تعرفه‌هاي اينترنت پرسرعت؛ رقابتي است يا رفاقتي؟!

 

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، درخواست راه‌اندازي خطوط پرسرعت اينترنت يا همان ADSL اين روزها به يكي از دغدغه‌هاي اصلي كاربران و متقاضيان در برخي مناطق تبديل شده است.

همچنين تعدد در نرخ‌ها، انواع سرويس‌هاي ارايه‌يي، ميزان ترافيك و درنهايت پهناي باند ارائه شده علاوه بر اين كه ذهن متقاضيان دريافت ADSL را سخت مشغول خود مي‌كند و بعضا قدرت اراده و تصميم‌گيري را نيز از آن‌ها سلب كرده است.

تا حدود چهار سال گذشته شركت‌هاي ارائه‌دهنده سرويس‌هاي ADSL تنها تمركز خدمات خود را برروي سرمايه‌داران و شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ معطوف كرده بودند زيرا اينترنت در جامعه چندان كارايي نداشت و عموم مردم با خدمات آن آشنايي نداشتند اما اكنون اوضاع به‌گونه‌اي شده كه با احساس نياز تمامي كاربران اينترنت به خطوط پرسرعت، بر تعدد مراكز ارائه‌دهنده خدمات نيز افزوده شد.

گسترش بازار رقابت در اين حوزه موجب شده تا روز به روز قيمت خدمات كاهش يابد و حتي موجب شده عده‌اي از فعالان، عطاي اين حوزه را به لقايش ببخشند و از اين عرصه كنار بكشند.

شرايط بازار وضعيت را به‌گونه‌اي براي پيشكسوتان خدمات پرسرعت تغيير داد به طوري كه با در دست داشتن بازارهاي كلان فرصت بيش‌تري براي عرض اندام دارند و بعضا بدون درنظرگرفتن ساير ارائه‌دهندگان فعاليت مي‌كنند و كابران نيز بعضا تمايلي براي رفتن به سمت ارائه‌دهندگان جديد ندارند.

تازه‌كارها هم كه در پاره‌اي موارد زمينه رقابت را تنگ مي‌بينند تنها مجبور مي‌شوند هزينه‌هايشان را پايين آورند و با حداقل قيمت‌ها مشتريان جديدي را جذب كنند اما اين در حالي است كه قديمي‌ها با تمركز برروي كار خود مصر هستند.

به عنوان مثال در حال حاضر بر سر قيمت سرويس‌هاي يكسان 128kbps كه از آن به‌عنوان خانگي ياد مي‌شود؛ از 10 تا 25 هزار تومان در ارائه‌دهندگان متفاوت، اختلاف وجود دارد كه اين اختلاف بر سر پهناي باند تعريف شده از يك گيگابايت تا نامحدود تعريف شده است.

هرچند كه مخابرات نيز در اين بازار ورود پيدا كرده و در رقابت با بخش خصوصي است و سرويس 128kbps خانگي را با شارژ 9 هزار و 920 تومان به فروش مي‌رساند.

سرويس 256kbps كه توسط مخابرات با قيمت 12 هزار و 560 تومان ارائه مي‌شود، در شركت‌هاي PAP بر حسب ترافيك مشخص و يا نامحدود رقمي بين 11 تا 25 هزار تومان دارد كه به طور ميانگين براي ماهانه سه گيگابايت ترافيك اين رقم از 16 تا 17 هزار و 900 تومان متغير است.

گل سر سبد سرويس‌هاي حال حاضر هم كه 512kbps است و عده‌اي حاضرند براي داشتن آن سر و دست بشكنند! در مخابرات با قيمت 20 هزار و 480 تومان ارائه مي‌شود كه البته اين سرويس به افراد و اشخاص ويژه و مديران دولتي و حكومتي تعلق مي‌گيرد ولي همين سرويس برحسب ميزان ترافيك از 13 هزار و 900 هزار تومان تا 30 هزار تومان در شركت‌هاي PAP متغير است و به عنوان مثال براي ترافيك 3 گيگابايت حدودا بين 17 هزار و 900 تا 19 هزار و 900 تومان است.

قضيه از جايي جالب مي‌شود كه دو ارائه‌دهنده متفاوت كه سرويس يكساني را با قيمت متفاوت ارائه مي‌دهند در بخشي از پيشنهادات خود مودم‌هايي را به كاربران خود ارائه مي‌دهند كه كسري قيمت سرويس‌شان را پوشش مي‌دهد و به عنوان مثال يك شركت سرويس را با قيمت 15 هزار تومان ارائه مي‌دهد و ديگري با قيمت 18900 و اين در حالي است كه مودم‌هاي شركت اول كه مارك مشابهي با شركت دوم دارد، 20 هزار تومان گران‌تر است و استدلالش هم اين است كه خريداري مودم از خودش، تضمين و گارانتي بروي محصول را نيز در پي دارد.

عده‌اي از شركت‌ها نيز در ظاهر قيمت‌ها را در ليست تعرفه‌هاي خود پايين آورده‌اند اما در پايين جدول قيد كرده‌اند كه هزينه آبونمان ماهانه مخابرات براي تمام سرويس‌ها 10000 ريال و هزينه نصب و راه‌اندازي براي تمامي سرويس‌ها 150000 ريال است و اين يعني همان قيمتي كه شركت رقيب با احتساب تمام هزينه‌ها محاسبه كرده است.

هميشه انتخاب سرويس مورد نياز و تمايل براي دريافت تخفيف با مشتري بوده اما در اين بازار شاهديم كه بسياري از ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي اينترنتي متقاضيان خود را مجبور به دريافت سرويس‌هاي سه ماهه، شش ماهه و يا يك ساله مي‌كنند تا به زور تخفيف‌هايي را نيز براي آن‌ها لحاظ كنند؛ هرچند كه نبايد سودمندي اين كار براي آن‌ها را فراموش كرد.

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كارشناسان به تمام كاربران و متقاضيان دريافت خطوط پرسرعت اينترنت توصيه مي‌كنند كه با اطلاع كافي و درصورت امكان با مشورت افراد آشنا به حوزه به خريد اقدام كنند در غير اين صورت بايد حدود يك يا دو هفته از وقت خود را صرف گشت و گذار در تعرفه شركت‌هاي مختلف كنند تا بتوانند تفاوت بين سرويس‌هاي مختلف را درك كنند و بعد تازه به دنبال سرويس‌هاي مورد نظر خود كه در مرحله اول پردازش شده، بگردند.