هنر اسلامي در كتابخانه ملي ملك

به گزارش لیزنا ، كتاب هنر و معماري اسلامي (650 – 1250 ميلادي) كه در سري انتشارات دانشگاه ييل در سال 2001 نشر يافته است حاصل پژوهش ريچارد اتينگسهاوزن، استاد هنر اسلامي در انستیتوی هنر های زیبا نیویورک و اولگ گراباری، استاد مدرسه مطالعات تاریخی دانشگاه پرینتسون  است.

این کتاب در سه فصل وهفت بخش و 344 صفحه ، به پیدایی و بالیدن هنر و معماری اسلامی طی سده های هفتم تا سیزدهم میلادی می پردازد. طی یک دهه ای که از انتشار آن می گذرد به مرجعی کلاسیک در حوزه مطالعات تاریخ هنر اسلامی بدل شده است.

كتاب هنر و معماری اسلامی( 1250ـ1800میلادی) را می توان به نوعی ادامه کتاب ریچارد اتینگسهاوزن دانست ، هر چند تاریخ انتشارش به پیش از انتشار کتاب  هنر و معماري اسلامي (650 – 1250 ميلادي)   می رسد. اين كتاب  در سال 1995 میلادی توسط انتشارات دانشگاه نیویورک منتشر شده و به قلم شیلا بلیر و جاناتان بلوم در دو فصل و هفت بخش و 348 صفحه به سرگذشت هنر و معماری در گستره جهان اسلام  طی سده های سیزدهم تا نوزدهم میلادی می پردازد.

كتاب تزئینات اسلامی به  بررسی نقش تزئینات در هنر و معماری اسلامی می پردازد. این پژوهش در حقیقت نخستین مطالعه جامع در بررسی تزئینات اسلامی است  وبه قلم دکتر ایوا بئر ، انجام گرفته که پیشتر نیز در این حوزه آثاری منتشر کرده است.

این کتاب در چهار فصل و 160 صفحه به همراه واژه نامه و یادداشت در سال 1998 میلادی  توسط انتشارات دانشگاه نیویورک منتشر شده است.

علاقمندان به مطالعه اين كتب ميتوانند به  كتابخانه ملي ملك  واقع در خيابان امام خميني (ره) مراجعه كنند.