کد خبر: 1192
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 فروردين 1389 - 11:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

عملکرد علمی دانشمندان ايرانی يازده برابر متوسط عملکرد علمی دانشمندان ساير کشورهای جهان

عملکرد علمی دانشمندان ايرانی که مقالات خود را در مجلات معتبر بين المللی به چاپ می رسانند يازده برابر متوسط عملکرد علمی دانشمندان ساير کشورهای جهان است.

دکتر جعفر مهراد،  رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، گفت: "عملکرد علمی دانشمندان ايرانی که مقالات خود را در مجلات معتبر بين المللی به چاپ می رسانند يازده برابر متوسط عملکرد علمی دانشمندان ساير کشورهای جهان است."

وی افزود: اين امر رشد، ظرفيت و توان علمی بالای دانشگاهها و سازمان های تحقيقاتی کشور را نشان می دهد. موتور محرکه اين ظرفيت بسيار خوب، دانشجويان تحصيلات تکميلی هستند که به طور چشمگيری هر سال بر تعداد آنها در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور افزوده می شود.

 

 

 

 

دکتر جعفرمهراد در ادامه افزود: بررسی پايگاه های استنادی مشخص می سازد که دانشمندان ايران در توليد علم در علوم پايه و پزشکی و سایر رشته های وابسته و نيز در برخی از رشته های مهندسی بيش از ساير رشته های تخصصّی موفق تر عمل کرده اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: اکنون که سه ماه و هفده روز از سال ميلادی سپری شده است دانشمندان ايرانی موفق شده اند تا 5298 مقاله در پايگاه ISI   ثبت برسانند . در بخش فارسی نيز که تنها عملکرد نشريات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترويجی در ISC  سنجيده می شود، دانشمندان و پژوهشگران ايرانی در سال گذشته 11293 مقاله توليد نموده اند که از اين تعداد 9164 مقاله در نشريات دارای ضريب تأثير (IF) و 2129 مقاله در نشريات فاقد ضريب تأثير به چاپ رسيده است.

وی افزود: اين نکته قابل ملاحظه است که 11293 مقاله ثبت شده در ISC  صرفاَ مربوط به نشريات معتبر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است و آمار ساير نشريات در اين رقم گنجانيده نشده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از طرف ديگر، بررسی پايگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در ارتباط با توليد علم ايران نشان می دهد که در همين مدت تعداد رکوردهايي که از دانشمندان ايرانی در اين پايگاه به ثبت رسيده است به 4588 (سال 2010) مقاله می رسد.

جمع مستندات علمی ايران در پايگاه استنادی اسکوپوس 98058 مقاله می باشد که اگر بخواهيم سال های اخير را اندازه گيری کنيم به تفکيک سال های 2007 تا 2009 عبارت از 13842 مقاله ، 17312 مقاله و 19697 مقاله.

دکتر مهراد در پایان گفت: در سنجش علم ايران توجه به اين واقعيت حائز اهميت است که بدانيم در سال 2004 ميلادی از دانشمندان ايرانی تنها 3980 مقاله درISI  به ثبت رسيده است . اين رقم در سال 2005 ميلادی به 5781 مقاله افزایش یافت. اکنون نیز با تلاشها و همکاريهای ارزشمند دانشمندان ايرانی در زمينه نشر مقالات علمی پژوهشی در مجلات معتبر بين المللی میزان مقالات برابر با 5298 عنوان می باشد، که در اين مقطع زمانی تقريباَ با کل توليد علم ايران در سال 2005 ميلادی ( 5781 مقاله ) برابری می کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: