معرفی 25 وبلاگ برتر لاتین کتابداری و اطلاع رسانی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، بیست و پنج وبلاگ برتر لاتین حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از سوی موسسه رتبه بندی منابع آنلاین معرفی شدند. این وبلاگ ها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی حائز رتبه های اول تا بیست و پنج شده اند:

 

Never Ending Search : برنده گروه "بهترین وبلاگ کتابداری" جایزه Edublog در سال 2009 است.  این وبلاگ متعلق به "نشریه کتابخانه آموزشگاهی"است که مطالب خود را برای کتابداران و جستجو کنندگان کتاب ارائه می کند و محتوای آن درباره شبکه اجتماعی به روز می شود.  "نشریه کتابخانه آموزشگاهی"  به عنوان بزرگترین مرورگر کتاب، چند رسانه ای و تکنولوژی در سطح بین المللی، شناخته شده است.

 

Bright Ideas : دومین برنده جایزه: بهترین وبلاگ کتابداری است. این وبلاگ توسط انجمن کتابخانه آموزشگاهی ویکتوریا نگارش می شود و به خوانندگان آموزش می دهد که چگونه از تکنولوژی در کتابخانه ها و مدارس استفاده کنند و مطالب موجود شامل ابزارهای صوتی مختلف و نقد و بررسی کتاب است.

 

The Daring Librarian : این وبلاگ دومین برنده جایزه Edublog در سال 2009 است. پست های موجود در وبلاگ منحصر به فرد، رنگارنگ و سرگرم کننده هستند و تمام ابعاد مشکلات کتابداران را به عنوان اخبار تکنولوژی و توصیه ها پوشش می دهد.

 

The Dewey Blog : این وبلاگ متعلق به نظام رده بندی دهدهی دیوئی است. مطالب این وبلاگ به طور هفتگی درباره اینکه چگونه کتاب های خاص را در قفسه های کتابخانه فهرست نویسی کنند، به روز می شود.

 

No Shelf Required : وبلاگ نویس آن  Sue Polanka از کتابخانه دانشگاه "Wright State"   است که به طور خاص درباره ی استفاده از کتابهای الکترونیکی در کتابخانه ها می نویسد و از مسائل مرتبط مختلف مانند مالکیت معنوی و آخرین مدلهای تجارت موجود در این زمینه بحث می کند.

 

Social Networking in Libraries : این وبلاگ حاوی اطلاعات درباره تکنولوژی است که توسط کتابدار و بازاریاب شبکه  "Annalaura Brown" نگارش یافته است. برخی پست ها شامل " 50 شیوه که کتابداران می توانند بدون شغل زندگی کنند" و " از A تا Z کتابخانه های آینده است" می شود.

 

Peter Scott’s Library Blog : اخبار مربوط به تکنولوژی، کتابخانه های بین المللی، کتابها و نویسندگان برخی از موضوع های پست های این وبلاگ است.  " Peter Scott"نویسنده این وبلاگ، مخترع اولین مرورگر اینترنتی  (HYTELNET) ، موسیقی دان و برنده جایزه Juno  است.

 

Resource Shelf : پست های روزانه این وبلاگ مرتبط به آخرین اخبار کتابداری، آمارها، تکنولوژی، مشکلات کارمندان و بودجه بندی است. گروه نویسندگان این وبلاگ در انتهای هر هفته یک خبرنامه تولید می کنند.

 

What I Learned Today : نویسنده این وبلاگ " Coine" عضو انجمن کتابخانه نویسندگان Nicole C.Engard است و با نگارش این وبلاگ مسائل مربوط به کتابداری را آموزش می دهد و به طور هفتگی آخرین اخبار مربوط به این مسائل و تکنولوژی را به روز می کند.

 

The Travelin’ Librarian : این وبلاگ بر روی مسائل و موضوع های مختلف مرتبط با آینده ی کتابخانه ها نظیر قوانین حق مؤلف و تکنولوژی متمرکز است. نویسنده آن "Michael Sauers" ابداع کننده تکنولوژی کتابخانه های Nebraska است و نیز با کنترل پست های شخصی و سرگرم کننده شامل طنزها، تصاویر و ویدئو ها میزبان خوانندگان است.

 

The Law Librarian Blog : این وبلاگ توسط گروهی از نویسندگان که در زمینه های مختلف کتابداری فعالیت دارند، نوشته می شود. پست ها بر مباحث آماری با تمرکز ویژه بر مسائل حقوقی، نگارش می شود.

The Association for Library Service to Children Blog : ویلاگی طنزآمیز، سرگرم کننده در حوزه اطلاع رسانی است. لیست های این وبلاگ به آخرین اخبار کتابداری، سمینارها و برنامه ها اختصاص دارد. این وبلاگ در خدمت بیش از 4200 کتابدار، متخصصان ادبیات کودک، ناشران و اعضای دانشکده است.

