احتمال بهره‌برداری از پروژه باغ کتاب تا پایان سال جاری

به گزارش لیزنا به نقل از همشهری آنلاین، علی‌اکبر اشعری گفت: در حال حاضر و همزمان با عملیات اجرایی باغ کتاب، کارگروه‌هایی از جمله در زمینه فناوری اطلاعات و نیز ساختار سازمانی و اجرایی پروژه در حال تکمیل عملیات مربوطه هستند که حدود 40 درصد از کار آنها که در واقع همان بخش محتوایی پروژه است، پیش رفته است. آن طور که اشعری به مهر گفته است، این پروژه بزرگ که قرار است مشکل مزمن و همیشگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را حل کند، تا‌کنون 75 درصد پیشرفت داشته و قرار است «درصورت عدم‌بروز موانع تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود.»

عجیب اینکه هنوز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در باغ کتاب قطعی نیست. اشعری در این باره می‌گوید: مسلماً کاربری باغ کتاب تهران چیز دیگری است اما یک نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد و آن اینکه تجربه نشان داده ترجیح مردم این است که نمایشگاه‌هایی که به شکل خانوادگی از آنها بازدید می‌کنند، در داخل شهر باشد نه خارج از شهر.به گفته اشعری، نظرسنجی از مردم تهران نشان داده است 86 درصد مردم با برگزاری نمایشگاه در داخل شهر موافقند. یعنی با برگزاری نمایشگاه در مصلا یا باغ کتاب موافق‌ترند تا جاهایی مثل چیتگر. اشعری ادامه می‌دهد: اما بدیهی است که کاربری مصلا هم چیز دیگری است و به احتمال زیاد دیگر نمی‌توان در آن نمایشگاه کتاب را برگزار کرد.

با همه اینها به‌نظر می‌رسد، تپه‌های عباس‌آباد، مأوای نهایی نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود؛ چرا که مدیر باغ کتاب می‌گوید: منهای 6هزار مترمربعی که در پروژه باغ کتاب برای برگزاری نمایشگاه‌های کوچک اختصاص یافته، حدود 110 هزار مترمربع زمین خالی در تپه‌های عباس آباد واقع شده که می‌توان از آنها به‌عنوان فضای آماده برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، استفاده کرد.اما کلید اصلی قفل نمایشگاه، توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری است. وزارت ارشاد که سال‌هاست با معضل محل برگزاری نمایشگاه دست‌به‌گریبان است، معمولا علاقه‌ای به محل‌های پیشنهادی نشان نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد گزینه‌های دیگری را مطرح کند.

گزینه‌هایی که گاه اینقدر دور از دسترس و پرهزینه‌اند که همه را متعجب می‌کنند. مدیر پروژه باغ کتاب هم توافق وزارت ارشاد و شهرداری را ضروری می‌داند و نهایتاً درباره محل نمایشگاه می‌گوید: می‌توان با ایده سازه‌های موقت از فضاهای خالی تپه‌های عباس‌آباد، بهترین استفاده را برد؛ ضمن اینکه فضای در دست احداث باغ کتاب هم به آن اضافه خواهد شد. در پروژه باغ کتاب، 8هزار مترمربع به بخش کودک و نوجوان، 16هزار مترمربع به بخش نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب، 2هزارمترمربع به بخش منابع غیرکتابی و 6هزارمترمربع هم برای برپایی نمایشگاه‌های فصلی یا مقطعی کتاب اختصاص یافته است. علاوه بر این بخش‌ها یک سالن 600 نفره و 4 سالن 120 تا 150‌نفره در حال احداث است.

با همه اینها عجیب است که این پروژه هم نتوانسته است نظر برگزارکنندگان نمایشگاه را به‌طور کامل تأمین کند. این پروژه که در زمان مدیریت شهری پیشین برای نخستین بار پیشنهاد تاسیس آن مطرح شد، با هدف تاسیس مرکزی جامع و دائمی برای ارائه خدماتی گسترده به محققان و علاقه‌مندان به کتابخوانی مطرح شد تا بتوان در طول سال و نه فقط در 10روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این سرویس دهی را انجام داد. همین طرح پس از آهن نیز پیگیری شد و با رفتن اشعری از کتابخانه ملی، او به‌عنوان مدیر پروژه آن را ادامه داد. برای «باغ کتاب» تهران 110‌هزار مترمربع فضا در غرب کتابخانه ملی اختصاص یافت و کار ساخت پروژه عملاً در 65 هزار مترمربع آن آغاز شد.