ایفلا بیانیه‌ای درباره «کتابخانه ها و توسعه» صادر کرد

 

به گزارش لیزنا، ایفلا خشنود است که انتشار اعلامیه درباره کتابخانه­ها و توسعه را اعلام می­کند. هیأت اداره کننده ایفلا این بیانیه را در 16 آگوست 2013 به تصویب رساند.

 

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

دسترسی به اطلاعات یکی از حقوق اساسی انسانی است که می­تواند چرخه فقر را در هم شکسته و از توسعه پایدار پشتیبانی کند. در بسیاری از جوامع کتابخانه تنها جایی است که افراد می­توانند در آن به اطلاعاتی دست یابند که به ارتقاء تحصیلات آنها، توسعه مهارتهای تازه، یافتن شغل، ایجاد کسب و کار، آگاهی از تصمیمات مربوط به کشاورزی و بهداشت یا کسب دیدگاههایی درباره مسایل زیست محیطی کمک کند. فراهم ساختن دسترسی به اطلاعات در تمام اشکال و نیز ارائه خدمات و برنامه­هایی که نیازهای اطلاعاتی را در یک جامعة در حال تغییر و پیچیدگی روزافزون را پاسخ می­دهد، نقش منحصر بفرد کتابخانه­ را شریک مهمی در توسعه ساخته است.

 

 

از آنجا که سازمان ملل به سمت تأسیس چارچوبی برای هدایت توسعه در سطح جهان برای سال­های پس از 2015 پیش می­رود، ایفلا از تمام افراد ذی­نفع برای شناسایی این کتابخانه­ها، در هر بخش از جهان دعوت به عمل می­آورد، این امر می­تواند مکانیزم قابل اعتمادی برای ایجاد زیربنایی برای انجام برنامه­های توسعه پایدار باشد. ایفلا تأکید می­کند که:

 

 

 

کتابخانه­ها فرصتی برای همگان فراهم می­سازند

کتابخانه­ها در همه جا از حومه و داخل شهرها تا دانشکده­ها و محل کار بنا می­شوند. کتابخانه­ها به تمام مردم صرف نظر از نژاد، ملیت یا مبدأ قومی، جنسیت یا گرایش جنسیتی، سن، معلولیت، ناحیه، شرایط اقتصادی یا باورهای سیاسی خدمات ارائه می­کنند. کتابخانه­ها از جمعیت­های آسیب­پذیر و به حاشیه رانده شده حمایت می­کنند و به آنها کمک می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند هیچ کسی از فرصت­های اقتصادی و حقوق انسانی محروم نمانده است.

 

 

کتابخانه­ها افراد را در توسعه و پیشرفت خاص خودشان توانمند می­سازند

کتابخانه­ها جامعه­ای را پی می­ریزند که در آن افرادی با هر سابقه بتوانند چیزی بیاموزند، خلق کنند و نوآوری به خرج دهند. کتابخانه­ها از فرهنگ خواندن و نوشتن پشتیبانی می­کنند و تفکر انتقادی و جستجوگری را تقویت می­کنند. از طریق کتابخانه­ها، افراد می­توانند به قدرت فناوری و اینترنت برای ارتقاء زندگی و جوامع خود دست پیدا کنند. کتابخانه‌ها از حقوق کاربران در دسترسی به اطلاعات در یک محیط امن حفاظت می­کنند. کتابخانه­ها به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نهادهای فراگیری هستند. آنها می­توانند به تمام افراد کمک کنند تا با مؤسسات عمومی که نیاز به دسترسی به خدمات دارند تعامل داشته باشند و می­توانند به عنوان شاهراهی برای مشارکت اجتماعی و خدمات دولت الکترونیک جدید عمل کنند.

 

 

کتابخانه­ها ارائه کننده دسترسی به دانش جهانی هستند

کتابخانه­ها بخش اساسی از زیرساخت حیاتی هستند که از رشد آموزش، اشتغال و جامعه پشتیبانی می­کنند. این نهادها دسترسی ارزشمند و مناسبی را به تمام اشکال اطلاعات ارائه می­کنند، خواه این اطلاعات به صورت نسخه خطی، چاپی، صوتی تصویری یا دیجیتال باشد. کتابخانه­ها می­توانند از یادگیری رسمی، غیررسمی و مادام­العمر، ارائه خاطرات مردم، دانش سنتی و بومی و فرهنگ ملی و میراث علمی پشتیبانی می­کنند. وقتی سیاست­های ملی توسعه و بهبود مخابراتی را مد نظر قرار داده باشد و شبکه­هایی با پهنای باند وسیع و سرعت بالا را در نظر داشته باشد، کتابخانه­ها شرکای طبیعی برای ارائه دسترسی عمومی به فناوریهای اطلاع­رسانی و ارتباطی (ICT) و منابع اطلاعات بر روی شبکه به شمار می­روند.

 

 

کتابخانه­ها فراهم کننده راهنماهای تخصصی هستند

کارکنان کتابخانه­ها آموزش می­بینند و می­توانند واسطه­های مورد اعتمادی باشند که برای راهنمایی افراد به سمت اطلاعاتی که در حال جستجوی آن هستند اختصاص داده شوند. کتابخانه­ها آموزش و پشتیبانی را از رسانه­ها ارائه کرده و سواد اطلاعاتی لازم برای درک بهتر و مشارکت در جامعه اطلاعاتی را برای آنها مردم فراهم می­سازند. همچنین ناظران فرهنگی هستند که متصدی و ارائه کننده دسترسی به میراث فرهنگی هستند و از ایجاد هویت پشتیبانی می­کنند.

 

 

کتابخانه­ها بخشی از جامعه­ای با ذی­نفعان چندگانه هستند

کتابخانه­ها به صورت مؤثر با بسیاری از گروه­های مختلف ذی­نفع در موقعیت­های متنوع کار می­کنند. آنها برنامه‌ها و خدماتی را در کنار دولت­های محلی و ملی، گروه­های جامعه، خیریه­ها، صندوق­های سرمایه و شرکت‌های خصوصی و تعاونی ارائه می­کنند. کتابخانه­ها کنشگران چابکی هستند که می­توانند در کنار دیگران در دولت­ها، جامعه مدنی، کسب و کار، جامعه دانشگاهی و فناوری برای کمک به دستیابی به اهداف سیاست­ها کمک کند.

 

 

کتابخانه­ها باید در چارچوب­های سیاست توسعه شناسایی شوند

 از آنجا که کتابخانه­ها نقش طبیعی در ارائه دسترسی به محتوای اطلاعات و خدمات شبکه­ای که توسعه پایدار را پی‌ریزی می­کند دارند، سیاست­گذاران باید مشوق تقویت و تدارکات کتابخانه­ها و استفاده از مهارتهای کتابخانه­ها و دیگر کسانی باشند که با اطلاعات کار می­کنند تا به حل مشکلات توسعه در سطوح جامعه کمک کند.

 

 

بنابراین ایفلا سیاست­گذاران و دست اندرکاران توسعه را تشویق می­کند از این منابع قدرتمند موجود استفاده کرده و اطمینان حاصل کنند چارچوبی را که برای توسعه پس از سال 2015 در نظر گرفته­اند از این ویژگی­ها برخوردار باشد:

  • شناسایی نقش دسترسی به اطلاعات به عنوان عنصر اساسی که از توسعه پشتیبانی می­کند
  • اذعان به نقش کتابخانه­ها و کتابخانه­ها به عنوان عواملی برای توسعه
  • تشویق به پشتیبانی کشورهای عضو سازمان ملل متحد از پی­ریزی چارچوب اطلاعات
  • ارائه کننده توسعه به شبکه­ها، منابع اطلاعات و منابع انسانی مانند کتابخانه­ها و دیگر نهادهای عام­المنفعه

 

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری