رتبه نخست کتابخانه ملی در منطقه از لحاظ تعداد منابع

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین نشست خبری دکتر صلاحی با حضور جمعی از خبرنگاران و صاحبان رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه ملی ایران در ساعت 10:30 روز یکشنبه 24 مهر 1390 برگزار گردید.

با قرائت آیاتی از کلام الله مجید نشست حاضر با صحبتهای سالاریان معاون اداره کل حوزه ریاست کتابخانه ملی ایران شروع شد.وی از برگزاری مستمر این نشست خبر داد:" در آینده نشستهای خبری به صورت منظم تر و مستمری برگزار خواهد شد و آمادگی لازم را برای مصاحبه های اختصاصی فراهم می کنیم و خبرنگاران می توانند با هماهنگی قبلی به صورت حضوری با ریاست کتابخانه مصاحبه داشته باشند."

دکتر صلاحی در تایید خبر نشست های آینده گفت:" جلسات نشست به صورت دو ساعته و هر 15 روز یکبار در همین مکان برگزار خواهد شد و آمادگی پاسخگویی به سوالات خبرنگاران را در این نشست های خبری را خواهیم داشت.”

وی صحبتهای خود را در دوبخش اعلام کرد. بخش اول در ارتباط با کارکرد های سازمان و بخش دوم مربوط به اخبار جدید کتابخانه بود.

صلاحی در بخش اول صحبتهای خود گفت:" تمام تلاشهای سازمان و استراتژی فرهنگی براین اساس است تا درحوزه ایرانی ، اسلامی تعمیق یابد. در این زمینه در حوزه خارج از کشور تا کنون نشستهایی با سفارتخانه ها داشتیم. همچنین برگزاری همایشهای فرهنگی مشترک در جهت اجرای تفاهمنامه های منعقد شده پیشین توسط روسای سازمان با کتابخانه و آرشیو این کشورها در دستور کار بود."

وی درباره حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مجامع جهانی اظهار داشت: " حق عضویت ایران در مجامعی که به عنوان عضو  شناخته می شدیم پرداخت شده است تا موانع موجود برداشته شود. "

  • تفاهم نامه ای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با سه بخش کتابخانه ملی، آرشیو ملی و موسسه ملی نسخ خطی گرجستان به امضا رسانده است

دکتر صلاحی با اشاره به سفر گرجستان گفت : "در سفری که به گرجستان داشتیم و بر مبنای آمار موجود در این کشور مشخص شد که حدود 750  جلد نسخه خطی فارسی و 511 ورق سند از دوره صفویه تا دوران حکومت آقامحمد خان قاجار و 1000 قطعه عکس از دربار و جغرافیای طبیعی و انسانی دوران زمان ناصرالدین شاه که توسط عکاس گرجی تبار ناصرالدین شاه گرفته شده بود در کتابخانه و مرکز اسناد این کشور نگهداری می شود. تفاهم نامه ای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با سه بخش کتابخانه ملی، آرشیو ملی و موسسه ملی نسخ خطی گرجستان به امضا رسانده است تا کارشناسانی از ایران به این کشور برای تصویربرداری از این اسناد و نسخ خطی برای به نمایش گذاشتن این اسناد در ایران اعزام شوند. با انجام این کار بسیاری از محققان خواهند توانست به اسناد مربوط به دوره صفویه تا قاجار موجود در کتابخانه های خارج از کشور دسترسی یابند."

  • کاهش زمان صدور فیپا از 10 روز به 4 الی 6 روز

وی به راه اندازی شیفت شب در کتابخانه ملی اشاره کرد و اذعان داشت:" برای استفاده بیشتر محققان از منابع کتابخانه ای قول شیف شب کتابخانه تا اول مهر ماه داده شد و این کار یک هفته قبل از مهر ماه انجام گردید تا هر محقق و پژوهشگری با مراجعه به سایت کتابخانه اقدام به رزرو و استفاده از منابع نماید. قول دیگر سازمان در مورد اینترنتی شدن تمام کارهای فیپا بود. تمام تلاش بر این است تا کلیه فهرستنویسی کتاب علاوه بر حالت دستی به صورت اینترنتی نیز صورت بگیرد و ناشران بیشتری اعلام آمادگی برای عضویت اینترنتی را داشته باشند. کار دیگری که در زمینه فیپا صورت گرفته و قابل تقدیر است کاهش زمان صدور فیپا از 10 روز به 4 الی 6 روز رسیده است که امیدواریم تا پایان سال 90 به 2 تا 4 روز کاهش یابد و در سال 91 به صورت on line و روزانه به درخواست فیپا پاسخ مثبت خواهد داد."

