پاسخگویی استاد دانشگاه مک گیل به سوالات مخاطبان لیزنا


صبح امروز (۲۷ فروردین ۱۳۹۴) دکتر جمشید بهشتی، استاد دانشگاه مک گیل کانادا، متخصص در حوزه رفتار اطلاعاتی کاربران (HIB) در نشستی اختصاصی در دفتر لیزنا حضور پیدا کرد و از فعالیت لیزنا به عنوان رسانه تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت این حرکت باعث ترقی این رشته و حرفه در کشور خواهد شد.

 

دکتر جمشید بهشتی در این نشست به سوالات خوانندگان لیزنا پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به سوال خوانندگان لیزنا که کتابخانه های عمومی در کانادا زیر مجموعه کدام سازمان هستند؟ گفت: کتابخانه های عمومی زیر نظر شهرداریها اداره می شوند.

 

دکتر بهشتی، در پاسخ به این سوال که آیا در کانادا هم پذیرش دانشجوی دکترا زیاد شده است یا خیر؟ گفت: ما هرساله حدود 50 درصد از تقاضای ورود به دوره دکترا را پذیرش می کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشنهادتان برای راه اندازی کتابخانه کودکان چیست؟ گفت: این سوال خیلی کلی است و نیاز به جلسه ای جداگانه دارد اما مهمترین مساله تامین بودجه ای مناسب و سیاست گذاری درست برای ایجاد کتابخانه کودک است.

 

دکتر جمشید بهشتی در جواب سوال خواننده لیزنا که پرسیده بود دانشجوهای کانادا هم برای پایان نامه ها باید یه موضوع خیلی خارق العاده کار کنند؟ پاسخ داد: موضوع این است که در آمریکای شمالی ما دوره لیسانس نداریم و از دوره فوق لیسانس شروع می شود و این دوره آموزش محور است و پایان نامه ندارند و مدرک آنها از طریق انجمن کتابداران امریکا اعتبار سنجی می شود تا بتوانند وارد حرفه شوند. چون رشته کتابداری رشته ای پراگماتیک است و متخصصان این رشته باید برای ورود به حرفه آماده شوند و به همین دلیل تعداد درس ها بیشتر است و فرصتی برای پایان نامه نیست چون خودش دنیای دیگری دارد و دانشجویان باید آموزشهای دیگری برای نوشتن پایان نامه ببینند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد دکتر بهشتی چند موضوع پژوهش جدید ارائه کنند؟ لبخدی زد و به مزاح گفت بررسی کنید و ببینید چطور می شود پایان نامه را از رشته حذف کرد. ولی به طور کلی بهتر است بر روی مسائل ساده کار کنید و موضوعات را بومی سازی کنید.

 

دکتر بهشتی در پاسخ به اینکه آیا آقای دکتر از کتابخانه های عمومی ایران بازدیدی داشتند؟ گفت: کتابخانه مرکزی کرمان را دیدیم و خیلی خوب بود ولی سایر کتابخانه ها را ندیدم و خبر ندارم چگونه اند ولی برای جذب افراد به کتابخانه ها معماری ساختمان کتابخانه بسیار مهم است که جذاب و خارق العاده باشد.

 

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه برای علاقه مندی کودکان به مطالعه چه کارهایی می توانیم بکنیم؟ این سوال خیلی کلی است و نیاز به بحث مفصل دارد ولی مهمترین چیز این است که پدران و مادران باید کتاب خوان باشند تا والدین کتاب نخوانند بچه ها کتاب خوان نمی شوند.

 

بهشتی در جواب کاربر لیزنا که سوال کرده بود وضعیت معیشتی کتابداران در کانادا چگونه است؟ گفت: هر کاری که اکثریت آنها را خانم ها تشکیل می دهند مثل معلمی، پرستاری و کتابداری حقوق ها متاسفانه پایین است.

 

وی همچنین در مورد وضعیت کتابداران مدارس در کانادا گفت: به جز استان کبک سایر مدارس از کتابخانه های خوبی بهره مند هستند به ویژه کتابخانه های دبیرستانها که با کتابداران متخصص اداره می شوند.

 

گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا منتشر خواهد شد.