چرا IPV6؟! اقدامات گروه ضربت ايران براي جلوگيري از كمبود آدرس‌ اينترنتي

 

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، انتقال داده‌ها در شبكه جهاني اينترنت در قالب بسته‌هاي كوچك صورت مي‌گيرد و عمل انتقال به وسيله يك پروتكل ارتباطي با نام پروتكل اينترنت (IP) انجام مي‌شود.

IPV6 چنان تاثير عميقي را در مهندسي اينترنت به جا مي‌گذرد كه بايد آن را اختراع مجدد شبكه‌هاي رايانه‌يي بناميم و نسل جديد اينترنت (اينترنت 2) را بوجود خواهد آورد.

چارچوب اوليه IPV6 توسط INTERNRT ENGINEERING TASK FORCE) IETF) در دهه 90 و به منظور جلوگيري از بحران كمبود آدرس‌هاي اينترنتي پايه‌گذاري شد.

ويژگي IPV6 افزايش قابل ملاحظه‌ تعداد آدرس‌ها در اين پروتكل نسبت به پروتكل قبلي است و آدرس‌هاي نسخه چهار اينترنتي 32 بيتي هستند، در صورتي كه در IPV6 از آدرس‌هاي 128 بيتي استفاده شده است.

برخي از كشورها از همان ابتداي پيدايش IPV6، اقداماتي در زمينه استفاده از آن انجام داده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به تدوين راهبرد استراتژي ملي گذر، تشكيل IPV6FORUM، همكاري با گروه‌هاي ضربت سايركشورها، اصلاح قوانين، ايجاد شبكه‌هاي جديد و توسعه و پياده‌سازي تجهيزات مورد نياز براي گذر اشاره كرد. در اين بين كشورهايي نظير ژاپن، استراليا و كره‌جنوبي از پيشگامان اين اقدام بوده‌اند.

پروتكل اينترنت نسخه چهار يا IPV4 كه از سال 1981 استفاده مي‌شود هم‌اكنون شالوده اصلي اينترنت را تشكيل مي‌دهد اما با توجه به رشد سريع و نمايي كاربران اينترنت و هم‌چنين با توجه به مشكلات موجود در IPV4، پروتكل مذكور پاسخگوي نياز رو به رشد كاربران نبوده و به منظور رفع اين مشكلات پروتكل اينترنت نسخه 6 طراحي شد.

با توجه به ضرورت مهاجرت به پروتكل اينترنت نسخه 6 گروه ضربت IPV6 ايران به منظور برنامه‌ريزي، تدوين و پياده‌سازي مكانيزم‌هاي گذر از IPV4 به IPV6 و با مسئوليت سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران تشكيل شد.

جلسات گروه مذكور با شركت نمايندگي از وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات، سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران‌، موسسه تحقيقات ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات، شركت ارتباطات زيرساخت، سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي، شركت مخابرات ايران، شركت مخابرات استان تهران، شركت ارتباطات سيار و برخي از دانشگاه‌هاي فني كشور از جمله صنعتي شريف، صنعتي اميركبير و علم و صنعت ايران، به طور هفتگي در محل سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران معاونت توسعه و مديريت شبكه برگزار مي‌شود.

اهم اقدامات انجام شده توسط سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران و گروه ضربت به شرح ذيل است:

مطالعه بررسي و آزمايش سناريوهاي گذر در سطح آزمايشگاه و شبكه زنده، دريافت يك بازه 32 از آدرس‌هاي عددي اينترنتي (IPV6) از RIPE NCC و توزيع آن در سطح كشور با توجه به ساختار شبكه، ثبت دامنه‌هاي IRANIPV6.IR و IPV6IRAN.IR و راه‌اندازي سايت‌هاي مربوطه، بررسي استانداردهاي IPV6 براي خريد تجهيزات استان‌ها و درنهايت اعمال آن‌ها‌، هماهنگي با ISPها براي پياده‌سازي مكانيزم‌ها گذر، مذاكره با دانشگاه‌ها جهت انجام عمليات گذر در شبكه‌هاي علمي كشور و اخذ مشاور جهت تهيه مكانيزم‌هاي گذر.

اما كميته راهبري مهاجرت به IPV6 به دستور مقام عالي وزارت ارتباطات امسال و مصادف با روز جهاني IPV6 در سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران و به رياست علي حكيم‌جوادي، معاون وزير و رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران و مجري طرح مهاجرت به پروتكل اينترنت نسخه 6 تشكيل شد، هدف از تشكيل اين كميته تدوين سند راهبردي گذر به IPV6 در كشور، نقشه راه، ماتريس مسووليت‌ها و برنامه اقدام است.