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود:" در حوزه تعامل با موسسات، مراکز کتابخانه ای و اسنادی در کشور به عنوان نقش محوری این سازمان در ارائه همایشها و کنفرانسها و هماهنگی بین مراکز که در تعامل همه دستگاهها صورت گرفته است تا کارکردهای تمام کتابخانه ها را در یک محیط مجازی متمرکزی قرار دهیم تا محققان با ورود به این محیط از تمام فعالیتهایی که در حوزه کتاب اتفاق می افتد مطلع شوند. همچنین تعاملی با مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانکهای اسنادی ( مهتاب) جمعی را تشکیل داده ایم که در طی چهار هفته گذشته این بحث در سازمان فعال شده است و مدیریت آن به سازمان اسناد ملی ایران منتقل شده و با تشکیل دبیرخانه دایمی در سازمان دوجلسه برگزار گردید و جلسه سوم نیز برگزار خواهد شد. در رایزنی هایی که با سازمان ارتباطات اسلامی صورت گرفت به مسائل برون مرزی پرداخته شد و اولین پیگیری ها در کشور گرجستان به نتایج مطلوب رسیده است و این تعاملات از طریق رایزن های فرهنگی کشورمان در سایر کشور ها در راستای فعالیت های مشترک سازمان نیز صورت خواهد گزفت."

دکتر صلاحی درخصوص نمایشگاه هفته دفاع مقدس که در ساختمان مرکز اسناد تشکیل شده بودبیان کرد:" در هفته دفاع مقدس نمایشگاهی با عنوان سند افتخار در مرکز گنجینه اسناد کشور با حضور  نیروهای کل مسلح ، پژوهشگاه ستاد نیروهای سپاه  و ارتش، ناجا، جهاد کشاورزی،جهاد سازندگی و وزارت نفت برگزار شد تا با همکاری این بخشها تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس را به صورت مستند در سازمان گردآوری شود."

وی همچنین به مراسم یادبود حافظ در حافظیه شیراز اشاره کرد:" با همکاری استانداری فارس و فارس شناسی در استان شیراز و کتابخانه ملی یادبود حافظ با حضور رییس جمهور ، وزیر فرهنگ و ارشاد و سفرای خارجی همجوار ایران برگزار شد. در کنار مراسم نشستهایی با موضوعات حافظ و بزرگداشت وی، بحث قرآن و نحوه استفاده حافظ از مضامین قرآنی در اشعار وی برگزار شد."

صلاحی به یکی از برنامه های آتی کتابخانه که در سال 92 به اجرا در خواهد آمد اشاره کرد:" کار بزرگی در سال 92 در کتابخانه ملی ایران همزمان با چهلمین سال قیام امام خمینی در 15 خرداد سال 1342 اتفاق خواهد افتاد و در این کار تمام موسسات و نهاد ها و مراکز که در زمینه اسنادی فعالیت داشته اند حضور خواهند داشت."

در بخش دوم نشست، اخباری تازه از فعالیت های سازمان توسط دکتر صلاحی ارائه شد. خبر اول دسترسی افراد به تمام منابع فهرستنویسی شده و موجود در کتابخانه ملی از طریق نرم افزار تلفن همراه است که همزمان با برگزاری این نشست در تالار یوسف شریعت زاده کتابخانه ملی از آن رونمایی شد.

صلاحی در توضیح این مطلب گفت:" نرم افزار رسا نرم افزار کتابخانه ای است که از طریق آن اطلاع رسانی در حوزه کتاب و اسناد انجام می گیرد که در حدود یک و نیم میلیون جلد کتاب و یک میلیون عنوان جراید و یک میلیون منابع غیر کتابی و 25 میلیون برگ سند از آرشیو کشور و هفتاد هزار برگ سند از آرشیو بریتانیا در آن اطلاع رسانی می شود. این نرم افزار با توجه به شعار کتابخانه ملی مبنی بر اینکه به جای حضور افراد در سازمان، خود سازمان بتواند اطلاع رسانی دقیقی در خصوص منابع موجود در کتابخانه را برای افراد فراهم کند، مورد بهره برداری قرار گرفت. با ورود این نرم افزار این شعار تحقق یافته و اکنون افراد می توانند با مراجعه به سایت کتابخانه ملی این نرم افزار را دریافت و در گوشی همراه خود ذخیره و اجرا کنند و به منابع دسترسی داشته باشند. شایان ذکر است که این نرم افزار در سیستم عامل اندروید قابل اجرا بوده و کشور ما بعد از کتابخانه آمریکا و بریتانیا، سومین کشوری است که در جهان می تواند منابع کتابخانه ای خود را جهت جستجو به اطلاع افراد برساند."

خبر دوم در خصوص سالروز جهانی میراث دیداری و شنیداری در روز چهارم آبان ماه بود. دکتر صلاحی اعلام کرد در این روز سه لوح ثبت ملی میراث دیداری و شنیداری از سوی کتابخانه ملی به سازمان صدا و سیما اهدا خواهد شد.

  • برای دستیابی به استانداردهای بومی کتابداری، سازمان به تشکیل کرسی های نظریه پردازی نیازمند است

وی در خصوص جزییات این سه لوح گفت:" لوح اول موسیقی انقلاب اسلامی است که شامل کلیه سرود ها و نواهایی می شود که در زمان انقلاب اسلامی تولید و توزیع گردید. لوح دوم  موسیقی دفاع مقدس است که در حوزه 8 سال دفاع مقدس اجرا گردید و لوح سوم درباره ثبت تصاویر و سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. این برنامه با همکاری سازمان اسناد کتابخانه ملی، کمیسیون ملی یونسکو،کمیته ملی حافظه جهانی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد."

خبر سوم این نشست که دکتر صلاحی به آن اشاره کرد برگزاری نخستین همایش ملی مبانی نظری و عملی کتابداری و اطلاع رسانی در روز 22 آبان ماه بود. وی با تاکید بر تکیه کردن به استاندارداهای بومی گفت:" برای دستیابی به استانداردهای بومی کتابداری، سازمان به تشکیل کرسی های نظریه پردازی نیازمند است و از طریق این کرسی ها دو همایش ملی در 22 آبان و همایش بین المللی در اردیبهشت ماه سال آینده  تشکیل خواهد یافت. از بین 150 چکیده مقاله ارسالی و 45 مقاله پس از داوری به صورت تمام متن در اختیار سازمان قرار گرفته است و داوری نهایی بر روی آنها در حال انجام می باشد."

آخرین خبر دکتر صلاحی در خصوص تشکیل کمیته ای برای جمع آوری مطالبات مقام معظم رهبری و دولت در حوزه کتابداری است تا بتوانند تمام این مطالبات را جمع آوری و خروجی آن در اختیار کمیته برنامه ریزی راهبری سازمان قرار گیرد تا در جهت آینده پژوهی و برنامه های سازمان قرار اجرایی شود."

در ادامه تعدادی از خبرنگاران سوالاتی را مطرح کردند که از سوی ریاست کتابخانه به آنها پاسخ داده شد.

  • کتابخانه ملی ایران در منطقه از لحاظ تعداد منابع در حوزه کتاب و سند با  سه و نیم میلیون جلد کتاب، 227 میلیون برگ سند در رتبه نخست قرار دارد

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا آمار مختلفی در خصوص کتاب و اسناد موجود در کتابخانه ملی  ارائه می شود گفت:" آمار دقیق از منابع و اسناد در ایران و حتی در کشور های مختلف ارایه شده و جایگاه کتابخانه ملی نیز در این رابطه مشخص گردیده است. کتابخانه ملی ایران در منطقه از لحاظ تعداد منابع در حوزه کتاب و سند با  سه و نیم میلیون جلد کتاب، 227 میلیون برگ سند در رتبه نخست قرار دارد. اما نسبت به فرهنگ دینی خود می توانیم غنی تر از این مقدار در سطح جهانی نیز باشیم. آمار ارایه شده بر اساس کتابهای فهرست شده می باشد و به دلیل قوانین موجود جزیی از آمار کتابخانه ارایه نمی شوند. بنابراین بین آمار موجود و آمار اطلاع رسانی اختلاف وجود دارد. زیرا با اجازه کمیته اسناد امکان این وجود دارد که سندی در کتابخانه فهرست شده باشد ولی در آمار ارایه نگردد. با توج به این مطلب اسناد موجود در کتابخانه در سه دسته قرار دارند 1- اسنادی که هنوز بررسی نشده اند 2- اسناد بررسی شده ای که به دلایل قانونی حق ارایه و اطلاع رسانی آنها وجود ندارد و 3- اسنادی که بررسی شده و قابل اطلاع رسانی هستند."

خبرنگار: سمیه مردمی

 

عکس از: مهدی صالحی