برگزاری اولین روز نشستهای ارائه گزارشهای سالانه گروههای شورا

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای این نشست که از ساعت 16:30 در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک برگزار شد، خانم رئوفی نماینده گروه «دستنوشته بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان» گفت: امسال 25 اثر در این گروه بررسی شد که از این میان دو اثر کاندیدای دریافت جایزه خانم معصومه سهراب شدند. اثر «ای همه هستی زتو پیدا شده» نوشته لیلا مشکسار از شیراز که به سبب نگاه درست به کامپیوتر و ارتباطات مجازی و همچنین زبان جذاب آن برگزیده شد. دومین اثر تحت عنوان «یک جنگل مادر» نوشته کاوه منادی است که به سبب انکه به طرح مسأله مهمی در زمینه انسانی و اخلاقی یعنی تشویق به کار گروهی پرداخته است، مورد قبول اعضای گروه واقع شد.

سپس خانم رئوفی به نمایندگی از گروه «فلسفه  برای کودکان و نوجوانان» اظهار داشت: گروه با شعار فلسفه برای کودک و نوجوان سه الی چهار سال آغاز به کار کرده است.

وی گفت: ورود کتابهای جدید به بازار باعث شد تا گروه معیار های خود را برای بررسی ضمن حفظ الگوی اولیه به روز نگه دارد و زمینه را برای ارتقا معیارها فراهم کند. انتقال دانش بشری و یاد دادن تفکر داستان و ادبیات می تواند زمینه خوبی برای یادگیری فلسفه توسط کودکان فراهم کند لذا این دو پدیده در ادبیات اثر برای گروه بررسی مهم است. متأسفانه از فلسفه کودکان برای  تجارت شده استفاده ابزاری شده است که سبب تولید کتابهایی بدون بار علمی  می شود.

رئوفی ضمن تشریح مفهوم فلسفه برای کودکان اظهار اشت: هدف در فلسفه برای کودکان آموزش فلسفه نیست بلکه یادگیری شیوه تفکر است که در آینده بتوانند  برای مسائلشان راه حل های جدید کشف و در انتها اندیشیدن را یاد بگیرند.

وی گفت: معیارهای شورا برای فلسفه برای کودکان، اصل ادبیات؛ روانشناسی کار و قابل هضم بودن از لحاظ شرایط سنی و هم از لحاظ درک مطلب است. همچنین کتاب بتواند حس کنجکاوی در کودکان برای سوال از هستی شناسی برانگیزد و به سوال های مطرح شده  پاسخ داده نشود. اما اساسی ترین معیار، پرسش گری و تقویت قوه تعقل  و بالا بردن تحمل آرای دیگری است.

رئوفی اظهار داشت: در کتابهای بررسی شده در گروه، جای کتابهای از نویسندگان ایران مخصوصا با ادبیات کهن  خالی است.

وی در ادامه در معرفی برخی آثار گفت: امسال 36 اثر که اغلب مجموعه گونه است در گروه بررسی شد. اهم کتابهای بررسی شده در این گروه، «فلسفه برای کوچک تر ها/ دیوید واید: کتاب کار آموزشی  است که ویژگی این اثر،  ترغیب و ایجاد انگیزه برای گفتگو و تداوم آن می باشد و جایگاه این اثر 4ستاره اعلام شد»، «حکایت های فلسفی/میشل پیگمان: 60حکایت و داستان کوتاه است و به سبب دربرگرفتن حکایت و تمثیل های متنوع  از فرهنگ های گوناگون در غالب داستان کوتاه و قوت درونمایه های فکری و فلسفی در جایگاه اثر 4ستاره اعلام شد»، «لیزا/پروفسور لیپمن: سوال های بنیادین را در قالب داستان مطرح می کند» بودند.

از ایران نیز  کتابهای «رویای باغ سفید/ آرمان آرین: داستان شیدایی انسان وکشف حقیقت است که این کتاب به عنوان اثری برگزیده 3 ستاره اعلام شد»  و «سلام بی سلام/ آرزو کبیر: داستانک های طنز آمیز کوتاه از زبان دختر کوچک ایرانی است و جایگاه آن با امتیاز 4 ستاره اعلام شد.»

سپس خانم اسکویی به نمایندگی از گروه آثار و دستنوشته کودکان گفت: 44 دستنوشته از کودکان و نوجوانان به گروه ارسال شد. این آثار از سوی 19 کودک و نوجوان در رده سنی 6 تا 17 سال که بیشتر آثار مربوط به پسران بودند، دریافت گردید. امسال اثر «کتونی های سفید من/ علیرضا سنایی» از کلاردشت به عنوان اثر ویژه انتخاب شد.

اسکویی گفت: در سال گذشته دو کارگاه برگزار شد و10جلد کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

سپس خانم بینا به تشریح ده کتابهای برر سی شده در گروه پرداخت برخی از کتابهای بررسی شده عبارتند از: «نقاشی که بادبادک فروش شد»، «بچه های شهر زیبا»، «آشیان های سوخته»،  «صبر می اندوزیم» و «چه کسی طوفان را آرام خواهد کرد.»

در ادامه خانم جعفرآبادی درخصوص نشریه های بررسی شده در این گروه گفت: نشریاتی مورد بررسی قرار گرفته اند که آثار کودکان را چاپ می کند و به سه گروه نشریاتی که برای بچه ها چاپ شده ولی آثار بچه ها در آن چاپ نمی شود؛  نشریاتی که در حوزه های خاص کودک ونوجوان هستند ولی آثاری از آنها چاپ نمی کنند و نشریاتی که در هر شماره آثار کودکان و نوجوانان را چاپ می کنند تقسیم می شود. از 24 نشریه بررسی شده انتشار 6نشریه متوقف شده است.

وی در پایان گفت: یکی از حرکت های جدید گروه ارتباط گیری با سردبیران نشریه ها خواهد بود.

سپس نوبت به ارائه گزارش گروه علوم تجربی رسید. اژدری، یکی از اعضا گروه گفت: 134کتاب به گروه رسید  که پس از برگزاری 40 جلسه در گروه برای پی بردن به وضعیت نشرکتابهای علمی و مقایسه آن با سالهای گذشته از لحاظ کیفیت و کمیت و موضوعی،  کتاب های «حیات وحش در خانه ما» و «برکه آب» به عنوان آثار برگزیده اعلام شد.

وی در ادامه  چالش های مورد بررسی در گروه درخصوص آثار علمی کودکان و نوجوانان را عدم تاکید بر امانتداری، آشنا نبودن حداقل مترجمان با مباحث علمی، انسانگرابودن مطالب علمی به جای واقع گرایی، عدم توجه نویسندگان به دغدغه های بومی محیط زیست کشور دانست.

در پایان گروه ادبیات کهن به ارائه گزارش پرداخت. آقای ساکی، یکی از اعضا گروه گفت:  79 عنوان کتاب در گروه بررسی شد. تعداد آثار بازنویسی خلاق و بازآفرینی افزایش یافته است.

ساکی معیارهای بررسی آثار توسط گروه را «بررسی اثر از نظر ساختارشناسی»، «بررسی اثر از نظر مخاطب­شناسی»، «بررسی اثر از نظر زیبایی­شناسی (در متن و تصویر)»، «مقایسه­ی اثر کهن و اثر جدید و دریافت شگردهای امروزی کردن متن کهن یا ارائه­ی امروزی آن» و «مقایسه­ی تاریخی با آثار مشابه که از همان اثر کهن به وجود آمده­اند» دانست. که در نهایت نتایج بررسی گروه، 9 اثر ویژه و 12 اثر  4 ستاره را اعلام کرد.

وی افزود: خوشبختانه امسال تعداد آثار بازنویسی خلاق و بازآفرینی نسبت به دو سال گذشته بیشتر شده است و با کیفیت ادبی ـ هنری خوبی ارائه شده است.

ساکی در ادامه به معرفی آثار برگزیده به تفکیک ویژگی برتر پرداخت: آثار برتر در زمینه بازنویسی خلاق؛ «عاشقانه های شاهنامه / محمد رضا یوسفی» و «جناب شغال رنگ ما را دزدیده/ فرشته سرلک». در بازآفرینی؛ «مجموعه های قصه بازی شادی/ مرتضی خسرو نژاد». در گزیده نویسی؛ «طوطی و بازرگان/ فیروزه گل محمدی»و همچنین در تصویر گذاری آرش و کمانگیر با تصویرگری نیره تقوی.

وی ادامه داد: 72 کتاب از 17 ناشر در این حوزه منتشر شده است. پرکارترین ناشر آستان قدس رضوی (به­نشر) است که 8 عنوان کتاب منتشر کرده است.

این نشست در ساعت 20 به پایان رسید.

گفتنی است، در روزهای آتی دیگر گروه‎های بررسی شورای کتاب کودک که با هدف بررسی آثاری كه در طول یك سال برای كودكان و نوجوانان به چاپ می‎رسد، فعالیت می‎كنند؛ به ارائه گزارش های خود می پردازند.

شرکت در این نشست ها برای علافه مندان آزاد است. کتابخانه تحقیقاتی شورا در تهران: خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان شهید وحید نظری، شماره 31، طبقه دوم و سوم واقع شده است.

خبرنگار: فاطمه محمدمرادی