اولين همايش نشريات علمي كشور برگزار شد

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، دكتر نسرين سلطانخواه كه در نخستين همايش نشريات علمي كشور در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي سخن مي‌گفت با بيان اين كه در سال گذشته بيش از 26 هزار و 700 مقاله در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نمايه شده است گفت: در سال گذشته تعداد مقالات نمايه شده در پايگاه اسكوپوس به بيش از 24 هزار و 800 مقاله رسيد.

رئيس‌ بنياد ملي نخبگان با بيان اين كه به موازات توليدات علمي، نشريات علمي نيز رشد قابل قبولي را در كشور داشته‌اند، تصريح كرد: در سال 85، 250 نشريه در حوزه‌ وزارت علوم فعاليت مي‌كردند كه در سال گذشته اين تعداد به 630 نشريه افزايش پيدا كرده است. و نيز در سال 85، 110 نشريه در حوزه‌هاي علوم پزشكي وجود داشت كه هم اكنون اين تعداد از 190 نشريه گذشته است.

دكتر سلطانخواه تصريح كرد: در سال 85 تعداد مجلات نمايه شده در ISI   از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي‌كرد اما در حال حاضر 58 مجله‌ علمي كشور در اين پايگاه نمايه مي‌شود.

وي با بيان اين كه بخش اعظمي از مقالات دانشمندان ايراني به زبان فارسي منتشر شده كه در توليد علم جهاني محسوب نمي‌شود، خاطرنشان كرد: در سال 89، 20 هزار و 700 مقاله در نشريات علمي داخلي به زبان فارسي توليد شده و در شبكه توليد علم دنيا محاسبه نشده است چرا كه نشريات و مجلات داخلي در شبكه‌ انتشار بين‌المللي جايگاهي ندارند.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به وجود 11 شاخص كمي و كيفي در نقشه جامع علمي كشور در خصوص نشريات علمي گفت: براي افزايش كمي و كيفي نشريات علمي كشور بايد برنامه‌ريزي مناسبي صورت گرفته تا نشريات داخلي در شبكه‌ي انتشار علمي دنيا حضور پررنگي را داشته باشد.

رئيس‌ بنياد ملي نخبگان با اشاره به منويات مقام معظم رهبري در خصوص مرجعيت علمي و ارتقاء زبان فارسي به جايگاه دوم دنيا گفت: براي دسترسي به اين هدف بايد نشريات علمي كشور در يك برنامه‌ريزي مشخص به جايگاهي برسد كه مخاطب بين‌المللي داشته باشد از اين رو نشريات علمي مي‌تواند به دو زبان فارسي و انگليسي، عربي و فارسي و يا چكيده‌اي به زبان عربي و انگليسي در كنار متن كامل زبان فارسي منتشر شوند.

دكتر سلطانخواه با تاكيد بر اين كه جغرافياي توليد و رشد علم تغيير كرده است، گفت: زماني جغرافياي توليد، توزيع و رشد علم در اختيار كشورهايي خاص بود اما در حال حاضر با تغيير اين جغرافيا سهم توليدات علمي ساير كشورها افزايش قابل توجهي كرده است. به طوري كه در گذشته آمريكا 33.5، ژاپن 9.45 و انگليس 9.43 درصد توليد علم جهان را بر عهده داشتند كه بر اساس آمار سال 2009 سهم آنها به 28.5، 6.75 و 7.68 درصد كاهش پيدا كرده است.

گفتنی است، این همایش قصد با هدف دستیابی به اهدافی چون «تقویت زمینه­های تبادل افکار و تعامل آراء نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با نشریات علمی کشور در جهت بررسی مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها»، «بسترسازی برای هم‌اندیشی، تبادل تجربه و دانش سیاستگذاران نهادهای نشریات علمی کشور در حوزه‌های مختلف با دست‌اندرکاران نشریات»، «ارائه گزارش تحلیلی در مورد آخرین وضعیت نشریات علمی کشور در حوزه‌های مختلف»، «بررسی و ارائه گزارش تحلیلی آخرین وضعیت شبکه سازی پایگاه‌های الکترونیکی نشریات علمی کشور»، «کمک به ارتقای کیفیت فعالیت­های علمی و پژوهشی نشریات» و «بحث و بررسی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه نشریات» روز سه شنبه مورخ 28 تیر 1390 از ساعت 8 تا 18 در سالن اجلاس سران برگزار شد.

همچنین پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران با ارائه دستاوردهاي خود، در اولين همایش ملی نشریات علمی کشور شركت كرد.