متن بیانیه رؤسای کتابخانه‌های شرکت‌کننده در آزمون «آر.دی.اِی.» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا، این بیانیه و خلاصه  گزارش اجرایی و پیشنهادات کمیته که منتشر شده است، برای طرفهای ذینفع این امکان را بوجود آورد  که امکان بازبینی ابتدایی  را برای کنفرانس سالانه انجمن کتابداری امریکا که در نیو اورلئان و در تاریخ 23 تا 28 ژوئن (2 تا 7 تیر) برگزار گردید را داشته باشند. گزارش و پیشنهادات کامل، پیش از کنفرانس سالانه انجمن کتابداری امریکا در صفحه خانگی آزمایشی توصیف و دسترسی به منبع در دسترس قرار گرفت.

خلاصه گزارش اجرایی در حال حاضر در این آدرس در دسترس است. همچنین بیانیه ای که توسط مدیران کتابخانه کنگره، کتابخانه ملی کشاورزی و کتابخانه ملی پزشکی امریکا منتشر شده است، به صورت فایل پی.دی.اف. در این لینک قابل مشاهده می باشد.

پاسخ کتابخانه کنگره، کتابخانه ملی کشاورزی و کتابخانه ملی پزشکی به کمیته همکاری آزمون آر.دی.ای. ، 13 ژوئن 2011 (23 خرداد 1390) به شرح زیر است:

"مقدمه:

زمانی که گروه کاری «آینده کنترل کتابشناختی»، گزارش خود را در 9 ژانویه 2008 منتشر کرد، یافته هایی را بر اساس مشاهدات خود  ارائه نمود:

آینده کنترل کتابشناختی، مشارکتی، غیرمتمرکز، با دامنه بین المللی و تحت وب خواهد بود. تحقق آن در همکاری با بخش خصوصی و با همکاری فعال کاربران کتابخانه رخ خواهد داد. داده ها از چندین منبع جمع آوری خواهند شد، تغییر به سرعت رخ خواهد داد؛ و کنترل کتابشناختی به صورت پویا و نه ایستا خواهد بود. تکنولوژی زیربنایی که آینده ممکن و ضروری را می سازد- وب جهان گستر- است که هم اکنون تقریبا دو دهه از عمر آن می گذرد. کتابخانه ها باید گذار به آینده را بدون تاخیر به منظور حفظ اهمیت خود به عنوان ارائه کنندگان اطلاعات ادامه دهند.

بیشتر پیشنهادات در این گزارش، برای تغییرات در سیستم کنترل کتابشناختی فعلی ارائه شده که کتابخانه ها بر اساس آن به سمت آینده مطلوب حرکت خواهند کرد. پیشنهاد شماره -3.2.5- قابل توجه است که برای تعلیق کار در حال جریان بر روی آر.دی.ای. ارائه شده است. گروه کاری پیشنهاد کرده است که کار توسعه آتی بر روی توصیف و دسترسی به منبع(آر.دی.ای.) در حال تعلیق باقی بماند تا زمینه کسب و کار، بیان شده، منافع نشان داده شوند، و آزمونهای  بهتری از اف.آر.بی.آر.(ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی) به صورتی که به آر.دی.ای. مرتبط است وجود داشته باشد.

کار بر روی آر.دی.ای. برای چندین سال است که در حال انجام است، بنابراین تصمیم برای تعلیق آن نمی تواند آسان و بی اهمیت در نظر گرفته شود. در ماه مارس، دینا مارکوم، کتابدار و معاون خدمات کتابخانه ای در کتابخانه کنگره، که گروه کاری «آینده کنترل کتابشناختی» را راه اندازی کرده است، از همتایان خود در کتابخانه ملی کشاورزی و کتابخانه ملی پزشکی امریکا برای بحث بر روی گزارش نهایی و به طور خاص برای مشورت بر روی پاسخ به توصیه های مطرح شده در مورد آر.دی.ای. و توصیه شماره 3.2.5 دعوت به عمل آورد.. بعد از مشورت دقیق، مدیران سه کتابخانه ملی، بیانیه مشترکی برای آر.دی.ای. منتشر کردند.

سه مسئول از سه کتابخانه ملی-دینا مارکوم، شلدون کتزین و پیتر یانگ- با توجه خاص به آر.دی.ای.، آن را به عنوان تنها استاندارد بین المللی دانستند که توسعه یافته است، و همه با این مساله موافق بودند که در آینده کنترل کتابشناختی، آر.دی.ای. به طور حتم یک طرح بین المللی خواهد بود. آنها اشاره کردند که آر.دی.ای. ابتکار مهم بین المللی است که در حال جریان است و استانداردی است که به همکاری با همکاران و شرکای بین المللی که در ابتکار جهانی برای روزآمدسازی اصول کتابشناختی به منظور دسترس پذیرتر و مفیدتر کردن منابع کتابخانه ای برای کاربران به ایالات متحده امریکا پیوسته اند، نیاز دارد.

کتابخانه کنگره، کتابخانه ملی پزشکی و کتابخانه ملی کشاورزی به این نتیجه رسیدند که یک آزمون کامل و دقیق از آر.دی.ای. برای پاسخ به این مساله که "آیا آر.دی.ای. باید بیشتر توسعه یابد و اجرایی شود یا خیر؟" نیاز است. سه موسسه ای که متعهد به طراحی مشترک آزمونی برای آر.دی.ای. بودند، طیف گسترده ای از جامعه کاربران در انجام این آزمون، و انتشار نتایج این آزمون به صورت گسترده را در نظر داشتند. این آزمون شامل بیان شیوه استفاده اقتصادی و کسب و کار و نیز تجزیه و تحلیل هزینه ای برای بازآموزی کارکنان و مهندسی دوباره فرایندهای فهرستنویسی توسط قانون جدید بود.

همچنین آنها خوشبینانه موافقت کردند که اگر تصمیمی هم برای پیاده سازی آر.دی.ای. وجود داشته، عملیات پیاده سازی قبل از پایان 2009 انجام نگرفته است. آنها به طور کامل اعتماد ندارند که چطور روش این آزمون قابل اعتماد خواهد بود و  تاخیر غیرقابل اجتناب در انتشار آر.دی.ای. رخ خواهد داد.

آزمون آر.دی.ای.

سه کتابخانه ، کارکنان را برای کار بر روی روش شناسی آزمون، برای اجرای آزمون و برای ارائه توصیه هایی برای مدیران سازمانها مبتنی بر نتایج معرفی کرده اند. شاید مهمترین تصمیم این بود که سه کتابخانه موافق باشند که تصمیم مشترکی برای سازگاری یا عدم سازگاری با آر.دی.ای. گرفته شود.

در 9 ژوئن 2008، اعضای کمیته همکاری آزمون آر.دی.ای امریکا برای اولین بار جلسه ای را برگزار کردند. اختصاص اعضای این گروه به صورت مناسب نتوانست توصیف شود(به لیستی از اعضای کمیته همکاری آزمون آر.دی.ای. که در انتها آمده است، رجوع کنید)

آنها به طور منظم-گاهی اوقات به صورت هفتگی- برای توسعه همه معیارهایی که برای پیشنهاد نهایی استفاده می شد، تشکیل جلسه می دادند. آنها از 6 همکار طلب کمک کردند(شامل سه کتابخانه ملی) که انواع و اندازه های بسیاری از کتابخانه ها و نیز آرشیوها، کارگزاران کتاب، توسعه دهندگان سیستم، مدارس کتابداری و کنسرسیومها را نشان دادند. آنها این آزمون را انجام دادند و نتایج را بالغ بر چندین ماه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پیشنهادات:

چالش برانگیزترین وظیفه به نوبه خود داده های آزمون بود که به تنهایی، یک پیشنهاد برای سه کتابخانه ملی محسوب می شد. این، پاسخ روشن و آسانی نبود. آر.دی.ای. مسایل پیچیده ای را برای همه کتابخانه ها به ارمغان می آورد. در تجزیه و تحلیل نهایی، کمیته همکاری آزمون آر.دی.ای. پیشنهاد داد که کتابخانه های ملی، آر.دی.ای. را با شرایط خاص پیاده سازی که قبل از اول ژانویه 2013 اتفاق نخواهد افتاد سازگار کنند."

بیانیه ای از مدیران سه کتابخانه ملی:

سیمون لیو(کتابخانه ملی کشاورزی)، شلدون کوتزین(کتابخانه ملی پزشکی)، و دینا مارکوم در 24 می 2011 برای بررسی گزارش و برای دستیابی به توافق بر سر یک پاسخ مشخص با یکدیگر دیدار کردند. آنها بر اهمیت زیاد کار کمیته همکاری که اجرا شده بود، موافقت نمودند، و قدردانی خود را از سرمایه گذاری هر عضو که تلاشهای زیادی انجام داده است ابراز کردند.

بیانیه رسمی بدین شرح است:

"ما این گزارش را با شرایطی که توسط کمیته بیان شده است تایید می کنیم. اگرچه بسیاری از افراد در جامعه کتابداری هستند که فقط به یک پاسخ بله یا خیر در پاسخ به این سوال که آیا آر.دی.ای. باید پیاده سازی شود یا خیر؟ توجه دارند، واقعیت این است که هر استانداردی پیچیده است و برای توسعه، به زمان نیاز دارد. همچنین ما می دانیم که جهان کتابداری نمی تواند در خلأ عمل کند. تمامی چارچوب کتابشناختی مجبور خواهد بود به همراه خطوط پیشنهاد شده در گزارش گروه کاری آینده کنترل کتابشناختی تغییر کند. پیاده سازی آر.دی.ای. بخش مهمی است، اما بخشهای دیگری هم هستند که باید به طور همزمان درنظر گرفته شود. ما مخصوصا اشاره می کنیم به نیاز به بررسی مساله و سوال استاندارد مارک، که به وسیله بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون آر.دی.ای. پیشنهاد شده است. به عنوان بخشی از شرایط شناسایی شده، کتابخانه کنگره، تعداد کمی از کارمندان عضو را دارد که در لیست افرادی هستند که در آزمون به طور موقت از آر.دی.ای. استفاده کرده اند. این مساله به کتابخانه کنگره این امکان را می دهد تا برای آموزش، اسناد و مدارک و سایر کارهای مقدماتی برای توسعه بیشتر و پیاده سازی آر.دی.ای. خود را آماده سازد.

شرایط شناسایی شده کمیته همکاری آزمون، باید به صورت جدی جایابی گردد و ما اعتقاد داریم که این کمیته باید نقش نظارتی برای اطمینان از وجود چنین شرایطی داشته باشد. ما باید پیشنهادات کمیته را با گروه کاری «آینده کنترل کتابشناختی» در کتابخانه کنگره به بحث بگذاریم تا به تفکری در مورد سمت و سوی کلی کنترل کتابشناختی و تغییرات ضروری برای اطمینان از اینکه کتابخانه ها در بهترین وضعیت برای دستیابی به خدمات به کاربران در قرن بیست و یکم قرار می گیرند، دست یابیم.

ما اعتقاد داریم که فوائد بلند مدتی از سازگاری با آر.دی.ای. وجود خواهد داشت که ارزش تحمل نگرانیها و هزینه های کوتاه مدت را دارد. کمیته همکاری آزمون به طور کاملا صحیح به این مساله اشاره می کند که واقعیتهای اقتصادی و سازمانی وجود دارد که باعث می شود، هر کتابداری بپرسد که آیا این زمان مناسبی برای ساختن تغییر چشمگیری در فهرستنویسی است؟. پاسخ مشترک ما این است که کتابخانه ها باید پیوندی با همه منابع اطلاعاتی در این محیط وبی ایجاد کنند. ما باید از هم اکنون شروع کنیم. تاخیر نامشخص در پیاده سازی، به سادگی به معنای تاخیری در روابط موثر ما با جامعه اطلاعاتی وسیعتر است."