 

Library Link of the Day : نویسنده این وبلاگ "John Hubbard"   کتابدار دانشگاه "Wisconsin -  Milwaukee"   است که هر روز لینکی را به یک کتاب یا مقاله مرتبط با اخبار کتابداری  اختصاص می دهد.

 

Library Garden : این وبلاگ شامل مباحث داغ برای کسانی است که احساس آشفتگی درباره آینده کتابخانه ها دارند. گاهی موضوعات سیاسی هستند (مانند آخرین اخبار درباره کاهش بودجه) و همچنین آخرین مسائل تکنولوژی مرتبط با کتابهای الکتورنیکی و آی پد را پوشش می دهد.

 

In the Library with the Leadpipe : این وبلاگ حاوی اطلاعاتی درباره مصاحبه ها و ارائه اطلاعات آماری است. خوانندگان این وبلاگ می توانند از مسائل تکنولوژیکی و سیاسی مختلف تأثیر گذار بر آینده کتابخانه ها آگاه شوند. این وبلاگ توسط شش کتابدار و نویسندگان مهمان مختلف نگارش می شود.

 

A Librarian’s Guide to Etiquette : پست های این وبلاگ مرتبط با این است که چگونه خوانندگان برای مصاحبه های کاری آماده شوند. همچنین شامل توصیه های طنزآمیز درباره اینکه چگونه کتابخانه خو د را ساکت و آرام نگاه دارید می شود.

 

Tame the Web : این وبلاگ یک ابزار آموزشی برای کتابدارانی است که می خواهند از آخرین اخبار کتابداری و تکنولوژی آگاه شوند. پست های آن، تعاملی، اطلاعاتی و سرگرم کننده هستند و محتویات آن ها شامل تصاویر و ویدئوهای متنوع  است.

 

Librarian By Day : این وبلاگ اطلاعاتی و سرگرم کننده است. نویسنده این وبلاگ "Bobbie L.Newman" اطلاعاتی درباره کنفرانس های ملی و بین المللی و محلی در حوزه ی خدمات دیجیتالی در کتابخانه ها ارائه داده است.

 

TeleRead: Bring the E-Books Home : این وبلاگ با تمرکز ویژه بر تکنولوژی و کتاب های الکترونیکی نگارش یافته است. و یک سایتی عالی برای کسانی است که می خواهند بدانند که چگونه تکنولوژی در آینده کتابخانه ها را تغییر خواهد داد.

 

The Blah, Blah, Blah Blog : این وبلاگ به دلیل اینکه توسط کارمند شبکه اطلاعاتی کتابخانه "Northeast Florida" نوشته می شود بر روی کتابخانه های فلوریدا متمرکز است و منبع خوبی برای کتابدارانی محسوب می شود که می خواهند از آخرین اخبار، کارگاه ها، سمینارها و وبینارها آگاه شوند.

 

Closed Stacks : پست های این وبلاگ سرگرم کننده و حاوی اطلاعات زیاد است و توسط گروهی از کتابداران نوشته می شود. پست های این وبلاگ بر مباحث مرتبط با تکنولوژی و اخبار رسانه های اجتماعی نظیر گوگل، فیس بوک و توئیتر متمرکز است.

 

Handheld Librarian : این وبلاگ خوانندگان را از آخرین اخبار کامپیوتر آگاه می کند و مسائل مختلف مرتبط با آینده کتابخانه ها را بیان می دارد. نویسندگان این وبلاگ در زمینه های مختلف کتابداری فعالیت دارند. به همین دلیل پست های آن متنوع هستند و حوزه های مختلف کتابخانه های دیجیتالی، آی پد ها و آیفون ها را پوشش می دهد.

 

The Shifted Librarian : این وبلاگ حاوی اطلاعات تاریخی جالب، مقالات کتابداری مرتبط و برخی تصاویر شخصی است.

 

Connie Crosby : این وبلاگ توسط یک کتابدار کانادایی حوزه حقوق، نگارش می شود. پست ها شامل موضوعات رسانه ای اجتماعی، تحقیق های قانونی و مسائل تکنولوژی است. این وبلاگ برنده جایزه وبلاگ قانونی کانادایی در سال 2008 است و جزء کاندیداهای نهایی این جایزه در سال 2007 و 2009 بوده است.

 

David Lee King : نویسنده این وبلاگ "David Leeking"  است که موسیقی دان است و اخیرا" به عنوان مدیر خدمات دیجیتالی در کتابخانه عمومی Topeka & Shawnee Country فعالیت می کند. در این وبلاگ بر مباحث مرتبط با آینده فناوری دیجیتالی و کتابخانه ها متمرکز است و آخرین اخبار مرتبط با رسانه اجتماعی، آمارها و خط مشی ها را ارائه می دهد.