تمایل کاربران کتابخانه عمومی به کتاب و فناوری در کنار هم

 

به گزارش لیزنا، « خدمات کتابخانه ­ای در عصر دیجیتالی »، منتشر شده در 22 ژانویه با طرح اینترنت و زندگی آمریکایی مرکز پیو، نشان داد که 80% از 2252 مصاحبه شونده اظهار داشتند که قرض گرفتن کتاب و مشاوره کتابداران مرجع از خدمات «بسیار مهم» بودند، در حالی که 77% اظهار کرده بودند که دسترسی آزاد به کامپیوتر و اینترنت به همان میزان مهم است.

 

از افرادی که میزان محبوبیت بالایی به فناوری در کتابخانه ارائه کردند، کاربران آفریقایی- آمریکایی و اسپانیایی با احتمال بیشتری نسبت به سفید پوستان احساس می­کردند دسترسی آزاد بسیار مهم است. هم چنین زنان و به خصوص افرادی با تجربه دانشگاهی با احتمال زیاد، همین احساس را داشتند.

 

بررسی در 15 اکتبر تا 10 نوامبر سال 2012 از طریق تلفن همراه و خطوط زمینی به زبان­های انگلیسی و اسپانیایی انجام شد. سرمایه گذاری از سوی مؤسسه بیل و ملیندا گیتز صورت گرفت، بررسی بخشی از اقدامات تحقیقاتی گسترده­ تر انجام شده در پاییز سال 2011 برای بررسی نقشی که کتابخانه­ ها در جوامع آمریکایی بر عهده دارند، است.

 

در سایر یافته­ ها، سهم قابل توجه آمریکایی­ ها بیان می­کرد که آنان از کاربردهای گسترده­تر فناوری استقبال می‌کنند، مانند:

  • - درخواست خدمات کتابدار (37% بیان کردند که «به احتمال زیاد» از این خدمت استفاده می­کنند).
  • - دسترسی بر اساس کاربرد برای اطلاعات و برنامه­های کتابخانه­ای («به احتمال زیاد» 35%).
  • - دسترسی به باغ وحش حیوانات اهلی برای آزمایش ابزارهای جدید («به احتمال زیاد» 35%).
  • - کاربرد GPS- جهت یابی برای کمک به حامیان برای قرار دادن ابزارها در کتابخانه («به احتمال زیاد» 34%).
  • - دستگاه­ها یا کیوسک­های قرض به سبک Redbox قرار داده شده در جامعه که در آن افراد می­توانند کتاب، فیلم، یا موزیک را از راه دور بررسی کنند («به احتمال زیاد» 33%).
  • - سبک Amazon کتاب سفارشی، صوتی، و طرح­های پیشنهادی تصویری («به احتمال زیاد» 29%).

 

لارا کلارک، مدیر برنامه اداره مجمع کتابخانه آمریکا برای سیاست فناوری اطلاعات، OITP را در مورد گروه مشورتی طرح ، مطرح می­کند. کلارک به کتابخانه­ های آمریکا گفت: « این فرصتی باور نکردنی برای افزایش درک ما از تصورات عمومی و انتظارات کتابخانه­ ها در عصر دیجیتال است». «پیو حمایت کننده نیست، اما کار آن ALA، کتابخانه‌ها، و حامیان کتابخانه را با اطلاعات به موقع  تامین می کند که می­توانند برای شناسایی اختلافات و فرصت‌ها، هم چنین ارتباط تغییر نقش­های ما در جامعه استفاده شوند ».

 

اکثریت (53%) مصاحبه شوندگان بیان کردند «قطعا» کتابخانه­ ها باید انتخاب گسترده­تری را برای انتخاب کتاب­های اینترنتی ارائه کنند. به علاوه، احتمال دارد بیش از نیمی از خوانندگان اینترنتی تاکنون کتاب­ها بارگذاری شده را بررسی کنند (58%)، کلاسهایی را در مورد چگونگی دانلود کتاب­های کتابخانه اینترنتی برای ابزارهای دستی به دست آورند (57%)، و کلاس ها یا راهنمایی را در مورد چگونگی استفاده دستی مانند خوانندگان اینترنتی و تبلت به دست آورند (51%). این آمار رشد قابل توجهی را در سال گذشته نشان می­دهد.

