چه کتابی اولین بار توسط ماشین تحریر تایپ شد؟

 

به گزارش لیزنا، این مطلب به نگارش متیو کریشان باوم نوشته است که در واقع گزارشی درخصوص نحوه نگارش اولین کتاب توسط ماشین تحریر است.

 

در سال 1968 کارشناس فنی آی بی ام  که ماشین تحریر را سرویس می کرد از دستیار آقای دیتون، خانم هاردلی شنید که پیش نویس های فصول کتاب را 12 بار تایپ کرده است.  آی بی ام ماشینی است که می تواند کمک کننده باشد و آنها در مسیری نو استفاده از آن  دستگاه را در پیش گرفتند. آنها این راه جدید را در مرکز شهر جایی که ا ز خانه شان میدان مریک خیلی دور نبود آغاز کردند.

 

چند هفته بعد دیتون درحالی که در تراس خانه اش به بیرون نگاه می کرد کارگرانی را دید که در حال جابجایی یک دریچه  ی بزرگ بودند تا بتوانند دستگاه 200 پوندی را که با یک جرثقیل افراشته بود از آن طریق وارد ساختمان کنند.

آن دستگاه ABM نام داشت (ماشین تحریر نوار مغناطیسی) که در فروشگاه های اروپا با نام  mt72  به فروش می رفت.

"در حالی که ایستاده بودم و به این فعالیت ها نگاه می کردم به یاد ایمیل یک دوست نویسنده افتادم که به تازگی برایم فرستاده بود او نوشته بود به تازگی از یک راه غیر معمولی  برای نوشتن کتاب هایم استفاده می کنم."

امروزه خیلی ها و مطمئنا اکثر داستان نویس ها با کامپیوتر و لپ تاپ وماشین تحریر درست مثل بقیه ی ما به نوشتن می پردازند.

کتاب «زندگی در می سی سی پی» که از آثار مارک تواین است اولین کتابی است که با ماشین تحریر نوشته شد و به ناشر تحویل داده شد.

چطوراین ممکن بود؟ من شگفت زده شدم زمانی که تحقیقاتم را درباره ی ادبیات تاریخی پردازش واژه ها یک سال و نیم پیش آغاز کردم تا جواب این پرسش را بیابم که عمر نوشتن دیجیتالی از کی شروع شد و مربوط به کدام کتاب بود؟

 

متوجه شدم که کتابی بود که توسط آقای دیتون  با کمک ماشین تحریر mtdm در سال1970 به انجام رسید.

که موضوع کتاب یک کنجکاوی درباره ی جنگ جهانی دوم با عنوان هواپیمای بمب انداز بود.

در آن زمان دیتون پر از شور و هیجان بود کتابی که در مورد یک وسیله محرک جاسوسی در لندن بود با عنوان  IPCRECC در دنیا بیشترین فروش را پیدا کرد و همچنین فیلم کتاب ساخته شد.

نوشتن درباره جاسوسی به دیتون مشخصه ی ویژه ای بخشید.

 

اکنون خانم هاردلی بازنشسته شده و به تفضیل نقشش را در فرایند نوشتن بازگو می کند: "زمانی که من شروع به کار کردم دیتون از ماشینABM استفاده می کرد. "او نوشته های دستی را با ماشین تحریر تایپ می کرد سپس من صفحه ها و بخش های لازم را از نو تایپ می کردم و به شکل جدید در می آوردم. واقعا آن کار را دوست داشتم من حس می کردم که جزئی از آن فرایندم و در واقع با آن کتاب ها بزرگ می شوم."

 

وقتیmtst (ماشین تحریر) به میدان مریک رسید نویسنده و دستیارش به یاد خانم هاردلی افتادند که کاملا به تایپ مسلط بود. مانند بسیاری از تکنولوزی های قبلیmtst  یک وسیله ی دو گونه ای بود مثل موجوداتی که ترکیبی از انسان و حیوان هستند از دو قسمت جدا تشکیل شده بود که به هم اتصال داشتند و با هم کار می کردند در یک لحظه یک کاراکتر که در ماشین تایپ می شد روی صفحه کاغذ پرینت می شد با ضربه ی کلید اطلاعات روی نوار مغناطیسی کارتریج ضبط می شد وهیچ صفحه نمایشی وجود نداشت و با فاصله گذاشتن بین حروف خطاها برطرف می شد و همچنین باعث می شد اطلاعات در نوار ذخیره شوند. با فشار دادن یک دکمه از لکه دار شدن متن جلوگیری به عمل می آمد با سرعت150 بر روی نوار مغناطیسی ذخیره می شد.

برای درج کردن مطالب اضافه با زدن دکمه برگشت فرایند پرینت می توانست متوقف شود و هم چنین فاصله ی بین جمله ها، تغییرات در اندازه طول و عرض و به وسیله ی خط دارکردن اتوماتیکی در هنگام چاپ می توانست از نو اصلاح شود.

 

mtst  (ماشین تحریر) بصورت خرده فروشی 10000 دلار قیمت داشت. دیتون آن را اجاره داد تا احتمال منسوخ شدن دستگاه را از بین ببرد زیرا  دستگاه او به عنوان یکی از 4 مدل گران قیمت انتخاب شده بود.

آن دستگاه همچنین شامل یک نوار مغناطیسی اضافه بود که شبیه یک فلاپی دو طرفه بود که 10 سال بعد یا بیشتر به عنوان وسیله جانبی در کامپیوترها مورد استفاده واقع شد.

خانم هاردلی همچنین توانست از این قابلیت بهره ببرد که کدهای مغناطیسی خاصی را روی نوار ضبط کند که دسترسی سریع را به هر صفحه ای که علامت خورده بود را امکان پذیر می کرد

که در دست نوشته های خطی این تکنولوژی ممکن نبود.

 

مطلب دیگری که در فرایند پردازش داده ها باید ذکر شود این است که، دیتون اشاره کرد:

"من کارگر تنبلی بودم تایپ یک کتاب ممکن بود یکسال و حتی در بعضی موارد چند سال به طول بیانجامد به همین خاطر تایپ کتاب هایم بیشتر از به پایان رساندن داستان خود کتاب زمان م یبرد.

قبل از بوجود آمدن آی بی ام من برای باز چیدن صفحات کتاب از قیچی وچسب استفاده می کردم .

به عنوان یک معلم هیچ ایده ای برای چگونگی اغاز تا پایان کارندارم. استدلال من بر این قسم است که از آنجایی که یک نقاشی از گوشه ی بالای سمت چپ شروع نمی شود و در گوشه سمت چپ پایین خاتمه پیدا نمی کند پس چرا باید نوشتن کتاب در خطوط راست انجام پذیرد؟"

Bomber به مجرد چاپش در سال1970 در همه جا مورد تحسین و تقدیر واقع شد. امروزه درانگلستان با احترام زیادی به آن می نگرند.

 

به عنوان یکی از بهترین کارهای داستانی درباره ی جنگ جهانی دوم که توسط  Burgss   و Amis مورد تقدیر واقع شد وآن همچنین در زمینه ی ادبیات تاریخی ادعای دیگری نیز دارد گویا این "کتاب اولین کتابی است که توسط نوارمغناطیسی ضبط شده است."

دیتون  بعد از چاپ اول کتاب این نکته را یادآور شد و همچنین کتابش اولین کتابی بود که به شیوه ی جدید پردازش داده ها آماده و در فروشگاه ها خریداری شد.

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری