پرونده‌ی جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی در تهران بسته می‌شود

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون، مراسم اهدای جوایز این جشنواره ساعت 9 صبح روز دوشنبه هفتم آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران و با حضور مدیرعامل و مسوولان کانون برگزار می‌شود.

این آخرین جشنواره از این مرحله است و جشنواره‌ی بین‌المللی بهمن ماه امسال با حضور برگزیدگان این رقابت‌ها در ارومیه برگزار خواهد شد.

در جشنواره قصه‌گویی منطقه 4 کانون 31 قصه‌گو از 7 استان تهران‌، البرز‌، سمنان‌، خراسان رضوی‌، خراسان شمالی‌، مازندران و گلستان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

بر همین اساس سودابه فلاحیان معاون فرهنگی کانون استان تهران در جمع مربیان شرکت کننده در این جشنواره از قصه و قصه‌گویی و تاریخچه و ویژگی‌های بارز آن صحبت کرد و گفت : هنر قصه‌گویی هنر گوش سپردن است و شنونده را ترغیب می‌کند تا به کشف نمادها‌، حل معماها و درک معانی‌ای بپردازد که در زندگی و آینده‌اش بسیار موثر خواهد بود .

وی قصه گویی را سبب تقویت اعتماد به نفس و رشد شناختی و اجتماعی دانست و آن را ابزاری تسحیل کننده در عبور از دوران سخت و پر تلاطم کودکی به بلوغ دانست همچنین تأثیر آن را بر تربیت اجتماعی ٰ عاطفی و اخلاقی یادآور شد.

در همین حال چند تن از شرکت کنندگان در جشنواره در گفت و گوهای جداگانه‌‌ای به اظهار نظر پیرامون این رویداد فرهنگی پرداختند و نقاط قوت و ضعف آن را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

پروانه کیانیان مربی کانون از استان تهران که پنجمین حضورش در جشنواره‌های قصه‌گویی را با قصه‌ی " آخرین راه حل "تجربه می‌کند ضمن یادآوری این نکته که "موضوعی شدن جشنواره تا حدی از تنوع قصه‌ها کاسته است ، گفت : " یک قصه گوی موفق باید همواره مطالعه داشته باشد و قصه و مخاطبش را به خوبی بشناسد .

کاشی از استان سمنان که با قصه‌ی "تلنگر" برای اولین بار در جشنواره حاضر شده است نیز جای نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی را در حاشیه ی جشنواره خالی دانست و البته اعتقاد داشت پرداختن به موضوعات خاص به تمرکز قصه‌گو ب رروی یک مفهوم کمک می‌کند .

معصومه یوسف نِژاد از استان مازندران با قصه‌ی" پیر مرد و پسران " از مربیان با سابقه کانون در این جشنواره است.

وی مهم‌ترین ویژگی جشنواره قصه گویی را شناخت فرهنگ‌ها و گویش‌های متفاوت استان‌های کشور و آشنایی با شیوه‌های قصه گویی همکاران دانست .

مائده یحیی پور و مریم یدالله پور قصه گویان مازندرانی با قصه های" آنچه قاصدک گفت" و "دل به دل راه داره "قصه گوهای بعدی جشنواره در روز نخست بودند

سمیه بهرامی از استان خراسان شمالی با قصه " شیر و آدم " نیز معتقد است که در هر فعالیتی نوآوری حرف اول را می‌زند و هر اثری برای مطرح شدن می‌بایست در قالبی نو و جدید ارایه شود .

او در ادامه گفت : قصه گویی از رسوم مطلوب ایرانیان بوده و با شکل گیری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند دوباره احیا شود و زمینه شکل گیری ارزش‌ها در میان افراد جامعه را فراهم آورد.

مدینه سمیعی قصه‌گویی از استان گلستان بود با قصه‌ی "ملکه بطحاء" ضمن اظهار رضایت از جداشدن بخش قصه‌گوهای پیشین از بخش اصلی جشنواره، نقش نوآوری را در جذب مخاطب برای قصه گویی بسیار مهم و تأثیرگذار دانست .

مراسم پایانی جشنواره‌ی قصه‌گویی منطقه‌ای کانون ساعت 9 صبح روز 7 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.