گسترش قانون حریم خصوصی برای کتاب­های الکترونیکی

به گزارش لیزنا، در حالی که از حریم خصوصی همچنان به عنوان مسأله­ای در سطح ملی یاد می­شود، دست کم دو ایالت (آریزونا و نیوجِرسی) گام­هایی را در جهت گسترش قوانین حریم خصوصی کتابخانه­های خود برای کتاب­های الکترونیکی برداشته­اند.

 

لایحه­ی  2165مجلس آریزونا (Arizona House Bill 2156) که در ماه آوریل به تصویب رسید، کتاب­های دیجیتالی و پرونده­های الکترونیکی را به قانونِ حریم خصوصیِ فعلی ایالت اضافه کرده و تصریح می­کند چنانچه کسی اطلاعات مربوط به فعالیت­های کتابخانه­ای فردی را منتشر کند، به تخطی از قانون متهم خواهد شد.

 

نماینده­ی آریزونا، باب رابسون می­گوید: «سال­هاست که به دلایل مختلف با مسأله­ی حریم خصوصی اینترنتی از جمله سرقت هویت سر و کار داشته­ایم». رابسون به همراه نماینده­­ای به نام جِف دایِل و سناتور جان مک­کومیش، این لایحه را تقدیم مجلس کردند. «از منظر حریم خصوصی، کتابخانه‌ها همواره تقدس خود را حفظ کرده­اند. ما می­خواهیم به مردم این اطمینان را بدهیم که آنچه را در کتابخانه می­خوانند یا به آن دسترسی دارند، به عنوان موضوعی که تنها به خودشان مربوط است باقی خواهد ماند.»

 

علاوه بر این، رابسون نگرانی خود را در مورد موسساتی که قادر به ردیابی اطلاعات مراجعه‌کنندگان به کتابخانه در مورد استفاده از کتاب­های الکترونیکی یا خرید و فروش این اطلاعات در آینده می­باشند، بیان می­کند. «چه کسی و به چه دلیل اطلاعات مرا در اختیار دارد؟ شما به این دلیل به کتابخانه نمی­روید که اطلاعات مربوط به فعالیت­هایتان را در اختیار موسسات قرار دهید.»

 

«انجمن کتابخانه­های آریزونا از تلاش­های نمایندگان مجلس (دایِل، رابسون و مک­کومیش) به دلیل تلاش­هایشان در پشتیبانی از لایحه­ی حمایت از آزادی اندیشه قدردانی می‌کند.» (بِرِندا براون، رئیس کمیته قانونگذاری انجمن کتابخانه­های آریزونا). انجمن کتابخانه­های آریزونا فعالانه از این لایحه حمایت کرد و فرصت یافت تا به بررسی و پیشنهاد زبانی خاص بپردازد که در نسخه­ی نهایی این لایحه گنجانده شد.»

 

در نیوجِرسی، قانون حریم خصوصی خوانندگان (A-3802) که برای حفظ حریم خصوصی خوانندگان کتاب­های چاپی و الکترونیکی پا را از کتابخانه­ها هم فراتر می­گذارد، در ماه فِوریه توسط دو نماینده مجلس به نام­های بِنجی ای. ویمبِرلی و میلا اِم. جِیسی مطرح شد.

 

این لایحه ریشه در علاقه­ی جِیسی به کتابخانه­ها و نقش مهمی که در جوامع ایفا می­کنند، داشت.

 

جِیسی اظهار می کند: «کتابخانه­ی ما (کتابخانه عمومی South Orange)، حتی لیست کتاب­هایی را که مراجعین به کتابخانه آنها را بررسی می­کنند، نگه نمی­دارد. مطالب خواندنی با هر فرمت دیگری که باشند سزاوار چنین حفاظتی هستند.»

 

طبق گفته­ی جِیسی، بر اساس متمم اول قانون، هر کسی می­تواند به یک کتابفروشی مستقل یا زنجیره­ای مراجعه کند، برای مطالب خواندنی پول نقد بپردازد و هویتش ناشناخته باقی بماند – کتابخانه­ها در این زمینه نباید تفاوتی با آنها داشته باشند.

 

جِیسی می افزاید: «با تغییر فن­آوری، تغییرِ قوانین برای حصول اطمینان از اینکه هیچ راه گریزی به طور ناخواسته ایجاد نشود که به واسطه­ی آن به حریم خصوصیِ فرد لطمه وارد شود، امری است مهم. کتابخوانی موضوعی است که از این حیث جایگاه بسیار مهمی را دارا می­باشد.»

 

طبق گفته­ی آیلین اِم. پالمِر، رئیس انجمن کتابخانه­های نیوجرسی، در حالی که کمیته­ی سیاست عمومی انجمن کتابداری نیوجِرسی فرصت بررسی وضع این قانون را به تفصیل نداشته است، ارزیابی مقدماتی‌شان آن است که این لایحه تاثیرِ مثبتی بر حفاظت از حریم خصوصی خوانندگان خواهد داشت.

 

در این زمینه ایالت­های آریزونا و نیوجِرسی از ایالت کالیفرنیا الگوبرداری کرده­اند. این ایالت در سال 2011 قانون حفظ حریم خصوصی خوانندگان را به تصویب رسانید و حفاظت از سوابق کتابخانه‌ای را تا خرید کتاب­های چاپی و الکترونیکی گسترش داد. علاوه بر این، قانون کالیفرنیا شامل الزاماتی است از قبیل هر گونه افشا به سازمان­های دولتی و اجرای قانون، احتمال جریمه 500 دلاری و ماده­ای که بر طبق آن هیچ شواهد به دست آمده‌ای ناشی از تخطی از این قسمت نباید در هیچ اقامه دعوایی اعم از مدنی، اداری و انواع دیگر مورد قبول قرار گیرد.

 

اگرچه پیش از آنکه درز اطلاعات آژانس امنیت ملی به موضوعی خبری در سطح بین‌اللملی تبدیل شود لایحه آریزونا در دستور کار قرار داشت، رابسون اینگونه توضیح می­دهد که این لایحه مشکلی در ورود به قوه­ی مقننه و کسب حمایت هر دو حزب را نداشت. رابسون می­گوید که وی می‌خواسته در حصول اطمینان از اینکه دولت اطلاعات مردم را افشا نمی­کند نقشی کُنِش­گرایانه ایفا نماید.

 

«در مورد کتاب­های الکترونیکی هم به همین شکل باید باشد. امیدوارم دیگر قانونگذاران گامی در این راستا برداشته و به این لایحه توجه کنند. این قانون برای حفاظت از کتابخانه­ها قانون بسیار خوبی است.»

 

این گزارش توسط مریم پِرا درشماره جولای و آگوست 2013 مجله کتابخانه های امریکایی نوشته شده است.

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری