کد خبر: 1459
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1389 - 16:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری بزرگداشت چهلمين سال تأسيس آرشيو ملي ايران در گنجينه اسناد ملي

مراسم بزرگداشت چهلمين سال تأسيس آرشيو ملي ايران همزمان با 17 ارديبهشت روز اسناد ملي صبح امروز در محل گنجينه اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد .

به گزارش لیزنا به نقل از وب سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ،علی اکبر اشعری مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين مراسم با اشاره به همکاری صمیمانه مردم با اين سازمان گفت : خوشبختانه امروز با همکاری خوب مردم بخش عظیمی از اسناد کشور سامان یافته است که مجموعه این اتفاق مربوط به همکاری همکاران سازمانی ، مردم و قانونی که40سال پیش تصویب شده بوده است.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور به طرح جامع اسناد ملي اشاره كرد و افزود: چند سال پیش طرح جامع اسناد ملی مطرح شده بود که در صورت تحقق آن، انجام امور تخصصي اسناد در محل صدور سند شکل می‌گیرد و با این اقدام ، دسترسی به اسناد آسان تر می‌شود.

اشعري با اشاره به اینکه آیین نامه اسناد ملی علیرغم اینکه سال‌ها پیش تصویب شده بود ولی اجرایی نمی‌شد، افزود: خوشبختانه امروز با توجه به رویکرد دولت، آیین نامه اجرای اسناد ملی به تصویب رسیده است و در حدود یک ماه پیش با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور به فعاليت هاي ديگري كه برای حفظ و حراست از اسناد ملی نیاز است اشاره كرد و گفت : از جمله این اقدامات، ساماندهی افراد متخصص در بخش آرشیو است؛ چرا که امروز نیروهایی که در بخش آرشیو کار می‌کنند، متاسفانه به صورت تخصصی علم این کار را نمی‌دانند.

وی افزود :خوشبختانه وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري آموزش عالی رشته آرشیو را تصویب کرده و ما به دنبال پرورش نیروهای تخصصی در این زمینه هستیم تا این نقص را به سرعت برطرف کنیم.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي افزود : با همت مديران بخشهاي مختلف اميدواريم آرشيوهاي کشور ساماندهي شده و کار گردآوري وپردازش اسناد به سرعت پيش رود.

همچنین در ادامه این نشست، دكتر امیر مسعود شهرام نیا؛ معاون اسناد ملی سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد تاسیس آرشیو ملی ایران است، گفت: در نظر داریم با شعار "آرشیو برای همه" بحث جمع آوری اسناد ملی را به صورت جدی پیگیری کنیم.

معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي افزود : امروزه بسیاری از اسناد ملی کشور نزد مردم و دستگاههاي دولتي است که باید با اطلاع رسانی دقیق این اسناد را جمع آوری کنیم.
دكتر شهرام نيا با بیان این که در حاشیه این مراسم  نمایشگاهی از نقاشی‌های ناصر الدین شاه و مطبوعات دوره قاجار را برگزار کرده‌ایم، گفت: همچنین قصد داریم نمایشگاهی در سالروز اشغال نظامی ایران در سوم شهریور با همکاری وزارت امور خارجه برگزار کنیم.


وی دیگر برنامه های این سازمان به مناسبت چهلمين سال تأسیس آرشيو ملی را تدوین و ساماندهی مناسب اسناد عنوان کرد و افزود : برگزاري دومين همايش ملي آرشيو براي همه از جمله اقدامات مهم و علمي براي بزرگداشت چهلمين سال تأسيس آرشيو ملي ايران است.

محمدباقر خرمشاد؛ معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه نيز در اين مراسم گفت: آنچه به عنوان اسناد ملی امروز در ایران نگهداري مي شود هویتی است که نه تنها هویت ایرانی است بلکه بخشی از هویت بشریت است.
وی ادامه داد: ایران اسلامی با توجه به قدمت دو هزار و 500 ساله خود بخشی از هویت بشر امروز را تشکیل می‌دهند و این اهمیت اسناد ملی ایران را بیشتر می‌کند.


معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به چهلمین سالگرد تاسیس آرشیو ملی ایران باید به بحث پژوهش بر روی اسناد ملی توجه ویژه ای شود.


وی ادامه داد: امروز باید طوری تلاش کنیم که تحقیق و سند پژوهی سرلوحه فعاليت هاي علمي قرار گیرد چراکه پژوهش در زمینه اسناد به تقویت هویت ایرانی می‌افزاید.


خرمشاد با اشاره به وجود سه میلیون دانشجو در کشور گفت : با وجود اين تعداد دانشجو و توجه به اين امر كه نیمی از آنها در رشته هاي علوم انسانی تحصیل می‌کنند امیدواریم فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي بر پايه سند پژوهی  نيز ارتقاء يابد و در این زمینه پیشرفت علمی خوبی داشته باشیم.

غلامرضا عزیزی؛ رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دبير اجرايي دومين همايش ملي آرشيوي ايران نيز در اين مراسم از تأييد 45 مقاله ارائه شده به اين همايش خبر داد و گفت: قرار است 20 مقاله به صورت سخنرانی و 25 مقاله به صورت مكتوب در این همایش عرضه شود.

همچنین در این مراسم از 5 دستگاه برتر در زمینه همكاري با آرشيو ملي كشورمان از جمله وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشورو شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تقدير شد .

تجليلي از استاد محمد حسن گنجی؛ پدر علم جغرافیایی نوین ایران به عنوان اهداگر نمونه اسناد در سال 1388 نيز از ديگر برنامه هاي مراسم بزرگداشت چهلمين سال تأسيس آرشيو ملي ايران بود.

پس از اين مراسم نيز نمايشگاه اسناد مطبوعات دوره قاجار و اسناد و مصاحبه تاريخ شفاهي نصرت الله خازني افتتاح و از نقاشي هاي ناصرالدين شاه قاجار رونمايي شد .

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: