دومین همایش « روز جهاني كاربردپذيري» برگزار شد

به گزارش لیزنا، همايش رأس ساعت 9 صبح و با تلاوت آياتي از قران كريم شروع شد. در ابتدا پرهام باغستاني، دبير علمي همايش در سخناني به حضار خوش آمد گفت و توضيحاتي درباره برنامه‌های سخنراني ارائه كرد.

اولين سخنران دكتر كاوه بازرگان از دانشگاه ژنو بود كه سخنراني وی تحت عنوان "Introduction to the Common Industry Format (CIF) for Usability Test Reports"  با استفاده از اسلايد و تصوير و صدا و به صورت پادكست پخش شد. وی در محورهاي موضوعی عوامل تأثیرگذار بر تجربه كاربر و كاربردپذيري، و به مقايسه پورتال شركت پست ايران، فرانسه و سوئيس به ایراد سخنرانی پرداخت.

«کاربردپذیری در زندگی شهری و مترو« عنوان سخنرانی حميد استاد هاشمي بود.

وی با اشاره به اينكه کارآمدی یا اثربخشی، کارایی، ایمنی، امکانات، آموزش‌پذیری، یادآورپذیری و … از جمله ويژگي‌هاي يك محصول خوب هستند به ارزيابي فرايند مسيريابي در مترو به لحاظ كاربرپذيري پرداخت.

استاد هاشمی گفت: از آنجا كه یکی از مهمترین مولفه‌ها در کاربردپذیری مترو، مسیریابی و نقشه‌خوانی است لذا ضرورت هاي طراحي نقشه در مترو را مي بايست مورد توجه قرار دارد كه عبارتند از: سادگی در طراحی نقشه، تبعیت از یک الگوی خاص برای طراحی خطوط و نقاط برخورد در نقشه، مشخص نمودن مکان هر ایستگاه روی نقشه شهری و استفاده بجا و مناسب از آیکن‌ها.

عليرضا نيكوكار درباره «فلسفه طراحی رابط کاربری مترو در مایکروسافت» گفت: اطلاعات، تعامل و افراد سه ویژگی مهم User Experience در طراحی محصولات هستند و بنابراين، براي افزايش كاربردپذيري يك محصول، مي‌بايست اين سه مولفه را مورد توجه قرار داد تا رضايت مشتري به دست آيد.

« کاربردپذیری در وب‌سایت‌های دولتی» عنوان سخنرانی سيدمهدي حسيني، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نوربود.

حسینی در سخنان خود گفت: بيش از سه ميليون ركورد اطلاعات وبسايت هاي دولتي كشور در گوگل نمايه شده است كه اين امر اهميت و ضرورت استانداردسازي اين وبسايتها را نشان مي دهد. مهم ترين مشكلات بهره گيري از استانداردهاي كاربردپذيري ودسترس پذيري در وبسايتهاي دولتي فقدان استاندارد جامع، بیگانه بودن با مفاهیم کاربردپذیری و دسترسی‌پذیری و استفاده از پورتال‌های آماده می باشد.

اميرعباس عبدالعلي دیگر سخنران این همایش درباره «شیوه انجام تست‌های کاربردپذیری کم‌هزینه« صحبت کرد. «کاربردپذیری در سامانه‌های مدیریت یادگیری» (ارائه شده توسط شهرام منشي پور)   و«10 اصل كاربردپذيري براي آموزش« (ارائه شده توسط پرهام باغستاني) از جمله ديگر سخنراني‌هاي ارائه شده در اين همايش بودند.

لازم به ذکر است، نسبت به سال قبل كه اولين همايش كاربردپذيري در فرهنگسراي رسانه برگزار شده بود، همايش امسال كه هم‌زمان در بيش از 50 كشور دنيا نيز برگزار شده است، از كيفيت و برنامه‌ريزي بهتري برخوردار بود. همچنين افزايش تعداد سخنرانان، تنوع موضوعات مورد بحث و حضور جمع كثيري از علاقه‌مندان، صاحب‌نظران، طراحان و برنامه‌نويسان وب، و مديران شركت‌هاي فعال و نوپا در حوزه وب، گوياي افزايش روزافزون اقبال و توجه به مبحث كاربردپذيري در حوزه‌هاي مختلف است.

گفتنی است، «سازمان بین‌المللی استانداردسازی» كاربردپذيري را این‌گونه تعريف كرده است: میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه‌ی مورد استفاده تأمین کند. بنابراين تعريف، كاربردپذيري در همه جنبه‌هاي زندگي فردي، اجتماعي، صنعتي،  و فناوري، قابل بازشناسي، مطالعه، بررسي و ارزيابي است.

دومین همایش روز جهانی کاربردپذیری در ساعت 18 به کار خود پایان داد.

گزارش: سید مهدی حسینی