کد خبر: 10780
تاریخ انتشار: جمعه, 24 آذر 1391 - 10:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

150 عضو جامعه کتابداری نامه اعتراض به حذف پست کتابدار از مدارس را امضا کردند

  در همایش «کارآفرینی و بازار کار در کتابداری و اطلاع‌رسانی» 150 دانشجو و استاد رشته كتابداري و اطلاع‌رساني، نامه ی نوشته شده به وزير آموزش و پرورش در اعتراض به حذف پست كتابدار از مدارس را امضا کردند.

 

به گزارش لیزنا، در پنجمین همایش سراسری اتحادیه انجمن‌ های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع‌ رسانی ایران (ادکا) که با عنوان «کارآفرینی و بازار کار در کتابداری و اطلاع‌ رسانی» چهارشنبه 22 آذر 91، با حضور استادان و دانشجويان اين رشته برگزار شد؛ دانشجويان و استادان رشته كتابداري و اطلاع‌ رساني، نامه ی نوشته شده به وزير آموزش و پرورش در اعتراض به حذف پست كتابدار از مدارس را امضا کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

"اندکی مانده به بازگشایی مدارس در مهر 1389، خبری بهت آور برای کتابداران و برای دانش‌آموزان از آموزش و پرورش شنیده می‌شود: خبری حاکی از آنکه وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، حکم به حذف پست کتابدار از مدارس می‌دهد. در شرایط ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی ۹۰_۸۹  در بخش الزامات عمومی بند ۱۴ آمده است "با عنایت به حذف کتابدار از دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی۹۰-۸۹ لذا نیروهای دارای پست کتابداری پس از تبدیل وضعیت صرفاً در بخش پرورشی بکار گرفته خواهند شد"

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر حميدرضا حاجی بابایی
وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام و احترام،

با توجه به اینکه بذر دانش و پژوهش و علاقه به مطالعه را باید از کودکی در درون کودکان و نوجوانان پرورش داد اهمیت کتابخانه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. کودکان همواره جزء گروهی از مخاطبان پایه‌ای کتابخانه‌ها هستند، تهیه منابع و متون مناسب با شرایط خاص این گروه خاص روز به روز قابل توجه‌تر و مهم‌تر می‌گردد. این اهمیت از این جا ناشی می‌شود که این گروه خاص در آینده نزدیک و به صورت بالقوه مخاطبان کتابخانه‌های آموزشگاهی، عمومی‌، دانشگاهی و تخصصی خواهند بود.

متأسفانه در دو سال اخیر شاهد صدور دستورالعملی هستیم که بر حذف "کتابدار" از مدارس تاکید داشته و علت آن را نیز مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش می‌داند. در این دستورالعمل آمده است "اداره کتابخانه با توجه به بند ب ماده ۱۸ وظایف شورای دانش آموزی مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عهده شورای دانش آموزی و زیر نظر یکی از مسئولین پرورشی مدرسه خواهد بود." و در پانوشت همین صفحه آمده است "نیروهایی که دارای پست کتابدار بوده و مدرک تحصیلی آن‌ها لیسانس یا بالاتر است با طی دوره‌های آموزشی لازم در مشاغل آموزشی و پرورشی (در صورت نیاز منطقه) یا معاون مدرسه مورد استفاده قرار گیرند."

باتوجه به تذکرها، نامه‌ها و درخواست‌های انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، که این تصمیم را شتاب زده و خلاف روند استفاده بهینه از نیروهای متخصص دانسته و آن را تیر خلاص بر کتابخانه‌های آموزشگاهی تلقی می‌کند و همچنین اداره کتابخانه توسط "شورای دانش آموزی" را نیز حاصل سهل اندیشی و عدم توجه به ظرایف "علم اطلاعات و دانش شناسی" می‌داند. انتظار می‌رفت جنابعالی به عنوان فردی خبیر که همواره بر اهمیت کتابخانه و کتاب‌خوانی تاکید داشته‌اید زمینه ای فراهم آورید تا این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گیرد. که پس از گذشت دو سال از اتخاذ این تصمیم تا کنون تصمیمی مبنی بر تغییر و تجدید نظر در این موضوع از سوی جنابعالی و سایر همکارانتان اتخاذ نشده است.

از آنجا که یکی از وظایف اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا) بیان ضرورت فعالیت‌های تخصصی حوزه های دانشجویی در این رشته است، و نیز از آن‌ منظر که گرایش کتابخانه‌های آموزشگاهی در مقطع ارشد در این رشته به تربیت دانشجو می‌پردازد، ما  نمایندگان دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی سراسر ایران از جنابعالی درخواست داریم با توجه به اهمیت این موضوع زمینه‌ای را برای بحث و بررسی جایگاه کتابداران در مدارس فراهم آورید،  لذا مستدعی است، دستور اقدام مقتضی جهت برگزاری این نشست را صادر فرمایید.

بدیهی است، عدم وجود کتابدار در کتابخانه‌‌های آموزشگاهی و نادیده گرفتن نیاز دانش‌آموزان به حضور کتابخانه‌‌های آموزشگاهی و کتابدار متخصص، هیچ گاه این نیاز را از بین نخواهد برد و حذف این پست به بهانه عدم توانایی آموزش و پرورش در استخدام تعداد کافی کتابدار تنها پاک کردن صورت مسئله است که در واقع مسئله‌ای دشوار و لاینحل تلقی شده که احتمال می‌رود، خسارت جبران ناپذیری را به پیکره آموزش و سپس پرورش کودکان این مرز و بوم وارد می‌کند.

امید است با اتكال به ايزد منان، درایت و برنامه‌ریزی صحیح و همچنین با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي موجود صاحبان انديشه، تدابیر عملی و مناسبی براي بهبود وضعیت موجود اتخاذ فرمایید.

پیشاپیش از پیگیری و دلسوزی شما برای فرهنگ این مرز و بوم کمال تشکر را داریم.
با احترام مجدد
اتحادیه انجمن‌های علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا)

22 آذر 1391"

گفتنی است،  از سال تحصیلی 90-89 پست كتابدار در مدارس حذف شد و با وجود اعتراض ‌‌هاي جامعه  كتابداري و اطلاع‌ رساني و درخواست رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی از فروردین 1390 مبنی بر مذاکره حضوری به نمایندگان هیأت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با وزیر آموزش و پرورش تا كنون پاسخي از سوي وی داده نشده است.

این نامه توسط 150 دانشجو و استاد رشته کتابداری و اطلاع رسانی امضا شده است و قرار است برای وزیر آموزش و پرورش ارسال گردد.

برچسب ها :
اطلاع رسان
|
Iran
|
1391/09/29 - 08:49
0
1
اتخاذ تصمیمات اشتباه در دولت شاید ما را به شک آورد که حضرات فرزندانشان در ایران تحصیل نمی کنند و به همین جهت دلشان به فرزندان این مرز و بوم نمی سوزد.
آموزش و پرورش گمان می کند که کتابداران و اساتید محترم رشته به فکر اشتغال هستند .گیریم که این باشد ولی اگر کلاه خود را قاضی کتتد خواهند دید که فرزندان این مرز و بوم از ابتدای سال تا آخر سال مجبورند چند کتاب درسی را به مدرسه حمل و نقل کنند و در نهایت در خود هضم کنند.اما همیشه جای خالی مطالعه غیر درسی و جستجو و پیدا کردن اطلاعات از کتابهای غیر درسی خالیست.
راستی شایسته است که بدانند که کتابداران با اطلاع یابی به اشکال مختلف و رفتار با کودکان و مشاوره را در دانشگاه می آموزند.بیابید جای خالی ایشان را در مدارس؟؟؟
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/25 - 20:17
0
0
وقتی وزیر آموزش و پرورش یه کشوری این چنین دیدگاهی دارد واقعا برای کادر آموزشی آن کشور متاسفم
کامکار
|
Iran
|
1391/09/25 - 07:47
0
0
من بعنوان یک کتابدار که در مدرسه مشغول هستم می گویم اگر توانستید علم یک کتابدار و احساسات (شوق و ازخودگذشتگی و عشق و..) وی را در "شورای دانش آموزی" برای اداره ی مرکز دانش مدرسه بوجود آورید، ما خود کنار خواهیم رفت!!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: