کد خبر: 1834
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 خرداد 1389 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تولید علم دانشمندان ایرانی در ISI در سال 2010

 بررسی پایگاه WOS نشان می دهد که دانشمندان ایرانی  در سال 2010 که  5 ماه از آن می گذرد توانسته  اند 7354 مورد مدرک در ISI به ثبت برسانند؛ که به طور متوسط در هر ماه 1470 مقاله از دانشمندان ایرانی در این پایگاه نمایه شده است.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر جعفر مهراد با بیان این مطلب افزود: این درحالی است که محققان ایرانی در سال 2006 کمتر از این تعداد مدرک در این پایگاه داشته اند یعنی 6842 مجموع مدارکی بوده که در این سال از کشور ایران در ISI نمایه شده است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: همچنین تولیدات علمی محققان ایرانی در سالهای 2007 تا 2009 به ترتیب 9196، 13588 و 16977 مورد بوده است. بررسی این ارقام نشان می دهد که محققان ایرانی به طور بالقوه امکان تولید 3000 تا 4000 مدرک را در هر سال بیش از سال قبل دارند. به عبارت دیگر با کمی تامل می توان  به طور بالقوه تولید حدوداً 21000 مدرک را برای دانشمندان ایرانی تا پایان سال 2010 پیش بینی نمود. البته باید توجه داشت که ارقام ارائه شده صرفاً مربوط به مقالات علمی مجلات معتبر است و آمار مجموعه مقالات کنفرانس ها در این آمار گنجانده نشده است و این خود نشان دهنده توان علمی بیشتر پژوهشگران ایرانی است، که هر سال بیش از سال قبل  به نشر مقالات علمی می پردازند.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در ادامه گفت: نتایج بررسی این پایگاه در سال 2010 نشان می دهد که دانشگاه های آزاد اسلامی (کل واحدها)، تهران و علوم پزشکی تهران با818، 780 و 607 مدرک رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند. همچنین محمدی، م. با 32 مقاله ؛ گنجعلی م.ر. و لاریجانی هریک با 31 مقاله و دهقانی، م. با 30 مدرک پرتولید ترین محققان ایرانی به شمار می آیند.

مهراد افزود: همچنین دانشمندان ایرانی در تولید علم با دانشمندان کشورهای امریکا، انگلستان و کانادا بیشترین همکاری علمی را در نگارش مقالات داشته اند. حوزه های موضوعی شیمی، میان رشته ای (445 مدرک)، علم مواد، میان رشته ای( 400 مدرک) و مهندسی برق و الکترونیک ( 376 مدرک) پرتولید ترین حوزه های موضوعی  در میان سایر موضوع ها به شمار می آیند و بررسی های سالهای گذشته هم نشان می دهد که دانشمندان حوزه های موضوعی فوق پتانسیل زیادی برای تولید علم بیشتر دارند.

وی گفت: مجلات "ANNALS OF NUTRITION AND METABOLISM"، "ASIAN JOURNAL OF CHEMISTRY" و

 "AFRICAN JOURNAL OF BIOTECHNOLOGY" با 166، 80 و 78 مدرک نمایه شده در WOS بیشترین مقاله ها را  در این پایگاه منتشر نموده اند.

دکتر مهراد در پایان اظهار داشت که متوسط میزان استناد برای هر مدرک برابر 06/0 و  H-index  دانشمندان ایران نیز برابر 5 می باشد.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: