بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان افتتاح شد

 

به گزارش لیزنا،  معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: نابینایان می‌توانند در بیشتر حرفه‌ها حضور فعال داشته باشند و وظیفه دولت‌ها نیز این است که به نیازهای این قشر توجه ویژه داشته باشند.

 

 فرج‌الله خبیر در مراسم افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان اظهار کرد: به نابینایان به عنوان افراد کم‌توان نگاه نمی‌کنیم، بلکه افرادی هستند که همه توانایی‌ها را به نحو احسن دارند.

 

وی افزود: کم‌بینا و نابینا بودن این افراد موجب نمی‌شود که در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضور نداشته باشند.

 

خبیر گفت: نابینایان می‌توانند در بیشتر حرفه‌ها حضور فعال داشته باشند و وظیفه دولت‌ها نیز این است که به نیازهای این قشر توجه ویژه داشته باشند.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه در امورات شهری نیز باید به مسائل نابینایان و کم‌بینایان توجه شود، تصریح کرد: البته در حوزه مسائل شهری مشکلات جدی داریم و باید این مشکلات را رفع کرد.

 

وی ادامه داد: همان‌گونه که در این حوزه پیگیری‌های لازم انجام شده و ثمراتی نیز داشته، در سایر حوزه‌ها نیز باید امکاناتی فراهم شود که شاهد حضور نابینایان در حوزه‌های دیگر باشیم.

 

حقوق کودکان موضوعی جهانی و همیشگی است

 

در بخشی در این مراسم مهتاب كرامتي، سفیر  کمپین کودکان امید و سفیر یونیسف اظهار داشت: حقوق کودکان موضوعی جهانی و همیشگی است و همه ما باید به فکر فراهم آوردن امکانات آموزشی و تحصیلی برای همه کودکان باشیم.

 

 مهتاب كرامتي در مراسم افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان، گفت: من به عنوان عضوی از این جامعه زمانی احساس خوشبختی و رضایت خواهم کرد که بتوانم مفید و ثمربخش باشم.

 

 وی با بیان اینکه همیشه دغدغه کودکان را داشتم و تلاش کردم در حد توانم به پیشرفت و بالندگی آنها کمک کنم، افزود: همین موضوع برایم انگیزه ‌ای شد تا با افتخار همراه کودکان امید شوم؛ پروژه ‌‌ای که یکی از موفق‌ترین و هدفمند‌ترین فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در کشورمان است و تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است.

 

 کرامتی، تصریح کرد: بر این باورم که حقوق کودکان موضوعی جهانی و همیشگی است و آموزش و رشد کودکان نگرانی همه ماست و هر گونه تلاشی در جهت تحقق آن‏ ارزشمند خواهد بود چرا که آینده از آن کودکان است و دنیای فردا با دستان آنها ساخته می ‌شود.

 

 وی با اشاره به اینکه همه ما باید به فکر فراهم آوردن امکانات آموزشی و تحصیلی برای همه کودکان باشیم، اضافه کرد: کودکان دلبندی که مخاطبان اصلی کتابخانه‌های گویا هستند حق بیشتری بر گردن ما دارند و ما باید عنصر خیال، امید، لذت و فرصت رشد را به آنها هدیه دهیم.

 

 وی با بیان اینکه بیایيد دنیایی پر از تصویر و رنگ و نور را برای فردای کودکان ‌مان بسازیم، عنوان کرد: من به عنوان سفیر کمپین کودکان امید با افتخار اعلام می ‌کنم که کوچکترین اقدام برای این کودکان گرانقدر و ارزشمند است.

 

 سفیر کمپین کودکان امید، یاد آور شد: همین جا از اصحاب رسانه، فعالان کسب و کار و دوستداران حوزه کودک دعوت می ‌کنم تا در ساختن دنیایی پر از امید و نقش و خیال برای عزیزان‌ مان مشارکت کنید و همراه کودکان امید باشید.

 

 وی با اشاره به اینکه فرقی نمی ‌کند چه کاره باشیم، اهل کجا باشیم یا چقدر دستمان‌ مان پر باشد، خاطر نشان کرد: مهم این است که قدمی هر چند کوچک در راه ساختن آینده همه کودکان ایران عزیزمان بر داریم.

 

نهادهای دولتی در خصوص اشتغال نابینایان همکاری کنند

 

همچنین مدیر عامل انجمن نابینایان کشور در افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان گفت: گفت: نهادهای دولتی باید در خصوص اشتغال نابینایان همکاری کنند.

 

 علی‌اکبر جمالی ، اظهار کرد: از سال 1391 بنا به پیشنهاد شرکت سامسونگ قرار شد حرکت ویژه‌ای برای افراد نابینا پیاده شود که طی مذاکرات بنا بر این شد که این پروژه تحت عنوان کتابخانه گویا برای کودکان نابینا افتتاح شود.

 

وی افزود: برای اطمینان از علمی بودن این حرکت مطالعات بسیاری صورت گرفت و مشخص شد که مراکز و نهادهای بسیاری در کشور وجود دارد که برای نابینایان کتاب تهیه کنند.

 

جمالی گفت: با حمایت شرکت سامسونگ این حرکت مفید و ارزنده انجام شد که در کشور ما در استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، هرمزگان، سنندج، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان و گلستان صورت گرفت که نهمین کتابخانه در اهواز افتتاح شد و این روند تا پایان دی‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

مدیر عامل انجمن نابینایان کشور یادآور شد: پروژه کودکان از سه قسمت آموزش، سلامت و محیط زیست تشکیل شده است که در قسمت آموزش به تبع این مهارت‌آموزی مسائل دیگری از قبیل اشتغال، ازدواج و مسکن نیز وجود دارد اما نباید انتظار داشت شرکتی که یک حرکتی را شروع کرده است همه مسائل مرتبط با آن حرکت را نیز انجام دهد.

 

وی تصریح کرد: مسائل اشتغال را باید ارگان‌های ذی‌ربط انجام دهند و با توجه به اولویت دولت در این راستا حرکت می‌کنیم.

 

جمالی گفت: در سال جاری شعار نابینایان سال فرهنگ و حرفه‌آموزی و اشتغال پایدار و مناسب‌سازی است که نابینایان این شعار را انتخاب کرده‌اند.

 

پروژه افتتاح کتابخانه گویا در ایران آغاز و به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است

 

مدیرعامل شرکت سامسونگ در ایران با اشاره به رونمایی نهمین کتابخانه گویا در کشور ایران و در شهر اهواز، گفت: این پروژه از موفق‌ترین پروژه‌های سامسونگ است که از ایران آغاز و پس از آن به بسیاری از کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرده است.

 

 مدیر عامل شرکت سامسونگ در ایران:  پروژه افتتاح کتابخانه گویا در ایران آغاز و به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است.

 

دوک پارک در مراسم افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان، اظهار کرد: ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا افتتاح نهمین کتابخانه گویا در کشور ایران را در شهر زیبای اهواز و در کنار رودخانه کارون که خاستگاه تمدن غنی و با عظمت ایران است، جشن بگیریم.

 

وی افزود: بسیار خوشحالم که برای نخستین بار در جمع مردم خونگرم و مهمان‌نواز جنوب ایران هستم و از این که سامسونگ توانسته قدم دیگری در راه تحقق پروژه کودکان امید بردارد، به خود می‌بالم.

 

دوک پارک گفت: به عنوان مدیر عامل شرکت سامسونگ در ایران لازم می‌دانم که بگویم اهداف ما به عنوان یک شرکت فعال و پیشرو در زمینه فناوری، تنها در تولید و ارائه محصولات خلاصه نمی‌شود.

 

مدیر عامل شرکت سامسونگ در ایران ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم به ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر دنیا کمک کنیم؛ خود را نسبت به جوامعی که در آن فعالیم مسئول می‌دانیم و سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش را مهمترین موضوع مسئولیت‌پذیری خود می‌دانیم.

 

وی تصریح کرد: کتابخانه گویا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در پروژه کودکان امید است که با هدف تسهیل آموزش و خدمت‌رسانی به کودکان نابینا و کم‌بینا صورت گرفته است؛ این پروژه یکی از موفق‌ترین پروژه‌های سامسونگ است که از ایران آغاز و پس از آن به بسیاری از کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرده است.

 

دوک پارک ابراز امیدواری کرد: این حرکت سرآغاز تلاشی نو برای رشد، شکوفایی و به بار نشستن استعدادهای درخشان کودکان شهر اهواز باشد.

 

منابع و مکان های ویژه خدمات رسانی به نابینایان باید افزایش یابد

 

در این مراسم منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با تاکید بر اینکه افراد جامعه نیاز دارند که دانش و اطلاعات خود را به روز کنند، اظهار داشت: منابع و مکان های ویژه خدمات رسانی به نابینایان باید افزایش یابد.

 

 منصور کوهی رستمی افزود: با تاکید بر اینکه افراد جامعه نیاز دارند که دانش و اطلاعات خود را به روز کنند، گفت: در بسیاری از جاها منابع و مکان هایی که بتواند نیازهای اطلاعاتی را پاسخ دهد، کم است.

 

 وی با بیان اینکه تعداد نابینایانی که در بهزیستی خوزستان پرونده تشکیل دادند هفت هزار و 922 نفر است که از این تعداد یک هزار و 973 نفر آنها در اهواز هستند، افزود: این حجم عظیم می طلبد مسئولان برنامه ریزی های مدونی را برای آموزش و اطلاع رسانی آنها تدوین کنند.

 

رستمی  با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی این قشر را نادیده نگرفته و سعی داشته برنامه‌های مناسبی را برای این قشر از جامعه برگزار کند، ادامه داد: در سال 91 بخش بزرگسالان را برای نابینایان را راه اندازی و حتی یک فرد نابینا را در این بخش استخدام کردیم.

 

 کوهی رستمی، با بیان اینکه در سطح خوزستان علاوه بر کتابخانه مرکزی چهار کتابخانه مجهز به بخش نابینایان برای بزرگسالان وجود دارد، اضافه کرد: این کتابخانه ها در آغاجاری، آبادان، خرمشهر و شادگان است و به زودی بخش نابینایان کتابخانه آبادان به امکانات کودک مجهز می شود.

 

 وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان برنامه‌های متنوعی همچون نقد کتاب و‏ مسابقات کتاب‌خوانی برای نابینایان در نظر گرفته، تصریح کرد: با عضویت نابینایان در کتابخانه مرکزی که به صورت رایگان است این امکان وجود دارد که کتاب های گویا را به صورت رایگان برای نابینایان ارسال کنیم.

 

 وی با تشکر از اقدام مطلوب شرکت سامسونگ در راستای تجهیز بخش نابینایان، عنوان کرد: امیداریم این فضا بتواند محلی باشد که فرهنگ سازی درستی در ارتباط با نابینایان ایجاد شود و از این طریق نابینایان می توانند نیازهای اطلاعاتی خود را به عنوان یک فرد مطلع برطرف کنند.

 

 در این مراسم از 26 نفر از نابینایان نخبه علمی و ورزشکار با لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.