کد خبر: 1336
تاریخ انتشار: شنبه, 11 ارديبهشت 1389 - 09:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

لزوم بازنگری اساسی در نظام آموزشي رشته علوم کتابداری و اطلاع­ رسانی

از مشخصات آموزش اثر بخش در حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی، اصلاح برنامه­ های درسی و بهبود روش­های آموزش با تأکید بر رویکرد تلفیقی و بین رشته­ ای در برنامه­ ریزی درسی رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی و دانش­ مدار و کاربر محور شدن ساختار آموزشی و توجه به پژوهش در نظام آموزشی ؛ مورد تأکید است.

 

زینب غیوری، دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، گفت: رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی به دلیل میان­ رشته ­ای بودن و ارتباطی که با سایر علوم دارد، به تبعیت از دگرگونی و تکامل در هریک از علوم مرتبط دچار تحول خواهد شد، همچنین فناوری­ های اطلاعاتی و ارتباطی هم تغییرات روزافزونی را در رشته ایجاد خواهند کرد.

 

 

 

نگارنده پایان نامه "بررسي ديدگاه جامعه کتابداري و اطلاع رساني در خصوص تغيير درحوزه­ هاي عنوان، محتوا و آموزش رشته" افزود: همزمان با رشد سریع فناوری ­های اطلاعاتی و ارتباطی، به روز کردن دانش و آموزش مهارت­ها به یک امر مداوم تبدیل شده است و گروه­ های کتابداری و اطلاع­ رسانی بر آن شده ­اند تا اهدافشان، برنامه تحصیلی و ساختار آموزش خود را در جهت برآوردن نیازهای عصر جدید تغییر دهند. در واقع توسعه آموزش و برنامه­ های آموزشی در زمینه علوم کتابداری و اطلاع­ رسانی به موضوعی برای بحث های بین­ المللی تبدیل شده است.

دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: آموزش دانشگاهي كتابداري جديد، با مقطع كارشناسي ارشد از سال 1345 در ايران آغاز شد، و در طی این دوره تغییرات، تضادها و تناقضات زیادی را پشت­ سر گذاشته است و امروزه آموزش کتابداری و اطلاع­ رسانی با چالش­ های جدیدی مواجه است كه بخش قابل توجهي از اين مشكلات و چالش­ ها، مشترك تمامي رشته­ هاي دانشگاهي و برخاسته از نظام آموزشي است و بخش ديگر آن ويژه رشته کتابداری است که به دلیل ماهیت بين­ رشته­ اي­ و رابطه نزديكي که با رشته ­هاي كامپيوتر، ارتباطات، زبان­شناسي و اصطلاح شناسي و ... دارد، به وجود آمده است و به دلیل ماهیت بین­ رشته ­ای بايد بتواند در زمينه وسيع­تري رشد يابد و با تمامي رشته ­هاي دانشگاهي ارتباط داشته باشد، ولي متأسفانه چنين نيست. در واقع نظام آموزشي رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی با نارسايي­ ها و كاستي­ هاي قابل توجهي مواجه است كه مي­ توان چنين ذكر كرد:

روز­آمد نبودن برنامه درسی، نارسايي برنامه درسي از جهت آموزش تخصص­ ها و مهارت­ هاي لازم و هماهنگ با نيازهاي زمان، فقر منابع و تجهيزات، عدم توجه و تأكيد لازم بر پژوهش، وابستگي به دانشكده­ هاي علوم انساني و علوم تربيتي و شيوه گزينش دانشجو، عدم وجود نظارت و ارزیابی صحیح از عملکرد گروه های آموزشی، عدم استفاده از شیوه­ های نوین در آموزش متناسب با تحولات رشته و نیازهای بازار کار، سنتي بودن ساختار آموزشي، منحصر بودن امكانات برخي گروه هاي آموزشي به مواد چاپي و در نهایت رعایت نشدن تخصص اساتيد در انتخاب دروسي كه تدريس مي­كنند.

وی در پاسخ به اینکه ویژگی های نظام آموزشی اثربخش در رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی چیست گفت:

با توجه به چالش های آورده شده در قسمت پیشین که نشان­ دهنده مشکلات در نظام آموزش کتابداری و اطلاع­رسانی ایران می­ باشد، برای بهبود وضعیت کنونی برخی از مشخصات آموزش اثر بخش در حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی آورده

می­ شود:

1. همگام شدن نظام آموزشی رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی با تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناوری؛

2. توانایی تطابق سریع دانش ­آموختگان رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی با نیازهای بازار­کار از طريق گسترش ارتباط و همکاری میان گروه­ های کتابداری و اطلاع­ رسانی و مراکز پژوهشی رشته با جامعه، بهره­ گیری از کمک­های مالی جامعه در امر تحقیقات و توجه بیشتر به پژوهش های نظری؛

3. پیوند برنامه های کتابداری و اطلاع­رسانی با نیازهای جامعه، دستگاه­های دولتی و آشنا کردن دانشجویان با فرصتهای شغلی در بخش­های دولتی و خصوصی؛

4. برنامه ­ریزی و اجرای دوره­های کارشناسی ارشد و دکتری با تأکید بر پژوهش ­محوري و توسعه و خلق دانش و توسعه مهارت های مورد نياز؛

5. اصلاح برنامه­ های درسی و بهبود روش­های آموزش با تأکید بر رویکرد تلفیقی و بین رشته­ ای در برنامه­ ریزی درسی رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی؛

6. سازماندهی محتوای برنامه­ های درسی با تاکید بر روش­های فعال در آموزش و یادگیری؛

7. برنامه­ هاي آموزشي علوم كتابداري و اطلاع­ رساني بايد روي جهاني­ سازي آموزش اين رشته از طريق توسعه استانداردهاي بين­ المللي كه همكاري بين گروه­ ها و دانشكده­ هاي كتابداري را تشويق مي­ كنند، تأكيد كنند؛

8.  بهره ­گیری از روشهای یادگیری مبتنی بر شبکه (Web-based Learning)؛

9.محتواي درسي به­ گونه ­اي باشد تا فارغ­ التحصيلان درك كاملي از سازماندهي دانش و بازيابي آن و دانش كاملي از فراهم­ آوري مواد و سازماندهي آنها (از هرنوع) كسب كنند. همچنين بايد قادر به درك و تجزيه و تحليل هستي­ شناسي سيستم­ هاي مختلف باشند؛

10. یکسان شدن امکانات آموزشی گروه های مختلف.

شایان ذکر است زینب غیوری از پایان نامه خود با عنوان "بررسي ديدگاه جامعه کتابداري و اطلاع رساني در خصوص تغيير درحوزه هاي عنوان، محتوا و آموزش رشته" به راهنمایی دکتر محمد حسن زاده در بهمن ماه 1388 با درجه عالی دفاع نموده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: