند.

خاكساران در پايان يادآور شد: اميدواريم با برنامه ريزي مدون و دقيق امكان ايجاد فضاهاي فرهنگي تفريحي بيشتري با كمترين هزينه ها در سطح استان فراهم شود.