نخستین دوره جايزه جهاني سازمان دانشي برتر در ایران

به گزارش لیزنا، جايزه جهاني سازمان دانشي برتر (MAKE: Most Admired Knowledge Enterprise) از سال 1998 توسط شبکه جهاني دانش (KNOW Network) به صورت ساليانه برگزار مي‌شود.

اين جايزه به دنبال شناساندن سازمان‌هايي است که در خلق ارزش براي ذي‌نفعان خود از طريق تبديل دانش‌ها و سرمايه‌هاي فکري صريح و ضمني به محصولات،خدمات وراهکارهاي بهتر نسبت به سازمان‌هاي ديگر برتري دارند.

اين جايزه هر ساله در سطح جهاني (Global MAKE Award)، قاره‌اي و ملي برگزار شده و مرجع معرفي سازمان‌هاي دانشي برتر در سراسر دنيا به شمار مي‌آيد. انتخاب برندگان جايزه جهاني سازمان دانشي برتر (Global MAKE Award) هر ساله توسط هياتي متشکل از مديران ارشد 500 شرکت برتر دنيا (به معرفي مجله Fortune)، مجريان پيشرو در پياده‌سازي مديريت دانش و خبرگان حوزه سرمايه فکري صورت مي‌پذيرد. حضور و رقابت تنگاتنگ سازمان‌هاي معظم دنيا (نظير Google، Microsoft، IBM، Siemens، Toyota، General Electric، BP و ...) در اين ارزيابي، جايزه جهاني MAKE را به معتبرترين جايزه بين‌المللي در حوزه مديريت دانش و سرمايه‌هاي فکري مبدل کرده است.

جايزه سازمان دانشي برتر ايران (Iran MAKE Award) که در سال 2011 زير نظر دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود، در سطح منطقه‌اي و ملي بوده و به طور مشابه هر ساله در اروپا، آمريکاي شمالي، آسيا و کشورهاي چين، هنگ‌کنگ، اندونزي، ژاپن، برزيل و هند برگزار مي‌شود.

هدف از اين جايزه، علاوه بر تقدير از سازمان‌هاي متعهد به پياده‌سازي مديريت دانش، معرفي آن دسته از سازمان‌هايي است که به کارآيي برجسته‌اي در حوزه تجربيات مديريت دانش دست يافته‌اند. همچنين شرکت در جايزه سازمان دانشي برتر آسيا (Asian MAKE Award)، منحصرا براي آن دسته از سازمان‌هاي ايراني ميسر مي‌باشد که در جايزه سازمان دانشي برتر ايران (Iran MAKE Award) شرکت کنند.

هدايت و مديريت اين جايزه توسط شوراي عالي راهبري جايزه MAKE در دانشگاه صنعتي شريف انجام مي‌شود که رياست آن بر عهده دکتر سعيد سهراب‌پور، رئيس سابق دانشگاه صنعتي صنعتي شريف در فاصله سال‌هاي 1376 تا 1389 و قائم مقام بنياد ملي نخبگان است.

همچنين ارزيابي سازمان‌هاي دانشي ايران توسط کميته عالي داوراي متشکل از اساتيد و خبرگان حوزه مديريت دانش، نوآوري و سرمايه فکري از سراسر کشور که در قالب کميته‌هاي تخصصي داوري سازماندهي مي‌شوند و با مشورت بنياد جهاني جايزه MAKE انجام مي‌گيرد.

دانشگاه صنعتي شريف ارکان برگزاري جايزه جهاني مديريت دانش، نوآوري و سرمايه فکري را که با همکاري اين دانشگاه و بنياد جهاني جايزه سازمان دانشي برتر (MAKE: Most Admired Knowledge Enterprise) برگزار مي‌شود، اعلام کرد.

جايزه جهاني MAKE که تا کنون 13 دوره در سطوح جهاني، قاره‌اي و ملي در سراسر دنيا برگزار شده است، معتبرترين جايزه جهاني در حوزه مديريت دانش به شمار آمده که هر ساله با حضور سازمان‌هاي پيشرو دنيا نظير نظير Google، Microsoft، IBM، Siemens، Toyota، General Electric، BP و ... برگزار مي‌شود.

شوراي عالي راهبري جايزه MAKE متشکل از اساتيد و خبرگان برجسته دانشگاه صنعتي شريف در حوزه مديريت و اقتصاد، مهندسي کامپيوتر و مهندسي صنايع بوده و رياست اين شورا بر عهده دکتر سهراب‌پور رئيس سابق دانشگاه صنعتي شريف در فاصله سال‌هاي 1386 تا 1389 و قائم مقام بنياد ملي نخبگان است.

راهبري کلان جايزه جهاني مديريت دانش در ايران و مديريت عاليه بر فرآيند برگزاري جايزه از جمله مهم‌ترين شرح وظايف اين شورا مي‌باشد.

کميته داوري جايزه جهاني سازمان دانشي برتر ايران متشکل از قريب به 70 داور از خبرگان و اساتيد مديريت دانش از سراسر ايران است. داوران جايزه در 8 کميته تخصصي به بررسي و ارزيابي سازمان‌هاي دانشي برتر ايران طي 3 مرحله و با مشورت بنياد جهاني جايزه MAKE مي‌پردازند.

گفتني است اسامي داوران تا روز برگزاري جايزه محرمانه بوده و در همايش چالش‌ها دستاوردهاي پياده‌سازي مديريت دانش اعلام خواهد شد.

دبيرخانه جايزه سازمان دانشي برتر ايران در دانشگاه صنعتي شريف کليه امور اجرايي و هماهنگي‌هاي لازم جهت برگزاري جايزه را زير نظر بنياد جهاني جايزه MAKE انجام مي‌دهد.

مهلت ثبت نام در این جایزه تا 8 شهریور 1390 می باشد و همایش سازمان دانشی برتر ایران به همراه نشست تخصصی بررسی چالش ها و دستاوردهای پیاده سازی مدیریت دانش درایران در آبان ماه 1390 برگزار خواهد شد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر در خصوص اين جايزه جهاني می توانند با شماره تلفن 66530089 و آدرس پست الکترونیکی info@makeaward.ir تماس حاصل نمایند و یا به وب‌سايت makeaward.sharif.ir مراجعه کنند.