به گزارش لیزنا، با تلاش Maria R. Traska.Linda Eschen اولین روز خود را به عنوان مسئول کتابخانه در مدرسهای مستقل در Livermore Valley (کالیفرنیا) که در سال 2004 افتتاح شده بود، آغاز کرد و جعبهها و کاتالوگها را باز کرد. مدرسهی تازهتأسیس دارای کتابخانهای از انواع کتابها بود که به گفتهی Eschen مجموعهای از کتب اهدایی توسط معلمان بود. از آن زمان Eschen کتابدار تماموقت کتابخانه برای 1085 دانشآموز شد و در عین حال بصورت آنلاین برای کسب گواهی کتابخانهای Cuesta College تلاش میکرد. وی دارای همکار یا دستیاری نیست. وی میگوید «من تنها کسی هستم که در کتابخانه مشغول به کار هستم».
معلمان و سرپرستان مربوطه مدرسهی مستقل Livermore Valley (LVCS: Livermore Valley Charter School) را نه سال پیش زمانیکه حوزهی مدارس محلی، دو مدرسهی موجود برای ثبتنام را در شهر بست، افتتاح کردند. سرپرستان و معلمان به برپایی دبیرستانی دخترانه که در سال 2010 افتتاح شد، کمک کردند. موسسهی آموزشی غیرانتفاعی Tri-Valley در سال 2005 افتتاح شد و بر دو مدرسهی مذکور نظارت میکند.
جنبش اصلاح آموزشی بر انتخاب مدرسه به عنوان بخشی کلیدی در [برنامهی] تقویت آموزش K-12 در ایالات متحده تأکید میکند. اصلاحطلبان اعلام میکنند برای موفقیت دانشآموزان در مدارس، آنها نیاز به انتخاب برنامهی آموزش دولتی با ساختار متفاوتی دارند که توسط محدودیتهای اداری مدارس دولتی سنتی محدود نشده باشد. استدلالکنندگان راهحل را در داشتن سرپرست یا گروه غیرانتفاعی دیگر یا در مواردی موجودیت ذینفع دیگری میبینند که با یک مدرسهی دولتی برای ایجاد مدرسهای جایگزین با ساختاری همراه با قوانینی کمتر دست و پا گیر نسبت به مدارس دولتی سنتی موجود قرارداد ببندد.
انجمن کتابخانه دقیقاً از عامل مستندی که کارایی دانشآموزان را در هر مدرسه بهبود میدهد، مطلع است: کتابخانهای دارای کتابهای مناسب که توسط حداقل یک کتابدار با تحصیلات دانشگاهی اداره شود. همانطور که با گذشت زمان و توسط محققان آموزشی مانند Stephen Krashen, Keith Curry Lannce و مرکز نتایج تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه استنفورد نشان داده شده است، یک کتابدار تحصیلکرده با منابع ناکافی نیز میتواند یادگیری را حتی برای ضعیفترین دانشآموزان تقویت کند.
با وجود موفقیت LVCS، تکثیر مدارس مستقل (با حضور بیش از 2.3 میلیون دانشآموز در سال تحصیلی 2013-2012 بر اساس گزارش ائتلاف ملی مدارس مستقل دولتی) با کتابخانهها در این مدارس همگام نیست. بازبینی کارکنان و مدارس وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده در سال تحصیلی 2008-2007 – یعنی تا اوایل ماه می- نشان داد حدود 92 درصد مدارس دولتی سنتی دارای کتابخانه هستند، اما فقط 51 درصد مدارس مستقل کتابخانه دارند. (نتایج هر چهار سال یکبار منتشر میشود، بر اساس زمانبندی، بازبینی 2012-2011 در ماه ژوئن منتشر میشود.)
کتابها در مقابل آجرها
مدارس مستقل در ایالت کلمبیا سنتی هستند. Peter MacPherson عضو سازمان سرپرستی مدارس دولتی Capitol Hill که گروهی سرپرستی در D.C است، میگوید «در D.C. بیشتر مدارس مستقل دارای کتابخانه نیستند و این مدارس فضای کافی را برای کتابخانه دارا نیستند». با وجود اینکه شماری از مدارس اخیراً از نظر فیزیکی بروز شدهاند و برای این بازسازی متحمل 63 میلیون دلار هزینه شدهاند، در سال تحصیلی 2013-2012 بدون حتی یک کتاب در کتابخانههایشان بازگشایی شدند و بسیاری از مدارس، امسال، چنین روشی را در پیش گرفتند. پولی برای مجموعهی اولیهی کتابها در کتابخانه تخصیص داده نشد.
Eschen بدون بودجهای از پیشتصویبشده برای کتابخانه کار میکند. وی میگوید برای سال تحصیلی 2012-2011، 2150 دلار توسط سرپرستان LVCS برای دانشآموزان جدید اهدا شده که کمی بیش از 1 دلار برای هر دانشآموز است. کتابخانه دارای شش لپتاپ برای استفادهی دانشآموزان است و برخی دانشآموزان سالهای بالاتر با توجه به موضوع آموزشی دارای لپتاپ شخصی هستند. موسسهی آموزشی Tri-Valley زمانبندی را برای استفادهی هر دو مدرسهی ابتدایی و دبیرستان دخترانهی خود از تسهیلات جدید تا انتهای ماه می انجام داده است. در پایان زمانبندی ساختمان جدید دارای زمینهای بازی و تسهیلات ورزشی علاوه بر کلاسهای درس و آزمایشگاهها برای 1300 دانشآموز و البته کتابخانهای خواهد بود که Eschen در آن بکار خود ادامه خواهد داد.
اما این موارد دارای تفاوت زیادی با آنچه در بسیاری از مدارس دولتی کالیفرنیا وجود دارد، نیست. Jane Lofton، رئیس انجمن کتابخانههای مدارس کالیفرنیا به تنهایی به عنوان معلم-کتابدار دارای مجوز و به صورت تماموقت در دبیرستان Mira Costa در Manhattan Beach کار میکند. Loftan با حدود 2400 نفر دانشآموز کلاسهای 9ام تا 12ام با مجموعهای از حدود 20000 کتاب و حق اشتراکهای دورهای و پایگاههای دادهی آنلاین، کاتالوگ آنلاین، 44 کامپیوتر که با شبکه به هم متصل هستند و یک اسکنر کار میکند. کتابخانه توسط گروه سرپرست-معلمان بنا نهاده شده و تاکنون چندین بار گسترش یافته است. بودجهی آن در سال تحصیلی 2013-2012 حدود 2400 دلار است. وی میگوید «به نظر میرسد خدمات ارائهشده در اینجا کاملاً مطلوب هستند، اما در واقع اینچنین نیست.» مدل استانداردهای کتابخانهی مدرسهی کالیفرنیا پیشنهاد یک معلم-کتابدار تماموقت دارای مجوز و یک دستیار کتابدار، همکار یا تکنیسین پارهوقت (36 ساعت در هفته) را برای هر 750 دانشآموز میدهد.
Stephen D. Krashen، متخصص آموزشی و پروفسور افتخاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در 10 می 2010 در نوشتهی خود برای وبلاگ هفتهی آموزشی بیان کرد این کیفیت مدرسه نیست که موجب ضعف کارایی دانشآموزان میشود، بلکه فقر موجب این امر میشود. وی در نسخهی خلاصهشدهی مطلب که در مجلهی انجمن New England Reading (2011، جلد دوم) منتشر شد خاطر نشان کند، مردم تصور میکنند مدارس ایالات متحده اصولاً با شکست مواجه شدهاند زیرا «دانشآموزان آمریکایی در امتحانات بینالمللی ریاضیات و علوم، موفقیت قابل ملاحظهای نداشتهاند. با این وجود تحقیقات نشان میدهند دانشآموزان آمریکایی از مدارس با هزینهی بالا که از خانوادههایی با درآمد بالا هستند، تقریباً در همهی کشورها در چنین امتحاناتی نمرات بالا کسب میکنند (Payne و Biddle، 1999؛ Bracy, 2009; Martin, 2009). نمرات کل در سطح متوسط به علت این است که ایالات متحده دارای درصد بالای کودکان فقیر است که بیش از 20 درصد است، در مقایسه با دانمارک که این عدد 3 درصد است.»
Krashen میگوید،کتابخانههای مدارس میتواند تنها منبع کتاب برای کودکان فقیر باشد، زیرا آنها دسترسی محدودی به کتاب در خانه یا اجتماعات خود دارند. وی میافزاید «دانشآموزان تأیید میکنند دسترسی کمتر به کتاب به معنای بدستآوردن مطالب محدودتر از طریق خواندن است که این حس را ایجاد میکند که مطالعهی شخصی ابزاری قدرتمند برای پیشبینی کسب اطلاعات از طریق خواندن است».
اصلاحطلبان آموزشی تأیید میکنند که انتخاب مدرسه و در نتیجه انتخاب مدارس مستقل رو به افزایش است. اما در مورد کتابخانهها در این مدارس، اینچنین نیست.
وی اضافه میکند «ما شواهد مناسبی داریم که کیفیت مطلوب کتابخانههای مدارس میتواند اثرات فقر را کاهش دهد. دو تحقیق اخیر یکی در کالیفرنیا و دیگری بین دانشاموزانی از 40 کشور نشان داده است که دسترسی به کتابخانهی مطلوب در مدرسه دارای اثر مثبت زیادی بر امتیازات امتحان خواندن است (Achterman, 2008; Krashen, Lee و McQuillen, 2010).»
نتیجهگیری Krashen این است که مدارس باید به صورت مستقل روی تغذیه، بهداشت و کتاب تمرکز کنند و بر اساس استانداردها و آزمایشات جدید اقدام نکنند.
شیکاگو شهر دیگری است که مقامات آن به شکل گستردهای در مدارس مستقل سرمایهگذاری کردهاند و بیشتر این مدارس بدون کتابخانه فعالیت میکنند. (اما همچنان برخی از مدارس دولتی سنتی از کمبود کتابخانهها رنج میبرند: سخنگوی مدارس دولتی شیکاگو Monique Bond در مقالهای به تاریخ 19 اکتبر 2010 در روزنامهی Chicago Sun-Times بیان کرد حداقل 160 عدد از 472 مدرسهی ابتدایی در شیکاگو در حال حاضر از کمبود کتابخانه رنج میبرند.) پس از بیش از 12 سال از پیدایش مدارس مستقل در ایالات ایلینویز، کارایی آموزشی دانشآموزان مدارس مستقل ایالتی همچنان به شکل قابل ملاحظهای کمتر از دانشآموزان مدارس دولتی سنتی است.
سازماندهی برای تغییر
وجود کتابخانهها در مدارس و سپس حضور سرپرستان برای دفاع از نتایج و حمایت از آنها کلیدی برای تغییر مثبت اثرگذار است. MacPherson میگوید سرپرستان ناحیهای بیشترین سهم را در کمک به ایجاد کتابخانهها دارند. زمانی که Kay Henderson مدیر ادارهی مدارس دولتی در سال 2012 پیشنهاد توقف کمک به کتابداران مدارس را در 58 مدرسه با تعداد دانشآموزان کمتر از 300 نفر ارائه داد، گروهی به رهبری وی، مدیریت DCPS را به انجام کار تحقیقاتی در کتابخانههای مدارس دولتی D.C منصوب کرده و خود را متعهد به ارائهی روشهای بهبود پیشنهادی در گزارش کارگروه در دسامبر 2012 کردند. با وجود اینکه کارگروه پیشنهاد وجود یک کتابدار تماموقت را در هر مدرسه ارائه داد، پیشنهاد فعلی Henderson محدود کردن مدارس با تعداد دانشآموزان کمتر از 400 نفر به داشتن یک کتابدار پارهوقت بود، در نتیجه موقعیت شغلی تعداد بیشتری از کتابداران مدرسهی تماموقت گرفته شد.
کتابخانههای مدارس ممکن است تنها منبع کتاب برای کودکان فقیر باشد، زیرا آنها دسترسی محدودی به کتابها در خانه یا اجتماعات خود دارند.
حدود 92 درصد مدارس دولتی سنتی دارای کتابخانه هستند، اما فقط 51 درصد مدارس مستقل دارای
MacPherson میگوید «کتابخانههای مدارس روی هم رفته دارای وضعیت نامساعدی هستند». «در حال حاضر، بودجهی اختصاصی برای کتابهای کتابخانه وجود ندارد» و مدرسه به صورت متوسط 17 تا 25 دلار به ازای هر دانشآموز به صورت سالانه برای کتاب هزینه میکند. این مقدار برای سرپرستان Captol Hill کافی نیست؛ هدف آنها برای هر کتابخانه داشتن 20-15 کتاب برای هر دانشآموز علاوه بر 40000 میزان حجم کتابخانهی کتابهای الکترونیکی و خوانندگان الکترونیکی علاوه بر حق اشتراک پایگاه داده برای کتابخانه است.
نظر MacPherson این است که آنها میتوانند به این مهم دست پیدا کنند. وی میگوید «ما برنامهی حمایتی بسیار موفقی داشتیم». گروه وی 4000 امضا را در دادخواستی علیه کاهش کتابخانههای پیشنهادی جمعآوری کردند و زمانیکه Henderson مجمع مدارس ایالتی را امسال زودتر برگزار کرد «ما ارائهای را در هر بخش مجمع داشتیم». گروه سرپرستان حمایت لازم را از حوزهی انجمن کتابخانهی ایالت کلمبیا و PTAهای محلی و نیز اتحادیهی معلمان به عمل آورد.
MacPherson نصیحت میکند کلید تغییر موثر «انتقال این حس مطلق است که میدان را ترک نکنید و به راه خود ادامه دهید». «فقط آستانهای از درد وجود دارد که مقامات انتخابشده میتوانند تحمل کنند» زمانیکه این مورد به فشار عمومی تبدیل شود، سرپرستان برای مدتی میتوانند آن را تحمل کنند، حتی اگر سیاستمداران محلی برای چندین سال آن را به درازا بکشند.
فارغ از اینکه با مدرسهی مستقل یا دولتی روبرو هستیم، چنین حمایتی توسط سرپرستان، عاملی مهم است. اینکه گروه سرپرستی D.C. چگونه تاکنون نتایج را ارائه داده است؛ Linda Eschen، کتابدار LVCS میگوید همکاری سرپرستان دلیل اصلی ایجاد و توسعهی کتابخانهی وی است. وی میگوید «در حال حاضر یک گروه سرپرستی وجود دارد که در حال گردآوری دادهها برای ارائهی بودجهی اختصاصی به کتابخانه به منظور خرید کتابهای تازه منتشرشده برای کتابخانهی ماست». «در حال حاضر، تنها بودجه برای خریدهای جدید از سازمان معلمان سرپرست ما تأمین میشود.»
MRIA R. TRASKA روزنامهنگار مستقل، مولف و وبلاگنویس شیکاگویی است.
ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری