کد خبر: 2193
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 تیر 1389 - 22:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اولین نشست مشترک سردبیران نشریات حوزه کتابداری و هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برگزار شد

اولین نشست مشترک سردبیران نشریات حوزه کتابداری و هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران 15 تیرماه 1389 در  دفتر ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، به منظور بررسی وضعیت نشریات تخصصی حوزه اطلاعات، کتابداری و مطالعات آرشیوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، این نشست مشترک در ساعت 14 آغاز شد.

 

در ابتدای این نشست، دکتر جعفر مهراد، سردبیر نشریه علمی – پژوهشی" International journal of Information Science & management"  که در پایگاه های اطلاعاتی  Ebsco ,ISI ,scopus نمایه می شود و 3/2 از هیأت تحریریه آن ایرانی و 3/1 از هیأت تحریریه آن خارجی هستند بیاناتی را ایراد کرد.

وی بیان داشت: " این نشریه دارای ساختاری متفاوت با سایر نشریات است. از سال 2003 آغاز به کار کرده و دو شماره در سال منتشر می کند. همچنین وی علت موفقیت این نشریه را بودجه کافی، بها دادن به حق داوری مقالات، حضور 3 متخصص رشته زبان و حضور 3 فوق لیسانس در دفتر نشریه دانستند."

در ادامه دکتر غلامرضا فدایی عراقی، سردبیر نشریه"تحقيقات كتابخانه‌هاي عمومي" گفت: " این نشست شروع خوبی برای رسیدن به اهداف سازنده است، این تعامل های مشترک بین سردبیران در نهایت باعث حفظ حرمت رشته، رسیدگی به وضعیت کمی و کیفی مقالات، تأثیرگذاری بر تدریس و تحقیق استادان و دانشجویان، تأثیر گذاری بر انتخاب موضوع پایان نامه ها و رساله ها، شفاف سازی و گسترش دامنه حوزه، ارتقاء سطح دسترسی و تأثیر گذاری می شود .

وی نشریات را به رقابت سالم با هم فراخواند و از سردبیران درخواست کرد: در توصیه ها و انتقادها و تهیه  و استفاده از بانک های اطلاعاتی با هم مشارکت کنند، برای خود چارچوب و حدود مشخصی داشته باشند و در ایندکس شدن نشریات در نمایه های ملی و بین المللی به یکدیگر کمک کنند.".

پس از آن دکتر احمد شعبانی، که به نمایندگی از نشریه "مدیریت اطلاعات سلامت" از اصفهان در این نشست حضور داشت، بیان کرد: " با توجه به تحولات دهه 80 و تخصصی شدن نشریات این  حوزه به مرور هیأت تحریریه نشریات نیاز داریم، نشریات در این سیستم جدید باید باز تعریف شوند و هیأت تحریریه های مناسب تری منصوب شوند. ایشان در ادامه نسبت محتوای نشریه ی مذکور را  50 % مربوط به مدارک پزشکی، 30% کتابداری پزشکی و 20% مدیریت اطلاعات پزشکی دانست و عنوان کرد که به دلیل کنترل کافی، این نشریه ضریب تأثیر بالایی دارد".

سپس دکتر نرگس نشاط، سردبیر نشریه علمی- پژوهشی و  خصوصی" اطلاع شناسی" اظهار کرد: " در این 24 شماره منتشر شده، این نشریه مشکلات فراوانی اعم از دامنه ضعیف مالی و عدم حمایت مالی داشته است.

وی تعامل و اشتراک در مدیریت مجلات را راهی مناسب برای پیدا کردن ضعف ریشه ها و تقویت آن ها دانستند تا در نهایت نویسندگان قویتری داشته باشیم تا به تولید هر چه بیشتر بینجامد."

در ادامه این جلسه، دکتر  زهرا اباذری سردبیر نشریه " دانش شناسی" دانشگاه آزاد اسلامی گفت: "این نشریه در گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی واحد تهران شمال مستقر است و ادامه داد که همه عضو خانواده رشته کتابداری و اطلاع رسانی هستیم و باید یکدیگر را در این مسیر حمایت کنیم تا با همفکری بیشتر راه جدیدی را در چاپ مقالات پیش بگیریم تا از چاپ مقالات تکراری جلوگیری شود و مسائل سیاسی بیرون با مسائل علمی مخلوط نشود."

دکتر رحمت الله فتاحی، سردبیر نشریه علمی – پژوهشی "فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات" نیز بیان داشت:" وضعیت کنونی نشریات کتابداری و اطلاع رسانی بازتابی از وضعیت حرفه کتابداری است و همه مسائل از لحاظ سیاسی، آموزشی و علمی در این زمینه به هم تنیده هستند."

