تعيين استراتژي از سوي هيأت امريکايي در آستانه برگزاري ایفلا در سنگاپور

 به گزارش لیزنا، 16  آگوست 2013 يعني يک روز قبل از شروع کنگره سالانه ایفلا  (23-17 آگوست) در سنگاپور، قريب به 200 شرکت‌کننده امريکايي براي تعيين رئوس برنامه‌ها و تحولات رخ داده در کتابداري بين‌المللي در مرکز اجلاس Suntec گرد هم آمدند.

 

 

اين امر که سخنرانان به روند آينده مطالعات، اصطلاح «کتابخانه آنلاين» را اطلاق کردند، برنامه‌هاي کنگره حول محور استفاده از متخصصان جديد در کتابداري بين‌المللي، قرار داشت و يک امريکايي به رياست ایفلا منصوب شد،  همه نشانگر آن بود که امريکايي‌ها در پي تجديد سازمان در سال آتي هستند. رئيس کميته برگزاري کنگره، الن ِان جی، نيز ضمن اشاره  به آب و هواي حارّه‌اي سنگاپور و دستگاه‌هاي تهويه توقف‌ناپذير مراکز خريد آن، حضور شرکت‌کنندگان امريکايي را به اين منطقه خيرمقدم گفت و از سر شوخي بيان داشت که اين شهر-کشور جزيره‌اي" دو فصل دارد: زير سقف و در هواي آزاد".  

 

 

  ایفلا 2013 اولين کنگره ای است که محل برگزاري آن يک مرکز خريد است

 

کنگره جهانی کتابداري و اطلاع‌رساني (WLIC) که برگزارکننده آن فدراسيون بين‌المللي انجمن ها و مؤسسات کتابداري هستند و به آن ایفلا اطلاق مي‌شود، به عنوان مهم‌ترين و متنوع‌ترين کنگره کتابداري در سطح بين‌المللي زبانزد همگان است. هفتاد و نهمين گردهمايي سالانه آن در سنگاپور نيز بي‌شک اولين کنگره ای است که محل برگزاري آن يک مرکز خريد است. Suntec که به عنوان مرکزي براي برگزاري نمايشگاه ها و اجلاس هاي بين‌المللي تدارک ديده شده است بخشي از يک مجتمع عظيم است که هر گونه فروشگاه زنجيره‌اي و بوتيک سطح بالاي قابل تصور را در خود جاي داده است.

 

 

 

 

 

 

انتصاب دونا شيدر، مدير مالي فعلي ایفلا، به سمت رياست فدراسيون براي دوره دو ساله

 

مهم‌ترين خبر براي شرکت‌کنندگان امريکايي انتصاب دونا شيدر، مدير مالي فعلي ایفلا، به سمت رياست فدراسيون براي دوره دو ساله 2017-2015 بود. با اعلام نتيجه رأي‌گيري در ماه ژوئن،‌ شيدر پس از رابرت ودگوورث، که رياست ایفلا  را در سال هاي 1991 تا 1997 بر عهده داشت، اولين امريکايي است که به چنين سمت عالي نائل شده است. شيدر ضمن اشاره به اين نکته که ایفلا از بنيه مالي خوبي برخوردار است، اعلام داشت که روند آينده مطالعات، موضوعي است که در خلال جلسات کنگره مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

آغاز فعالیت کتابخانه آنلاين ایفلا در کنگره امسال

 

آن اوکرسون، دبير کميته تخصصي ایفلا نيز توجه جلسه را به دوچيز معطوف داشت: اول کتابخانه آنلاين ایفلا که در کنگره امسال فعاليت خود را آغاز کرد و دوم تشکل اخير گروه‌هاي با علائق خاص برگزارکننده يک گردهمايي سازماني در سنگاپور هستند. اکرسون حضور شرکت‌کنندگان امريکايي را به "شهر شيرها" که معادل "سنگاپور" در زبان انگليسي است، خوشامد گفت و به قياس حرفه کتابداري با مرليون افسانه اي که نگهبان نمادين سنگاپور محسوب مي‌شود، پرداخت.  در همين اثنا، شرکت‌کننده روسي، ارينا تروشينا، در حضور هيأت امريکايي جايزه ويژه‌اي را براي قدرداني از همکاري کريستي کنوتز با کتابداران روسي و کارآمدي‌اش به او اعطا کرد.

 

 

 

 

ديگر سخنرانان جلسه راسل لينچ، رئيس شاخه II کميته تخصصي ایفلا ، اينگريد پرنت، رياست کنوني ایفلا از کانادا، جانيس پيلچ، نماينده امريکا در کميته حق نسخه‌برداري و ديگر مسائل حقوقي ایفلا، نانسي گوئين، لويدا گارسيا-فبو و لين روداسيل، همگي در مورد اهميت مشارکت متخصصان جديد و جوان در کتابداري بين‌المللي اظهاراتي بيان داشتند. روداسيل رئيس کميته آزادي دسترسي به اطلاعات و آزادي بيان بر اين موضوع تأکيد داشت که فدراسيون از طرح هاي پيشنهادي سودمند استقبال خواهد کرد. گارسيا-فبو نيز گزارش مختصري از برنامه ‌هاي رهنموددهنده کنگره براي  مشارکت متخصصان جوان ارائه داد، و گوئين بر مشارکت فعال درInternational Library Leaders Program  تأکيد ورزيد.  

 

 

در پايان جلسه به رياست ديکسي جانسون، رئيس انجمن کتابخانه‌هاي پزشکي، انجمن کتابداران چيني-امريکايي در محل  يک رستوران معروف در سنگاپور به شمار مي‌رود، ميزبان شرکت‌کنندگان بود.

 

 

لازم به ذکر است، به طور معمول در گردهمايي ایفلا که هر سال در شهرهاي متفاوت برگزار مي شود، حدود سه الي چهار هزار نفر از سراسر دنيا شرکت مي کنند. در کنگره سال گذشته که در هلسينکي برگزار شد 4100 متخصص از 114 کشور شرکت کردند. تعداد شرکت‌کنندگان درکنگره سال جاري از اين تعداد نيز فراتر خواهد رفت. نمايندگان کنگره جهانی کتابداری 2014 با وعده پذيرايي و نويد رويدادهاي فرهنگي، هيأت امريکايي را به شرکت در اين کنگره که در ليون فرانسه برگزار خواهد شد ترغيب کردند.    

 

 

این گزارش توسط لئونارد کنيفل، نويسنده و کتابدار ساکن شيکاگو تهیه شده است. او ويراستار و ناشر کتاب American Libraries است.

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری