جلسات ارائه گزارش سالانه گروه های بررسی شورای کتاب کودک برگزار می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روابط عمومی شورای کتاب کودک اعلام کرد جلسات ارائه این گزارش ها از روز یکشنبه مورخ 13/4/89 آغاز شده است و طی چهار جلسه تا تاریخ سه شنبه 29/4/1389 ادامه می یابد. جلسات مذکور از ساعت 16 تا 19:30 برگزار می شوند.

روز یکشنبه سیزدهم تیرماه 1389، موضوعات "پژوهش"، "آثار دستنوشته بزرگسالان"، آ"ثار فلسفی"، "آثار دستنوشته کودکان و نوجوانان"، و "ترویج خواندن وترویج فرهنگنامه" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سه شنبه مورخ 22/4/1389 از ساعت 16-16:30 موضوع "کتاب و کودك بیمار"، 16:30 – 17 مبحث "کودك و کتابهاي حسی – لمسی"، 17 – 17:30 "ادبیات بزرگسال براي نوجوانان (رمان)"، 18:40 – 18 سرفصل "آثار نشر الکترونیک" و در نهایت 19:40 – 18:40موضوع "ادبیات کهن" مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین روز یکشنبه مورخ، 27/4/1389 نیز به ترتیب درباره موضوعات "بازي، هنر و سرگرمی"، " کتاب هاي مرجع"، " دین"، " نشریات"، و " شعر" از ساعت 15:30 تا 19:45 اطلاعاتی ارائه خواهد شد.

آخرین روز ارائه این گزارش ها، روز سه شنبه مورخ 29/4/1389 خواهد بود و گروه های بررسی شورا در خصوص "داستان – تألیف"، " تصویر"، "علوم تجربی"، " دانش اجتماعی و زندگینامه"، و " داستان - ترجمه" از ساعت 15 تا 19:45 گزارشی ارائه خواهند کرد.

گفتنی است، گروه‎های بررسی با هدف بررسی آثاری كه در طول یك سال برای كودكان و نوجوانان به چاپ می‎رسد، فعالیت می‎كنند. این گروه‎ها از یك سو بهترین آثار سال را انتخاب و فهرستی از كتاب‎های مناسب را تهیه می‎كنند و از سوی دیگر گزارش سالیانه از وضعیت ادبیات كودكان و نوجوانان ارائه می‎دهد. دستاوردهای گروه در خدمت پدیدآورندگان و ناشران و كارشناسان قرار می‎گیرد تا موجب رشد كمی و كیفی آثار شود.

پیشینه تشكیل گروه‎های بررسی به سال ۱۳۴۳ و اولین تقسیم كار موضوعی در شورای كتاب كودك بر می‎گردد. هم اكنون بیش از صد كار‎شناس در دوازده گروه بررسی در شورای كتاب كودك فعالیت می‎كنند. گروه‎هایی كه به عنوان زیرمجموعه گروه بررسی درشورای كتاب‎ كودك فعالیت می‎كنند شامل: داستان ـ تالیف؛ داستان ـ ترجمه؛ تصویر؛ شعر؛ غیرداستان (دین - دانش اجتماعی و زندگینامه - علوم تجربی - هنر، بازی و سرگرمی)؛ كتاب‎های كلیات (مرجع)؛ نشریات؛ آثار و دستنوشته‎های كودكان و نوجوانان؛ آثار و دستنوشته‎های بزرگسالان؛ نقد؛ ادبیات گذر؛ و پژوهش كتابخانه‎ای می شوند.