 

53% آمریکایی­ ها که شخصا در 12 ماه گذشته از کتابخانه یا کتاب همراه بازدید کردند در فعالیت­های ذیل شرکت داشتند:

  • 73% قفسه­ ها را برای کتاب یا ابزار گشتند.
  • 73% کتاب­های چاپ شده را گشتند.
  • 54% از موضوعاتی که علاقه داشتند تحقیق می­کردند.
  • 50% از کتابدار کمک گرفتند. پرسیدند چند وقت به چند وقت از کارکنان کتابخانه در پاسخگویی به پرسش­های تحقیق کمک می­گرفتند، 31% پاسخ دادند معمولا کمک می­گیرند، 39% گفتند گاهی اوقات کمک می گیرند، و 23% گفتند به ندرت کمک می­گیرند.
  • 49% نشستند، خواندند، مطالعه کردند، یا ابزار را مشاهده کردند یا گوش فرا دادند.
  • 46% از پایگاه داده­های تحقیق استفاده کردند.
  • 41% به آوردن فرد جوان­تر به گروه، برنامه، یا پدیده طراحی شده برای کودکان یا نوجوانان پرداختند.
  • 40% DVD یا نوار ویدئویی فیلم یا برنامه تلویزیونی قرض کردند.
  • 31% مجلات یا روزنامه­های چاپ شده را خواندند یا بررسی کردند.
  • 23% در نشست گروهی که به آن تعلق داشتند حضور یافتند.
  • 21% در کلاس، برنامه، یا سخنرانی برای بزرگسالان شرکت داشتند.
  • 17% کتاب شنیداری را دانلود کردند یا قرض گرفتند.
  • 16% سی دی موزیک قرض کردند.

 

مرکز تحقیقات پیو هم چنین 2067 کارمند کتابخانه را در دسامبر سال 2012 مورد بررسی قرار داد که پاسخ­هایی را برای پرسش­های آزاد فراهم آورند که شرح دادند چه خدمات جدیدی را تاکنون اجرا کرده­اند و در نظر دارند. داشتن در دسترس بیشتر بودن ابزارهای دیجیتالی در بالای فهرست قرار داشت، و بسیاری بیان کردند که تمایل دارند کتاب­های الکترونیکی بیشتر، هم چنین تبلت و خوانندگان الکترونیکی برای بررسی در دسترس داشته باشند. سایرین به سیستم­های پیگیری تشخیص فرکانس رادیویی (RFID)، طرح­های عملی در فضاهای سازنده، منابع تاریخ محلی دیجیتالی شده، ویدئو کنفرانس، و امدادرسانی جامعه توسعه یافته تمایل دارند.

 

لی رینی، مدیر طرح اینترنتی و شریک در تألیف و نگارش گزارش بررسی، اظهار داشت: « این یافته­ ها تصویری از جامعه را ترسیم می­کنند که می­خواهند همه موارد برای حامیان آن­ها باشد ». « هیچ نقشه جاده مشخصی در مورد اولویت­های عمومی برای کتابخانه ­ها وجود ندارد، در نتیجه احتمال دارد جوامع مختلف با ترکیبات مختلف خدمات در حال حرکت به سوی آینده همراه شوند ».

 

رئیس ALA، مورین سالیوان، از یافته­ های گزارش استقبال می­کند، و بیان می­کند که، « اخبار خوب اخباری است که کتابخانه­ های جوامع ما این دیدگاه گسترده را در مورد برآوردن نیازهای جامعه شخصا و آنلاین دربر­دارند و تاکنون برای اجرای آن عمل کرده ­اند. البته، چالش تعیین این است که چگونه حداکثر توسعه اطلاعات و تقاضاهای یادگیری زمانی که هم­چنان بسیاری از کتابخانه­ ها با کسری یا کاهش بودجه مواجه اند برآورده می­شود ».

 

علاقمندان خلاصه یافته ­های بررسی هم چنین گزارش کامل را می­توانند در وب سایت طرح اینترنتی پیو مطالعه نمایند.

 

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری