کد خبر: 1933
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 خرداد 1389 - 20:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

محمود يزدي مطلق (فاضل)، پژوهشگر و نسخه شناس فرزانه

حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمود يزدي مطلق (فاضل) ، پژوهشگر و نسخه شناس برجسته و استاد حوزه و دانشگاه، روز یکشنبه (10 خرداد 1389) دار فاني را وداع گفت. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران طی پیامی درگذشت این استاد فقید را تسلیت گفت.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، پیکر این استاد فقید، روز دهم خرداد ماه با حضور استادان، طلاب و دانشجویان در حرم مطهر رضوي تشييع و در صحن جمهوري اسلامي به خاك سپرده شد.

مریم اسدی، مسئول کمیته روابط عمومی و بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران طی پیامی درگذشت این استاد فقید را تسلیت گفت در متن این پیام آمده است:

"انالله و انا الیه راجعون

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران درگذشت استاد فرزانه، پژوهشگر و نسخه شناس برجسته، جناب حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمود يزدي مطلق (فاضل) را، به جامعه علمی و فرهنگی کشور، و  خانواده محترم آن مرحوم تسليت عرض نموده، علو درجات را برای آن سعيد فقید، و صبر و اجر بازماندگان محترم ايشان را، از خداوند متعال خواستار است."

دكتر محمود يزدي مطلق معروف به فاضل در سال 1312 خورشيدي در خانواده اي روحاني در مشهد بدنيا آمد.ايشان داراي مدرك دكتري رشته فلسفه و حكمت اسلامي از دانشگاه تهران است.او عضو هيأت علمي و استاد دانشكده الهيات مشهد بود كه درفروردين سال 1381 به مقام بازنشستگي نايل آمد. وي پس از بازنشستگي تاكنون به تدريس دروس كلام و فلسفه اسلامي و عرفان و تحقيق و پژوهش مشغول بود .

وی  در سال 1336 با مدرك ديپلم مدرسي وارد دانشگاه شد و كارشناسي خود را در رشته فلسفه و حمكت اسلامي از دانشگاه مشهد گرفت و دكتري همين رشته رااز دانشگاه تهران در سال 1351 اخذ نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمود يزدي مطلق (فاضل)، در طول حیات حرفه ای خود خدمات شایانی انجام داده است از جمله انها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          كارشناس و مسئول كتابخانه دانشكده اللهيات دانشگاه فردوسي مشهد از 1/4/48-1/7/1357

-          عضو شوراي انتشارات فردوسي مشهد از 4/7/58 تا4/7/1360

-          عضو كميته كتابخانه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد از 14/6/1360تا1/6/1381

-          عضو شوراي پژوهشي دانشگاه فردوسي مشهد از 23/8/62 تا 18/6/1370 و از 1374 تا1380 –

-          عضو هيأت تحريريه نشريه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد از سال 1374 تا1380 –

-          مدير مسئول نشريه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد از سال 24/1/74 تا 1380

-          معاون پژوهشي دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد از 7/10/1370 تا 1380

-          رئیس كتابخانه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد از 1/7/1372 تا1380

-          مسئول راه اندازي كتابخانه جامع گوهر شاد مشهد بعد از انقلاب

-          عضو هيأت تحريريه مجله كتابداري كتابخانه مركزي استان قدس رضوي از سال 1377 -

-          مدير گروه كلام و حمكت فلسفه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد در سال 1380

وی در كنار تدريس به تحقيق و پژوهش و تصحيح و احيا نسخ خطي اشتغال داشته است از جمله فعالیت های او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- در كتابخانه گنج بخش پاكستان از 1/7/67 تا 22/1/67 پيرامون نسخه هاي خطي عربي اين كتابخانه مطالعه داشته است و حاصل آن يك جلد كتاب است كه دانشگاه مشهد چاپ كرده است.

- در آكادمي علوم تركمنستان از تاريخ 1/9/70 تا 20/11/70 پيرامون نسخه هاي خطي اين مركز تحقيق كرده است و محصول آن چند مقاله چاپ شده است و كشف نسخه خطي منحصر در جهان در اين كتابخانه.

- كليه وقفنامه هاي اداره كل اوقاف خراسان را از تاريخ 14/4/72 تا بهمن 74 بازخواني و بازنويسي كرده است و در هشت مجلد تكثير گرديده است.

- در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران در سال 1373 شمسي كليه نسخه هاي خطي كتابخانه عمومي ساري و تنكابن را شناسائي كرد بطوري كه و در يك مجلد معرفي و چاپ گرديده.

- نسخه هاي خطي مدارس قديم مشهد در سال 1353 شمسي شناسائي و كتابخانه مركزي دانشگاه تهران چاپ كرده است.

- در كتابخانه جامع گوهرشاد مشهد از سال 1363 تا 1371 شمسي نسخه هاي خطي آن را معرفي و در چهار مجلد چاپ شده است.

- نسخه هاي خطي كتابخانه دانشكده ادبيات فردوسي مشهد را شناسائي و در يك مجلد چاپ شده است.

- نسخه هاي خطي كتابخانه دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي مشهد را معرفي و در سه مجلد چاپ شده است و در چند دانشگاه و موسسه آموزشي و پژوهشي نيز فعاليت داشته اند.

از افتخارت کسب شده توسط حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمود يزدي مطلق (فاضل) می توان  از نويسنده برگزيده در عرصه دين و فرهنگ و استاد نمونه دانشگاه فردوسي مشهد در سال 1377 و دریافت حدود سي لوح تقدير و جایزه از سوي مقامات علمي كشور نام برد. وی در چهل و يك كنگره جهاني در داخل و خارج از كشور شركت داشته كه در تمام آنها داراي مقاله بوده است و بيش از يكصد سخنراني و مصاحبه در صدا و سيما و صدها مقاله در جرائد و مجلات كشور ارائه کرده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: