کد خبر: 1840
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 خرداد 1389 - 20:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مشکل ویکیپدیا به عنوان ویرایشگر

يك مطالعه مشخص كرده است كه ويكي پديا 49000 حامی خود را در سه ماه اول 2009 از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایرن (لیزنا) به نقل از سایت رسمی ماهنامه علمی ، فنی، تخصصی رایانه يك مطالعه مشخص كرده است كه ويكي پديا 49000 حامی خود را در سه ماه اول 2009 از دست داده است.

اين رقم از سوي Universidad Rey Juan Carlos در مادريد عنوان شد كه نرم افزاري جهت پيگيري ويرايش­هاي صورت گرفته توسط 3 ميليون حامی فعال ويكي پديا به 10 زبان مختلف ساخته است.

اين يافته ها هشداردهنده است چرا كه اين مطالعه ادعا مي­كند كه در مدت زمان مشابه در سال 2008 ، اين دايره المعارف آنلاين مشهور، 2900  نفر را  از دست داده است.

حامیان،  رگ حياتي ويكي پديا هستند و وابسته به كساني می­باشند كه از دانش خود براي ويرايش و افزودن مقالات به سايت استفاده مي­كنند. تعجبي ندارد كه مولف اين گزارش ، فيليپ ارتگا، ادعا مي­ كند كه این سايت ممكن است با مشكلات جدي مواجه شود.

ارتگا هشدار داد :" اگر افراد كافي براي مراقبت از این پروژه  نباشند، ممكن است به سرعت محو گردد. ما هنوز به اين مرحله نرسيده­ايم، اما عاقبت، اگر این روندمنفي دنبال شود، رسیدن به این مرحله حتمی است."

بنابه نظر ارتگا، اين رقم نزولي ممكن است موجب افزايش تعداد قوانين مربوط به ويرايش­هاي انجام شده در سايت گردد.

بهرحال، ويكي پديا اين مشکل را انكار مي­كند. مايكل پيل (Micheal Peel)  عضو ويكي­پدیا گفت : ما سعي مي كنيم از افرادي استفاده کنیم كه دانش بسيار بالايي دارند و كارشناس هستند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: