برنامه‌هاي نهمين نمایشگاه «ياد يار مهربان» اعلام شد

به گزارش لیزنا به نقل از ستاد خبری نهمين نمایشگاه «ياد يار مهربان» ، در اين نشست اميرمسعود شهرام‌نيا‏ مديرعامل موسسه نشر شهر‏، برگزار كننده نمايشگاه «ياد يار مهربان» درباره اهداف، برنامه‌ها و جزئيات نمايشگاه توضيحاتي ارائه كرد.

 

شهرام‌نيا درباره اهداف اين نمايشگاه گفت: ارتقاي سرانه كتاب يكي از شاخصه‌هاي توسعه كتابخواني در كشور است و فرهنگ مطالعه را بايد از درون واحدهاي آموزشي ايجاد كرد. از اين روست كه سرانه كتاب به ازاي هر دانش‌آموز اهميت دارد و سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي‌هاي نمايشگاه هم بر اساس همين ديدگاه انجام شده است.

به گفته شهرام‌نيا وقتي نمايشگاه «ياد يار مهربان» كارش را آغاز كرد سرانه كتاب در مدارس تهران حدود 3 كتاب بود اما در فرايند برگزاري اين نمايشگاه اين سرانه افزايش پيدا كرده و به عددي بيش از 10 رسيده است. به عبارتي اين نمايشگاه در هر دوره توانسته يك كتاب به سرانه كتاب در مدارس كشور اضافه كند.

مديريت شهري با تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس شهر تهران، به نهادي موثر در حوزه كتاب بدل شده و توانسته چند اتفاق مهم در حوزه نشر را رقم بزند. شهرام‌نيا درباره دستاوردهاي «ياد يار مهربان» گفت: اين نمايشگاه تا نهمين دوره‌ توانسته تا مبلغ 23 ميليارد ريال از صنعت نشر حمايت كند. هماهنگي كتاب ناشران با خواسته‌هاي دانش‌آموزان يكي ديگر از دستاورهاي اين نمايشگاه است چرا كه در اولين دوره‌ها ناشران كتاب زيادي متناسب با خواسته‌ها و نيازهاي دانش‌آموزان نداشتند و از همه مهمتري اينكه «ياد يار مهربان» اولين نمايشگاهي بود كه ضمن اهداي كتاب به خواست و سليقه مخاطب احترام گذاشت و فرصت انتخاب را برايشان فراهم كرد.

در نهمين دوره نمايشگاه «ياد يار مهربان» بيش از 21 هزار عنوان كتاب تائيد و ارائه شده است. علاوه بر مدارس، كتابخانه‌هاي حوزه‌هاي علميه، خوابگاه‌هاي دانشجويي، كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران و برخي مراكز خاص مانند كانون‌هاي اصلاح و تربيت، ندامتگاه‌ها و كانون‌هاي مساجد هم از اين نمايشگاه تسهيلات دريافت مي‌كنند.

به گفته شهرام‌نيا بر اساس آخرين آمار حدود 560 مدرسه، 80 حوزه علميه و 60 خوابگاه دانشجويي داراي كتابخانه در شهر تهران وجود دارد.

نهمين دوره نمايشگاه «ياد يار مهربان» با اعتباري معادل 24 ميليارد  از سه‌شنبه 17 آبان فعاليتش را آغاز مي‌كند. مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه عصر روز سه‌شنبه با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، دكتر حسيني وزير آموزش و پرورش، دكتر حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و دكتر قاليباف شهردار تهران برگزار مي‌شود.

به گفته شهرام‌نيا در اين نمايشگاه فقط كتاب‌هايي عرضه خواهد شد كه در سه‌سال اخير منتشر يا تجديد چاپ شده‌اند. كتاب‌ها با تخفيف 25 درصد در اختيار عموم قرار مي‌گيرد و مدارس هم علاوه بر كتاب‌هاي اهدايي از تخفيف 30 درصدي براي خريد كتاب برخوردار شده‌اند.

شهرام‌نيا درباره بخش‌هاي جنبي اين نمايشگاه گفت: نشست‌هاي متعددي همزمان با نمايشگاه برگزار مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به حضور شهرداران مناطق مختلف تهران، مديران شهري در نمايشگاه و تامل آنها با مديران مدارس اشاره كرد. نمايشگاه فرصتي است كه مديران نمايندگان مدارس مناطق مختلف شهر تهران مشكلاتشان را با مديران شهرري در ميان بگذارند. همچنين وزارت ارشاد هم وعده‌هايي داده مبني بر اينكه در حاشيه نمايشگاه با ناشران نشست‌هايي داشته باشند.

در نشست خبري نمايشگاه «ياد يار مهربان»، اطلاعاتي درباره جشن كتاب تهران نيز به نمايندگان رسانه‌هاي جمعي ارائه شد. سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه شعار «كتاب، سايه‌بان شهر» را مد نظر قرار داده، براي ايام هفته كتاب برنامه‌هاي متعددي را در نظر گرفته است. امكان ثبت نام در كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با 50 درصد تخفيف، برگزاري جشن كتاب براي خانواده‌ها، برگزاري چهارمين دوره جشن كتاب‌يار براي كتابداران، مسابقه كتابخواني (ويژه هفته كتاب) با جوايز نفيس، راه‌اندازي شبكه نمايشگاهي كتاب در 30 مركز فرهنگي شهر تهران، برگزاري همايش تخصصي كتابداري و بهره‌برداري از نسخه جديد پرتال كتابخانه عمومي تهران از جمله برنامه‌هاي جشن كتاب شهر تهران است.

نهمين نمايشگاه «ياديار مهربان» به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، توسط موسسه نشر شهر و با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه هفته‌ كتاب و كتاب‌خواني از 17 تا 22 آبان ماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران برگزار خواهد شد.