پایگاه WorldCat چهل ساله شد!

 

به گزارش لیزنا، گلن پتن، مدیر کیفیت ورلدکت گفت: "امروز چهلمین سالروز تأسیس پایگاه اطلاعاتی ورلدکت است و ما بسیار خوشحالیم و می خواهیم به همه فهرستنویسان سراسر جهان تبریک بگوییم:  فداکاری شما ، سختکوشی شما و شور و شوق برای ساخت و حفظ این پایگاه اطلاعاتی سبب شده است که بیش از 240 میلیون رکورد کتابشناختی با 1،75 میلیارد اطلاعات موجودی ایجاد شود که یک دستاورد شگفت انگیز است و ادای احترام به موفقیت حاصل از مشارکت در جامعه ورلدکت و اُ. سی. اِل. سی. محسوب می شود".

وی افزود: "74.73 درصد از رکوردهای کتابشناختی ورلدکت با مشارکت و کمک کتابخانه های عضو آن تهیه شده است. این تعداد 180 میلیون رکورد کتابشناختی را در بر می گیرد. علاوه بر این 17.27 درصد از اطلاعات کتابشناختی ورلد کت با مشارکت کتابخانه های ملی جهان، 6.19 درصد نیز با کمک کتابخانه کنگره امریکا و 1.81 درصد با همکاری کارگزاران و ناشرین تهیه شده است."

گلن پتن در پایان خطاب به کتابداران فهرستنویس کتابخانه ها گفت: "امروز از خودتان برای مشارکت در کار بزرگی که انجام می دهید تشکر کنید! اُ. سی. اِل. سی. و همین طور تمام کتابخانه های سراسر دنیا نیز برای کار ارزشمند شما سپاسگزاری می کنند!"

گفتنی است، WorldCat، بزرگترین فهرستگان و شبکه جهانی محتوا و خدمات کتابخانه ای است که از سال 1971 با مشارکت 122 کتابخانه به عنوان یکی از خدمات OCLC آغاز به کار کرده است. این پایگاه اطلاعاتی از مراکز اصلی OCLC به شمار می رود و کتابخانه های سراسر دنیا امکان دسترسی به منابع کتابخانه ای را از طریق جستجوی تحت وب برای کاربران در اختیار دارند.