دکتر فتاحی پیشنهاد کرد: "مسائل مرتبط با نشریات کتابداری موضوع بندی و دسته بندی شوند و در این خصوص چارچوبی تنطیم گردد و به زمینه های ساختاری، محتوایی و فرآیندی توجه شود. برای تقویت زمینه ساختاری حمایت سازمان ها لازم است تا نشریات به موقع منتشر شوند."

وی همپوشانی و اشباع را از مشکلات مربوط به محتوا دانستند که با شناسایی ضعف ها و تقویت راهکارها می توان از تکرارها و دوباره کاری ها جلوگیری کرد تا حرمت حرفه حفظ شود. برای حفظ زمینه فرآیندی خواستند که سلیقه ها  در امر داوری حذف شود و از طولانی شدن فرآیند داوری جلوگیری شود تا با اثر بخشی  بهبود وضعیت نشریات را شاهد باشیم."

دکتر عبدالحسین فرج پهلو، سردبیر نشریه علمی-پژوهشی "مطالعات کتابداری وعلم اطلاعات" ، عدم حمایت مالی را مشکل اساسی نشریات کتابداری دانست و پیشنهاد کرد که معیارهای مشترکی را برای ارزیابی مقالات داشته باشیم که همه مجلات پیرو آن باشند تا از دوباره کاریها جلوگیری شود.

دکتر  داریوش مطلبی، سردبیر نشریه کتاب ماه کلیات بیان کرد: " این نشریه به دلیل اینکه محور اصلی اش نقد و بررسی کتاب است، با نشریات دیگر متفاوت است و به همین دلیل منجر به حساس شدن ناشران و نویسندگان شده است زیرا می دانند که آثارشان مورد نقد قرار می گیرد البته عدم علاقه نویسندگان به حوزه نقد و توزیع نشریات را مشکلی در این مسیر دانست."

دکتر مطلبی برای بهبود وضعیت نشریات، حذف یک سری تعصبات خاص در داوری و حذف درجه محوری نشریات را خواستار شد."

شیما مرادی به عنوان متخصص در حوزه نشر الکترونیکی،  سردبیر نشریه الکترونیکی ارتباط علمی(نما) در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مشکل حق مؤلف در دنیای الکترونیکی و بالا بودن تعداد مقالات و عدم حمایت سازمانها را از مسائل موجود در این حوزه دانست  و افزود: کنترل کافی بر داوری مقالات در طی 10 تا 15 روز و وجود بخش زودآیند در هر شماره نشریه را ازویژگی های این نشریه الکترونیکی عنوان کرد و برای بهبود وضعیت ، تعامل بیشتر بین سردبیران را خواستار شدند.

دکتر علیرضا  نوروزی، سردبیر مجله Webology بین المللی بودن اعضای هیأت تحریریه، دسترسی آزاد، ضریب استناد بالا و نمایه شدن این نشریه در پایگاه های مختلف را از ویژگی های نشریه  مذکور عنوان کرد.

وی عدم حمایت مالی را مشکل عمده دانست و وجود یک نظام هماهنگ پذیرش مقاله برای جلوگیری از دوباره کاریها و عدم طولانی شدن  داوری مقالات و تخصصی شدن نشریات را پیشنهاد کرد و تعامل هر چه بیشتر مجلات با همایش ها را خواستار شد تا مقالات ارائه شده در همایش ها دسترس پذیر شوند.

در ادامه دکتر ابراهیم افشار زنجانی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه اصفهان، انتشار بیانیه در زمینه انتشار مقالات نشریه کتابداری و اطلاع رسانی را ضروری دانست و اعلام کرد: که این کار موجب فرهنگ سازی می شود.

دکتر افشار، حذف پیشینه های مربوط به مقاله را برای چاپ در نشریه، ضروری دانست  چراکه باعث ذخیره در فضای نشریات شود. وی همچنین حذف درجه محوری نشریات را خواستار شد.

در ادامه دکتر عبدالرضا چاکلی نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد،  گفت: "به دلیل اهمیت نقش سردبیران، تلاش ها و ویژگی های آن ها سبب مدیریت خوب خواهد شد و ایجاد ایمیل به نام نشریه و ایجاد شاخص های ارزیابی مقالات نشریات و توزیع آن در نشریه را ضروری دانست."

در نهایت دکتر جعفر مهراد، شبکه  Iran lisa را برای متمرکز کردن نشریات پیشنهاد کرد تا از دوباره کاری ها و حشو ها جلوگیری شود.

در پایان دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، بر استمرار این جلسات تأکید کرد و افراد حاضر در نشست را به دومین جلسه در 30 شهریور 1389 دعوت کرد.

ایجاد فرمهای داوری نشریات، راهنمای نویسندگان مقالات، و معیارهای ارزیابی مقالات را به عنوان موضوع های نشست های بعدی مطرح شد.

این نشست در ساعت 17 به کار خود پایان داد.

گزارش از: الهه حسینی

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: