كتابخانه ملي نهايي ترين مرجع براي فعاليت هاي ايران شناسي جهان

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)  به نقل از  روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوری اسلامی ایران، مشاور فرهنگي رئيس جمهور در اين همايش به ظرفيت هاي فرهنگي منطقه قفقاز اشاره كرد و افزود : مجموعه اين ظرفيتها كه ريشه در تاريخ ملت ها دارد شرايط روشني را براي كشورهاي منطقه در آينده ايجاد خواهد كرد .

اشعري نياز امروز بشر به گسترش روابط فرهنگي را بيش از گذشته دانست و  اظهار کرد: مناسبات فرهنگي به اين دليل كه بر پايه ملت ها استوار است از ماندگاري و استحكام بيشتري نسبت به ديگر ارتباطات برخوردار است.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور با اشاره به دور جديد روابط فرهنگي ايران و گرجستان  تصریح کرد: مراكزي مانند كتابخانه ها ، دانشگاه ها و آرشيو ها در پي تداوم و استحكام روابط قديمي براي نسل هاي آينده هستند و برقراري و گسترش روابط ميان ملت ها از وظايف اصلي آنها است .

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به آغاز به كار فصلنامه ويژه مطالعات ايران شناسي و اسلام شناسي در آينده اي نزديك در اين سازمان گفت: اين فصلنامه بستري مناسب براي تعامل و همكاري بيشتر دانشمندان شرق شناس ، اسلام شناس و ايران شناس منطقه است و ما از شرق شناسان گرجي دعوت مي كنيم مقالاتشان را براي اين فصلنامه ارسال كنند .

اشعري با اشاره به فعاليت هاي بين المللي سازمان اسناد وكتابخانه ملي در سالهاي گذشته گفت : كتابخانه ملي نهايي ترين مرجع براي فعاليت هاي ايران شناسي در جهان مي شود و به اين منظور ما با عزم و اراده براي تقويت منابع و داشته هاي خود اقدام مي كنيم.

مجيد صمدزاده صابر ـ سفير كشورمان در گرجستان نيز در اين همايش به وابستگي هاي تاريخي 4 كشور ايران ، آذربايجان ، گرجستان و ارمنستان اشاره كرد و افزود : اين 4 كشور در عين حال كه هر كدام داراي ويژگي هاي خاص خودشان هستند به نوعي در منطقه قفقاز مانند شاخه هاي يك درخت به هم وابسته اند و حد و مرزهاي سرحدي ، ساختگي و بشري نبايد مانع همكاري هاي آنها شود .

سفير كشورمان در گرجستان عامل پيوند و همگرايي كشورهاي ايران ، آذربايجان ، گرجستان و ارمنستان را ريشه هاي مشترك فرهنگي ملت ها دانست و افزود : دوستي اين 4 كشور صرفا به بعد از فروپاشي رژيم شوروي باز نمي گردد بلكه دوران كوتاه فراق اين چهار ملت به دليلي حكومت شوروي ، تاثيري در علاقه مندي تاريخي ملت هاي ما به يكديگر نداشته است.

جمشيد جيونا شويلي سفير اسبق گرجستان در ايران و از ايرانشناسان برجسته اين كشور نيز در اين همايش به وابط ديرينه ميان دو ملت اشاره كرد و افزود : با توجه به اينكه ايرانيان و گرجيان در طول تاريخ رفت و آمد ، جنگ و صلح ، دوشمني و دوستي هايي باهم داشته اند دستاوردهاي هر دو قوم به قوم ديگر منتقل شده است و اميدوارم درآينده ميان دو ملت تعاملات ادامه داشته باشد .

لازم به ذكر است اين همايش با شركت انديشمنداني از جمهوري اسلامي ايران ، آذربايجان ، ارمنستان و گرجستان با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان در تفليس ، انستيتو شرق شناسي گرجستان و دانشگاه دولتي تفليس به مدت 2 روز برگزار مي شود .