استاندار آذربایجان شرقی:انجمن کتابخانه ها، طلب های خود را از شهرداری ها به استانداری اعلام کنند

به گزارش لیزنا، بیگی رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان در این جلسه با تأکید بر نقش شوراهای فرهنگ عمومی و برنامه ریزی شهرستان ها در مرتفع سازی نیازهای شهرستان از این شوراها خواست تا همیّت و جدیت بیشتری در رابطه با ارائه راه حل مسائل پیش روی  هر شهرستان ارائه دهند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان در خصوص نیازهای کتابخانه ها نیز بر لزوم تأمین اعتبارات مورد نیاز از محل اعتبارات فرهنگی استان تأکید کرد.

استاندار با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس، تردد گردشگران از این منطقه را فرصت مغتنمی برای فعالیت های فرهنگی از جمله ترویج مطالعه مفید عنوان کرده و بر استفاده بهینه از این فرصت تأکید کرد.

وی از فرمانداری جلفا خواست تا با همکاری مدیریت منطقه آزاد ارس برنامه ریزی و اقدامات بیشتری در زمینه توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی و دیگر فعالیت های فرهنگی در منطقه انجام دهد.

خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز از تصویب احداث کتابخانه در شهر کلوانق خبر داده و از حمایت های استاندار در این زمینه تقدیر کرد.

وی همچنین از تصویب اعتبار برای راه اندازی سه واحد کتابخانه سیار روستایی خبر داده و تصریح کرد: با اجرایی شدن این تصمیم که در راستای مصوبات دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور محترم به استان بوده شاهد پوشش تعدادی از روستاهای پرجمعیت و مستعد استان با واحد سیار کتابخانه ای خواهیم بود.

داننده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با اشاره به حرکت های فرهنگی مناسب انجام یافته در دولت،؛ در خصوص از اجرایی شدن  بخشی از مصوبات فرهنگی دور سوم سفر خبر داده و اظهار امیدواری کرد که با تخصیص کامل اعتبارات مصوب شاهد حرکت ها مناسبی در راستای مرتفع سازی نیازهای فرهنگی استان باشیم.

پیغامی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی هریس نیز با اشاره به عملکرد فعالیت کتابخانه های عمومی هریس گفت: شهرستان هریس دارای 5 باب کتابخانه عمومی با مجموع 47 هزار نسخه کتاب و 3600 عضو می باشد.

وی میزان امانت کتاب در 9 ماهه نخست سال 90 را 82 هزار نسخه عنوان کرده و ادامه داد: در 9 ماهه نخست امسال 19 مورد جلسه در حوزه کتابخانه های شهرستان برگزار شده که از مجموع 101 مصوبه این جلسات تعداد 81 مصوبه اجرایی شده و مابقی مصوبات در حال اجرا می باشد.

فرماندار هریس میزان نیم درصد سهم وصول شده کتابخانه ها از محل درآمدهای شهرداری های هریس را 4 میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرده و با اشاره به سطح پایین این میزان درآمد گفت: با توجه به موقعیت شهرستان هریس درآمدهای شهرداری ها مناسب نیست و از این رو میزان سهم نیم درصد نیز به مقدار قابل ملاحظه ای پایین می آید.

وی با اشاره به اعتبارات تعمیر و تجهیز  شهرستان نیز خواستار افزایش این اعتبار شد.

رنجبر فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی جلفا هم در این نشست با اشاره به موقعیت فرهنگی و جغرافیایی جلفا از تبدیل شدن این منطقه به یکی از قطب های فرهنگی استان در سال های اخیر اشاره کرده و افزود: شهرستان جلفا در حال حاضر کمترین میزان بیسوادی را به خود اختصاص داده به طوری که 97%  جمعیت شهرستان با شواد هستند.

وی با اشاره به فعالیت 8 مرکز آموزش عالی نیز گفت: در حال حاضر 8600 دانشجو در حال تحصیل در مراکز آموزش عالی این شهرستان هستند که این امر موجب پدید آمدن موقعیت و فرصتی مناسب برای فعالیت های گسترده فرهنگی شده است.

رنجبر با اشاره به هم مرزی این منطقه با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، بر ضرورت فعالیت های فرهنگی عمیق تر در مقابله با جنگ نرم دشمنان تأکید کرده و برنامه ریزی های انجام شده شهرستان در این خصوص خبر داد.

وی درپایان تعداد کتابخانه های عمومی این شهرستان را 3 باب با موجوی 43 هزار و 746 نسخه کتاب و 2 هزار و 21 نفر عضو فعال عنوان کرد.

دکتر رضایی رئیس بنیاد نخبگان استان و از اعضای حقیقی این انجمن نیز با اشاره به موقعیت های گردشگری منطقه ارس از جمله رود ارس و اماکن گردشگری منطقهف این موقعیت را فرصتی مغتنم در راستای جذب گردشگران به سمت و سوی کتابخانه ها و مطالعه عنوان کرد.

در این جلسه مصوب شد که انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ها میزان مطالبات خود از شهرداری ها را به استانداری اعلام نمایند تا استانداری پیگیری های لازم و راهکارهای مورد نیاز برای تحقق این مطالبات را اعمال نماید. همچنین با تشکیل جلسات مشترک انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید موافقت به عمل آمد.

در خصوص طرح های توسعه و تجهیز کتابخانه های شهرستان ها نیزمقرر شد نیازها در کمیته های برنامه ریزی و شورای فرهنگ عمومی شهرستان مطرح شده و شیوه های اجرایی طرح ها و مجاری تأمین اعتبارات مورد نیاز در کمیته های مذکور مصوب و اجرا شود.

همچنین شهرستان ها و اداره کل کتابخانه های استان طرح های توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی را در قالب طرح در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی استان مطرح شود.