اولین نشریه زنان ایران با بيش از صدسال قدمت در آرشیو آستان قدس

به ‌گزارش لیزنا، بر اساس گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سرپرست بخش مخازن مطبوعات این سازمان، با اعلام این مطلب گفت: «دانش» اولین نشریه زنان در ایران است که  توسط سميه كحال در تهران در تاريخ 4 مهر1288 شمسي با موضوع اخلاق، علم خانه داری، بچه داری و شوهرداری منتشر شد که اکنون در آرشیو مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است.

ابراهیم حافظی خاطرنشان كرد: دومین نشریه در تهران که به دست بانوان تهیه شده و در این آرشیو نگهداری می شود را دوهفته نامه «شکوفه»مي باشدكه این نشریه در سال 1291 شمسی توسط مزین السلطنه ، دختر میرسید رضی (رئیس الاطباء) منتشر شده است.

وی قدیمی ترین نشریه مشهد در این حوزه را نیز مجله « جهان زنان »دانست که در سال 1299 شمسی توسط فخرآفاق پارسا منتشر شده است که در حال حاضر در اختیار آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوي می باشد.

حافظی، جديدترين نشريه زنان موجود در این آرشیو را نشريه "زن در فرهنگ و هنر" خواند که از سال1388 توسط مركز مطالعات و تحقيقات زنان در دانشگاه تهران منتشر مي شود.

وی تعداد نشريات ويژه زنان موجود در آرشيو مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوي را در مجموع 145عنوان، اعلام و تشریح کرد وافزود: این نشریات به تفکیک، 117 عنوان فارسي ، 13عنوان عربي ، 3عنوان اردو ، 10عنوان لاتين ، و 2عنوان سالنامه مي باشد.که تعداد 31عنوان از نشريات فوق در حال حاضر منتشر مي شوند و براي آرشيو ارسال مي گردند.

وي در پایان در ارتباط با نحوه دسترسي محققین به نشريات زنان گفت: محققان مي توانند با مراجعه به آرشيو مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوي واقع حرم مطهر، دوربرگردان طبرسي، ساختمان بنياد پژوهشها، مديريت مركز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوي، با طرح درخواست خود علاوه بر مشاهده اصل نشريات، از پايگاه و بانكهاي اطلاعاتي كه در اين زمينه موجود است نيز استفاده كنند.

گفتنی است آرشیو مطبوعات از سال 1359 در کتابخانه آستان قدس رضوی شکل گرفت. این مجموعه درحال حاضر بیش از 1میلیون و 200هزار نسخه از مطبوعات کشور راکه بالغ بر 12هزار عنوان می شود.